Avatar billede snif Nybegynder
07. august 2000 - 12:56 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Omdøb/Rename flere tabeller og feltnavne i et script

Nu skal det ske, mine navne på tabeller og felter skal ensrettes og for at undgå at skulle lave en masse manuelt arbejde med at oprettelse nye taller og importere data i de nye tabeller, efterlyser jeg et scipt eller en opskrift på hvordan jeg nemmest for ændret mine feltnavne som i dag hedder Kunde.telefon, Kunde.adr1, Kunde.adr2 osv til Custmer.Phone, Custmer.Name, Custmer.Address, Custmer.Zipkode o.v.s. Data fyler ca. 2BG og felterne er i mange tabeller og telefon indgår også i et index.
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. august 2000 - 13:41 #1
Det kommer lidt an på hvad SQL serveren tillader, nogle tillader at ændre feltnavne andre kræver recreate at hele tablen for at gøre det, men ellers er det bare og kigge i SQL-hjælpen til den server du kører med, syntaksen er noget ala:

ALTER TABLE <tablenavn> rename <feltnavn>,  <newfeltnavn>

Men det er den slags der ikke er helt std. fra SQL-server til SQL-server

Held og lykke
*S*
Avatar billede snif Nybegynder
07. august 2000 - 14:45 #2
Tak til martinlind, men der er lige en tillægoplysning jeg kan se jeg mangler. Min server er en MS-SQL V7, hvor der er omkring 120 tabeller hvoraf der er mange der der et felt som hedder Konto. Det jeg ikke kan se i den interne hjælp hvordan jeg for en query til at søge igennem alle tabeller hvor der indgår et felt med et navn = \'Konto\'
Avatar billede martinlind Nybegynder
07. august 2000 - 20:18 #3
Du kan enten lave et lille hurtigt konverterings program eller du kan kigge i system tablerne der er en hvor der står nogle tabel beskrivelser i, men jeg ville nok vælge at lave et lille program, det vil ikke tage så lang tid. ( evt. i delphi )