Avatar billede bagmanden51 Nybegynder
16. juni 2002 - 00:00 Der er 14 kommentarer

Sidste post i db

Hej

Hvordan er det lige jeg gør sådan at jeg får den sidste post i databasen...

Har lavet noget.. men kan ik rigtig få det til at virke.. :-/ Her er koden:
<?
$connect=odbc_connect("sol","","");

$query ="SELECT dato,klokken,ext1,ext2,,energi FROM måledata order by id DESC";
  $result = odbc_do($connect, $query);
  while (odbc_fetch_into($result, & $fields)){

            //echo "$fields[0]" . "<br>";
  }

  odbc_close($connect);

  ?>
Avatar billede vieri Nybegynder
16. juni 2002 - 00:05 #1
Hvis du mener seneste post, så kan du ordne det ved at indsætte LIMIT 1 efter ...order by id DESC...
Således:
$query ="SELECT dato,klokken,ext1,ext2,,energi FROM måledata order by id DESC LIMIT 1";
Avatar billede bahn Nybegynder
16. juni 2002 - 00:07 #2
$query ="SELECT dato,klokken,ext1,ext2,energi FROM måledata order by id DESC limit 0,1";

jeg har også slettet et komma!
Avatar billede vieri Nybegynder
16. juni 2002 - 00:13 #3
bahn: Den eneste forskel på dit og mit er kommaet...
Avatar billede bahn Nybegynder
16. juni 2002 - 00:15 #4
vi har skrevet det inden for få sekunder, dit svar var her ikke da jeg skrev mit...jep yours as good as mine
Avatar billede vieri Nybegynder
16. juni 2002 - 00:17 #5
Jaja, det er også iorden :o) Jeg ville bare gøre "bagmanden51" opmærksom på, at det er ligemeget om han skriver "limit 0,1" eller "limit 1".
Avatar billede bahn Nybegynder
16. juni 2002 - 00:21 #6
:-) jeg er vel bare et vanedyr så jeg bruger altid at difinere hvor den skal starte...  0,  ... i starten ... DESC bagfra
Avatar billede mikl-dk Nybegynder
16. juni 2002 - 00:51 #7
Lige en lille kommentar til tabelnavnet - er det ikke bedst kun at bruge engelsk tegn/bogstaver (jeg tænker på å'et i "måledata")?

/mikl.dk
Avatar billede ztyxx Nybegynder
16. juni 2002 - 00:53 #8
brug to a´er istedet for å
Avatar billede mikl-dk Nybegynder
16. juni 2002 - 01:00 #9
ztyxx <- jep - nemlig, eller bare brug engelske ord; fx measureresults...
Avatar billede bagmanden51 Nybegynder
16. juni 2002 - 09:40 #10
Warning: SQL error: [Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error in ORDER BY clause., SQL state 37000 in SQLExecDirect in c:\apache\htdocs\sms.php on line 4

Warning: odbc_fetch_into(): supplied argument is not a valid ODBC result resource in c:\apache\htdocs\sms.php on line 5

<?
$connect=odbc_connect("sol","","");
$query ="SELECT dato,klokken,ext1,ext2,energi FROM måledata order by id DESC limit 0,1";
$result = odbc_do($connect, $query);
while (odbc_fetch_into($result, & $fields)){
echo "$fields[0]" . "<br>";
}
odbc_close($connect);
?>

Og nej det er ik pga. navnet måledata... laver andre udtræk fre db'en og det virker..
Avatar billede flse Nybegynder
16. juni 2002 - 10:04 #11
de er din "limit 0,1" .. det er MySQL syntax, men du kører jo via ODBC mod en Access "database", og jeg kan ikke umiddelbart huske om Access overhovedet understøtter en "limit to" funktion, så umiddelbart vil jeg foreslå dig at fjerne den del, og så bare læse den første row du som query returnerer.
Avatar billede flse Nybegynder
16. juni 2002 - 10:08 #12
Lige et par generelle bemærkninger ang. tabel og feltnavne vil jeg også HELT klart anbefale kun at benytte engelske tegn (lowercase only!), ciffre og underscore, da alt andet erfaringsmæssigt er en kilde til problemer. specielt hvis du ønsker at skifte datasen ud senere ..
Avatar billede bagmanden51 Nybegynder
16. juni 2002 - 10:23 #13
ok... men kan du give et eks på at vise kun den første post så?
Avatar billede flse Nybegynder
16. juni 2002 - 10:52 #14
prøv: (plejer kun at benytte mysql fra php, men det burde virke)

<?
$connect=odbc_connect("sol","","");
$query ="SELECT dato,klokken,ext1,ext2,energi FROM måledata order by id DESC";
$result = odbc_do($connect, $query);

if (odbc_fetch_into($result, & $fields)) {
echo "$fields[0]" . "<br>";
} else {
echo "no rows found<br>\n";
}
odbc_close($connect);
?>