Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2002 - 13:45 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Resize form i VBA

Jeg har lavet en macro i Excel, der loader en form. Men jeg kan ikke få lov at vælge at den form skal være resizeable...

Mit spørgsmål - hvordan får man en userform i VBA i Excel til at kunne resizes under runtime?

Det sjove er, at der er en event på formen der hedder "userform_resize" - så man må da kunne vælge, at en form skal kunne resizes, for hvad skal _resize-eventen ellers bruges til...

Hjælp
18. juni 2002 - 14:01 #1
Fra VBA hjælpen:

Resize Event Example
The following example uses the Activate and Click events to illustrate triggering of the UserForm’s Resize event. As the user clicks the client area of the form, it grows or shrinks and the new height is specified in the title bar. Note that the Tag property is used to store the UserForm’s initial height.

' Activate event for UserForm1
Private Sub UserForm_Activate()
    UserForm1.Caption = "Click me to make me taller!"
    Tag = Height    ' Save the initial height.
End Sub

' Click event for UserForm1
Private Sub UserForm_Click()
    Dim NewHeight As Single
    NewHeight = Height
    ' If the form is small, make it tall.
    If NewHeight = Val(Tag) Then
        Height = Val(Tag) * 2
    Else
    ' If the form is tall, make it small.
        Height = Val(Tag)
    End If
End Sub

' Resize event for UserForm1
Private Sub UserForm_Resize()
    UserForm1.Caption = "New Height: " & Height & "  " & "Click to resize me!"
End Sub
Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2002 - 14:05 #2
Ja, altsamment meget fint, men jeg er interesseret i at resize som man kan med andre programmer og med form's lavet i fx. VB: Ved at trække med musen. Kan man ikke det? Og hvordan?
18. juni 2002 - 14:08 #3
Prøv at søg på www.mvps.org side. Jeg har ingen erfaring med denne problematik uden for VB.
Avatar billede martin_moth Mester
18. juni 2002 - 14:15 #4
Har selv fundet ud af, ved at læse lidt i VB's hjælp, at man IKKE kan resize en form i runtime ved at trække med musen - øv, hvor uflexibelt af MicroSoft :o(
18. juni 2002 - 14:17 #5
Du har ret - det er øv.
Avatar billede bambus Nybegynder
19. juni 2002 - 14:48 #6
Nej....... der kan godt resizes i VBA, også med musen. Kik ind på siden www.bmsltd.co.uk ,Excel, VBA.. her finder du en lille brugbar kode til Resizee af userformen.