Avatar billede gruk97 Nybegynder
17. juni 2002 - 21:09 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

4 spg. vedr. Active Directory!

Jeg skal lige have forståelsen helt på plads mht. Active Directory indenfor et par ting. Og da det er noget, som jeg fortælle til eksamen, så er det RET vigtigt, at svarene er rigtige ;^)

1. Jeg er lidt i tvivl om, hvor "ressource-samlingen" ligger i AD. Jeg er med på, at den ligger i en DB, men er det det samme som Global Catalog og eller NTDS.DIT, eller noget helt andet??

2. Jeg har læst, at det i AD (modsat Novell NDS) IKKE er muligt at tildele rettigheder til "egne" OU's, men kun til brugere, grupper og workstations. Er det korrekt??

3. Mht. DNS har jeg læst, at Novell NDS - igen modsat AD - dynamisk registrerer nye ressourcer (og fjerner de "gamle", når de "dør"/går ned). AD skulle i stedet have en "DNS extension", der gør, at services får en "last-registration-time", så man har mulighed for at se, om de lever endnu. Den skulle angiveligt have en time-out på 7 dage ... altså så man kan kalde på en server, der har været nede i 6½ dag!! Er den god nok??

4. Hvordan fungerer navngivningen i AD. Hvis jeg f.eks. har en server i domænet "jylland.eksperten.dk", hvordan kalder jeg så den. Er det servernavn.jylland.eksperten.dk ... ??

Ja, det var nogle lange spørgsmål, men jeg håber, der er et klogt hoved, der kan hjælpe mig. Jeg har udloddet max. point, og er villigt til at dele dem, hvis der er flere bud.
Avatar billede goulduck Nybegynder
17. juni 2002 - 21:59 #1
4. Hvis du har kaldt den jylland.eksperten.dk - så kalder du den også efter dette. Servernavne bruges når du browser netværket via "Andre computere".

Du kan derfor kalde dine servere via netbiosnavnet (sernavn) og DNS navnet (jylland.eksperten.dk).
Avatar billede svein Nybegynder
18. juni 2002 - 14:54 #2
AD kører op i mod en JET database, NTDS.dit.
Alle medlemmer af en OU får de indstillinger der er sat op i den pågældende OU. Du kan også vælge at linke en OU til en gruppe eller bruger. Men det er korrket at OU'en i sig selv ikke er noget objekt hvorpå du kan sætte sikkerhed.Brugere og computere er medlem af grupper og så lægger du brugere og grupper over i en OU og sætter sikkerhed på brugere og grupper i den enkelte OU.

Windows 2000 DNS registerer ikke noget som helt. Det er computere eller DHCP server der registrerer en computer med A host record eller PTR record i DNS. Og du kan sætte op Scanvaging i Windows 2000 DNS der enten på server nuiveau eller på Zone niveau sletter records der ikke har vært brugt i et stykke tid, og et stykke tid er det dig der konfigurerer i Scanvaging.

Domænenavnet forstår jeg er jylland.eksperten.dk, og så vil alle servere eller workstations få sit eget navn placeret foran jylland.eksperten.dk, som f.eks. server1.jylland.eksperten.dk eller workstation1.jylland.eksperten.dk.

Du kan måske hente nogen inspiration på:
http://www.svein.dk/windows2000/DNS

Eller bare http://www.svein.dk
Avatar billede gruk97 Nybegynder
18. juni 2002 - 15:05 #3
Det hjalp en del!! Men ...
ad 1) Hvad er global catalog så .. har det intet med db'en at gøre?
ad 3) Dvs. en server forbliver i AD, selvom den er gået ned, indtil man selv fjerner den manuelt eller vha. den der Scanvaging??
Avatar billede svein Nybegynder
19. juni 2002 - 08:54 #4
Global Catalog er bare en del af Active Directory og indeholder et udsnit af Directory data der så replikeres rundt mellem de forskellige GC servere. Indeholdet af GC der replikeres rundt kan du finde i Schema. Se hvordan her:
http://www.svein.dk/Windows2000/Administration/om_global_catalog_GC.asp

DNS har selvsagt ingen kendskab til om en server "går ned" eller ej. Det sætter du til Scanvaging. Det er jo heller ingen problem i at en server bliver slettet med Scanvaging i DNS, den skal jo være sat op til selv at registrere sig i DNS så snart den starter!!
Læs mere her: http://www.svein.dk/Windows2000/DNS/konfigurere_dynamisk_opdatering.asp
Avatar billede gruk97 Nybegynder
21. juni 2002 - 15:05 #5
Takker for hjælpen ...