Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 09:28 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Denne menu ind fra anden fil

Jeg har en opgave, som skal være færdig i morgen. En skoleopgave.
Jeg har trukket det ud men har hele tiden vidst at jeg ville have denne menu ind fra en anden fil således at den ville være nem at vedligeholde.

Det er en ganske almindelig menutekst men jeg kan lige give et link til sitet, som jeg arbejder på..
http://www.sunny-sites.dk/channell/index.htm

Der er bare tale om menuen i venstre side...
Håber på et hurtigt svar og vil naturligvis være hurtig til at give point for det rette svar...
På forhånd tak.
Avatar billede rasmus_larsen Nybegynder
16. juni 2002 - 09:58 #1
Kopier hele menuen ind i en fil fx. ved navn "menu.htm" (uden"")

Og indsæt så denne kode i stedet for din menu kode på alle de sider der skal have menuen:

<IFRAME SRC="menu.htm" name="Menu" marginHeight=0 marginWidth=0 Scrolling=NO Align="Left" Frameborder="0" Width="100%"
Height="100%"></iframe>

Så skulle du gerne have menuen på alle de sider hvor du indsatte den kode ^

//Rasmus Larsen
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 10:56 #2
en alternativ løsning er at lave menukoden om til javascript og inkludere den i form af en .js fil.
http://www.jakoba.dk/eksperten/exp225077.html

mvh JakobA
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:01 #3
Tak jacoba det var lige præcis hvad jeg kunne tænkt mig. Du har dog glemt at sætte koden på den adresse hvor linket fører hen til

Bedste hilsner Tina
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 11:13 #4
Øhh... linket http://www.jakoba.dk/eksperten/exp225077.html virker fint for mig.
er det et andet link du mener?
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:17 #5
ok,- jeg har lige opdage at når jeg trykker på knappen scripttekst så kommer det noget frem med dok write men der mangler da vist et script (javascript) der skal stå i selve menufilen...har du tilfældigivis sådan et?

Bedste hilsner Tina
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:22 #6
muligvis har jeg hvad jeg skal bruge men....mener du at document write skal stå der hvor menuen skal ind på hoveddokumentet. Og hvordan skal jeg bære mig ad i forbindelse med den seperate menufil....hvad skal jeg skrive der?...er der bare tale om at jeg skal sætte hele menuen ind der med links osv...sådan som jeg oprindeligt har gjort i hovedfilen....
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 11:23 #7
i .js filen må der ikke stå <script> eller </script>. Det er html kommandoer. Det eneste der sjkal stå i .js filen er den javascript kode der kommer i nederste tekstarea.
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:27 #8
ok,- min tanke var at have en eller 2 js filer i forbindelse med mine menuer ....og jeg tænkte at fremgangsmåden var at jeg skulle rette i js filen/filerne for dermed at rette i menuerne på hele min site...alle sammen på en gang. Er det så ikke meningen at der skal skrives diverse links i js filen på en eller anden måde...
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:37 #9
ok, so far so god.
Jeg har gjot som du skrev men hvad skal jeg gøre ved min menu/links osv....er der ikke noget der mangler?
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:40 #10
menuen skulle jo rettes i js filen og du skrev at der ikke skulle stå mere end dok write osv.....
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:41 #11
Der skal vel også være noget i bodyen...
hvis vi er på rette spor kan du så ikke lige skære det ud i pap for mig..
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 11:48 #12
Min ide var at når der skal laves ændringer bruger du mekanikken den anden vej og lave en af dine filer til en 'stor' fil hvor hele menuen står som html-kode.

den fil kan du så pillenudsse med indtil den rettede menu er ok, og derefter pakker du så den rettede meny ned i .js filen og indsætter tilsidst linien
    <script type='text/javascript' src='chicmenu.js'></script>
istedetfor menukoden i den fil igen.

For dig skulle det virke fint nok, hvis det er noget en kunde skal kunne gøre selv må vi nok hitte på noget simplere; som fx en speciel sourcefil der altid er der til kunden at lave sine rettelser i.

mvh JakobA
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 11:55 #13
ok, den rettede menu skal ind i js filen som html dokument men hvordan bestemmer man pladseringen i forbindelse med menu....
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 12:01 #14
Og hvis du lige gider at skære det endnu mere ud i pap...
Du skriver om en html fil...hvor menuen står som html kode..jeg er lidt grøn på området og der er lidt for stor usikkerhed vedr. emnet....
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 12:03 #15
ok, dik write skal pladseres på min nuværende html fil lige der hvor menuen skal være ikkesandt?...
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 12:05 #16
Hvis nu du kan illustrere det ved hjæp af et par filer så vil je være dig meget taknemmelig

Tina
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 12:07 #17
js filen er lavet og jeg har pladseret
<script type='text/javascript' src='chicmenu.js'></script>
i headen....
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 12:14 #18
jeg kan se at du er på top 10 listen så jeg burde vel føle at jeg er i gode hænder....
Hvis du har noget som du kan henvise mig til så ville jeg også være glad...
Jeg håber at jeg får løst min skoleopgave snart da den skal være færdig i morgen og der er jo en del fornuft i at aflevere en site som er nem at vedligeholde. Den skal fungere som en webportal.

Tina
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 12:18 #19
Der kunne måske også være en ide i at lave en source fil som du nævnte....
Avatar billede fireblast Nybegynder
16. juni 2002 - 13:55 #20
Der kommer lige en ligegyldig kommentar her:)
Fed side, men husk på: Det staves Sitet, og ikke Siten:)...bare en lille lige gyldig fejl, men for nu at gøre den perfekt?:)
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 13:58 #21
OK kik igen på http://www.jakoba.dk/eksperten/exp225077.html
der er nu links forneden til eksempelfiler med og uden menuen lagt i en .js fil.

Jeg har også lavet lidt om i filen med formularen så den tager højde for editorer der indsætter extra linieskift i linier de synes er for lange.

mvh JakobA
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 16:57 #22
He jacoba. Det virker og tusinde tak. Nå rnu jeg skal argumentere for hvad dette går ud på så kan man vel først og fremmest sige at det er en form for skabelon ikkesandt...den kode der bliver skabt.
..forøvrigt du skal have nogle point men accepter/afvis kommer vist kun frem når du skriver igen...
Kan du ikke lige skrive...og samtidig lige forklare hvorledes jeg kan argumentere..
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 16:57 #23
jj
Avatar billede jakoba Nybegynder
16. juni 2002 - 17:06 #24
accepter/afvis kommer kun frem hvis der lægges et svar, og det gør jeg som hovedregel ikke i spm med så latterligt mange points. Så svar selv og behold points.

Jeg ville ikke kalde det en skabelon, selvom det ikke er et helt galt ord. Det er snarere en include ved hjælp af javascript.
Og da en .js fil ikke må indholde andet end udførbar javascript kode er det nødvendigt at ændre den tekst der skal inkludes bliver genereret af javascript.

mvh JakobA
Avatar billede hesselbjerg Nybegynder
16. juni 2002 - 17:27 #25
Men så vil jeg bare sige rigtig mange tak for hjælpen.

mvh Tina