Avatar billede outsider Nybegynder
16. juni 2002 - 20:18 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

chromamaling?

Er der nogen der ved hvilken type maling DR bruger i deres virtual studio??? har prøvet at sende en mail, men jeg har ik fået noget svar...
Er der nogen der har haft held med bestemte typer almindelig maling? og hvad er bedst træ eller stof?
Jeg mener dr bruger tapeserede træ plader... er det rigtigt?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juni 2002 - 21:34 #1
Uden at vide det præcist, så er et virutuelt studio vel virutuelt og dermed også cromeffekten. pårø at kikke her, der et 100% kunstigt genereret o photoshop
http://www.bufferzone.dk/bannerzone/vwgrafik.htm

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
http://www.fotx.net/bufferzone
Avatar billede outsider Nybegynder
17. juni 2002 - 14:27 #2
nej, det har ikke noget med det at gøre! chroma keying eller bluescreen er når man optager aktører foran en blå, grøn eller rød baggrund. For derefter at replacere bagrunden, ved hjælp af en farve nøgle.
Er der virkelig ingen der ved noget omkring emnet?
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
17. juni 2002 - 17:09 #3
Jo Det gør jeg!

En kromakey er som det så smuk på dansk hedder en farve nøgle...Dvs. en nøgle til at udskrifte baggrunden med et andet billed, det være sig levende eller still.
Det er rent teknisk lige meget hvilken farve man bruger...Næsten!
Man vil som regel vælge en farve som ligger længst væk fra det som der mest af og det som vores øjne bruger som guideline nemlig hudfarven - Derfor bruger man enten blå eller grøn, da disse ligger længst fra hudens farver i den "adjektive farvelære"

Hvad angår farve nuance så indstiller man chromakey´en(maskinen) til den farve man har. I chromakey´en(maskinen) kan også bestemmes hvor bredt i farve nuancen man key på den skal tage ved...

På DR bruges:
Vejret: Grøn
Virtual studie: Blå

Håber det var svar nok!

MVH. Zoidy!
Avatar billede outsider Nybegynder
17. juni 2002 - 20:02 #4
nej ikke heldt! jeg er egentlig ik så inttereseret i hvilken farve de bruger (viste godt i forvejen!) det afhænger jo mest af hvilket tøj man aktøren har på. Det jeg gerne vil vide er hvilken type farve de bruger? er det ægte chroma maling, eller bare en normal grøn/blå farve?
og så hvilket materiale de smider farven op på? er det bare standard bilig træ? og så om de har tapeseret træet, eller bare malet direkte på det.
Avatar billede zoidberg101 Nybegynder
18. juni 2002 - 13:13 #5
Så er jeg tilbage =)

Det virtuelle studie er bygget op af ganske alm. spånplander el. krydsfiner set stykker og malet blå.
Vejret er derimod et grønt klæde!
NB! materialet skal dog være så jævnt så muligt da det ellers kan give skygger i key´en

Men igen det er ikke vigtig om det er den ene eller den anden farve -
farven skal bare være ens nuance og lys sat jævnt.

Hvad min viden angår så har jeg ikke på noget tidspunkt hørt om at det skulle være en eller anden super key maling...
Avatar billede outsider Nybegynder
19. juni 2002 - 12:08 #6
Mange tak! der ramte du plet...
Jo, der er skam proffesionel Chroma maling, men jeg tænkte også at det ikke medvendigvis behøvede at være bedre!
På: http://www.studiodepot.com/store/index.cgi?cmd=view_category&id=1413
kan man købe klædder og maling.
Men det var lige den info jeg skulle bruge, mange tak for det!