Avatar billede missing Nybegynder
06. august 2000 - 23:12 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

javascript ur

jeg har selv lavet et ur i javscript som passer til mit design, og er nu som jeg vil ha\' det, bortset fra én ting .....

jeg vil selvfølgelig have tiden til at gå, istedet for at bare vise tiden hvor man kom ind på sitet. jeg har prøvet at lave det til funktionen datotid() og skrive tilslut i funktionen setTimeout(\'datotid()\',1), men så kommer der jo en midlertidig side frem (en temp\'nummer\'.html) og designet går tabt. Jeg mener bestemt at have set et løbende javascript ur på en side, så det kan lade sig gøre, og nej, det jeg så var ikke et java-ur...

håber nogle kan hjælpe, eller give links til et løbende javascript-ur, som jeg selv kan finde ud af at integrere i mit eget...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
06. august 2000 - 23:28 #1
Avatar billede olebole Juniormester
06. august 2000 - 23:36 #2
<ole>
Du kan skrive ind i et lag på denne måde:

<html>
<head>
<script language=\"JavaScript\"
<!--
var text = \"Dette er din tid, der skifter\";
var ns4 = document.layers;
var ie4 = document.all;
function layerWrite(id) {
    if (ns4) {
        document.layers[id].open()
        document.layers[id].write(text)
        document.layers[id].close()
    } else if (ie4) document.all[id].innerHTML = text
}
// -->
</script>
</head>
<body>
<div id=\"tid\" style=\"position:absolute; top:50px; left:200px\"></div>
<a href=\"layerWrite(\'tid\');\">SKRIV</a>
</body>
</html>

...så kan du bare lave en setTimeout, der kalder layerWrite() - i stedet for link\'et. Så skal du selvfølgelig sætte variablen \'text\' lig din tidsstreng.
Håber, det hjalp  ;o)
/Vh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
06. august 2000 - 23:41 #3
Ehhh...SMÆKFYLDT med fejl...Undskyld! Her kommer den rigtige:

<html>
<head>
<script language=\"JavaScript\">
<!--
var text = \"Dette er din tid, der skifter\";
var ns4 = document.layers;
var ie4 = document.all;
function layerWrite(id) {
    if (ns4) {
        document.layers[id].document.open()
        document.layers[id].document.write(text)
        document.layers[id].document.close()
    } else if (ie4) document.all[id].innerHTML = text
}
// -->
</script>
</head>
<body>
<div id=\"tid\" style=\"position:absolute; top:50px; left:200px\"></div>
<a href=\"java script:layerWrite(\'tid\');\">SKRIV</a>
</body>
</html>

/Vh
Avatar billede missing Nybegynder
07. august 2000 - 00:01 #4
erik>>> dit svar er jo næsten det samme som det jeg beskrev med funktion, bare med setInterval, istedet for SetTimout (så vidt jeg kan se)

olebole>>>jeg prøver det med layers.....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
07. august 2000 - 00:12 #5
Jaaaaah, jeg mener også det var det du beskrev som ønsket. Så du uret på siden?
Avatar billede olebole Juniormester
07. august 2000 - 00:36 #6
You are \'missing\' something...!!!

1. Det svar Erik gav dig, fungerer storartet - og er fuldt dækkende for dit spørgsmål.
2. Eriks svar baserer sig ligeledes på lag og er - i modsætning til mit - FÆRDIGT!

Jeg var bare en \'jerk\', der ikke gad følge Eriks link og spildte derfor tid med selv at skrive det i et lille tekstfelt på Eksperten - og måtte endda lave det om, fordi jeg ikke kunne overskue det i feltet (det var sgu da en meget god undskyldning...Hehe!)!
Brug dog Eriks fortrinlige svar  ;o)
/Vh
Avatar billede missing Nybegynder
17. september 2000 - 21:41 #7
jeg, nu må det her spørgsmål snart lukkes...
Den af jer som gerne vil have nogle point, sender jeg den side til, hvor jeg har tænkt uret, og så vil jeg gerne have det lavet for point.

Og hvis i vil penge for at bare skrive en kode af og sætte den ind i et design, så er i for sølle.

men seriøst, jeg vil gerne have det lavet nu, og gider ikke selv bruge mere tid på det, så hvis i to stadig følger med, så svar lige, ok ???
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
17. september 2000 - 21:48 #8
Vi er stadig i live. Hvad så. Hvad vil du have? Det der var på min link?
Hvem finken har snakket om penge?
Avatar billede olebole Juniormester
17. september 2000 - 22:43 #9
Du kunne da i det mindste prøve at klaske dine gigtsvage fumlevorter i keyboardet og så copy / paste den glimrende kode ind, Erik har henvist dig til. Sæt den ind der, hvor du vil have uret...ikke andet - hvad vil du mere have?
/mvh
Avatar billede missing Nybegynder
30. oktober 2000 - 22:14 #10
<html>
  <head>
    <script language=\"javascript\">
        var dd = new Date();
        var time = dd.getHours();
        var minut = dd.getMinutes();
        var sek = dd.getSeconds();
        var dato = dd.getDate();
        var maaned = dd.getMonth();
        var aar = dd.getYear();
        if (minut<10) {minut=\'0\'+minut}
        if (sek<10) {sek=\'0\'+sek}
        if (maaned==0) {maaned=\'januar\'}
        if (maaned==1) {maaned=\'februar\'}
        if (maaned==2) {maaned=\'marts\'}
        if (maaned==3) {maaned=\'april\'}
        if (maaned==4) {maaned=\'maj\'}
        if (maaned==5) {maaned=\'juni\'}
        if (maaned==6) {maaned=\'juli\'}
        if (maaned==7) {maaned=\'august\'}
        if (maaned==8) {maaned=\'september\'}
        if (maaned==9) {maaned=\'oktober\'}
        if (maaned==10) {maaned=\'november\'}
        if (maaned==11) {maaned=\'december\'}

    var tags_before_clock = \"<big>\"
    var tags_after_clock  = \"</big>\"
    function datotid(){
    var dte = new Date();
    var hrs = dte.getHours();
    var min = dte.getMinutes();
    var sec = dte.getSeconds();
    var col = \":\";
    var spc = \" \";
    var apm;
    if (12 < hrs) {apm=\"PM\";hrs-=12;}
    else {apm=\"AM\";}
    if (hrs == 0) hrs=12;
    if (min<=9) min=\"0\"+min;
    if (sec<=9) sec=\"0\"+sec;
    if(navigator.appName == \"Netscape\") {
    document.clock.document.write(tags_before_clock
    +hrs+col+min+col+sec+spc+apm+tags_after_clock);document.clock.document.close();}
    if (navigator.appVersion.indexOf(\"MSIE\") != -1){
    clock.innerHTML = tags_before_clock+hrs
    +col+min+col+sec+spc+apm+tags_after_clock;}}
        </script>
  </head>
<body bgcolor=\"lightslategray\" topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\">
<table cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" width=\"100\" height=\"50\"><tr><td valign=\"bottom\">
  <table cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" width=\"100\">
    <tr>
      <td align=\"center\" valign=\"center\" width=\"70\" bgcolor=\"#000000\">
      </td>
      <td align=\"center\" valign=\"center\" height=\"1\" width=\"30\">
      </td>
    </tr>
  </table>
  <table cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" width=\"100\">
    <tr>
      <td align=\"center\" valign=\"center\" width=\"1\" bgcolor=\"#000000\">
      </td>
      <td align=\"center\" valign=\"center\" height=\"49\" style=\"font-family:verdana;font-size:10px\">
    <script language=\"javascript\">
        document.write(\'<br>\' + time + \':\' + minut + \':\' + sek + \'<br>\' + dato + \'. \' + maaned + \' \' + aar + \'<br><br>\')
      </script>
    </tr>
  </table>
</td></tr></table>
<div id=clock style=\"top:0;left:0;z-index:200\"></div>
</body>
</html>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. oktober 2000 - 22:54 #11
Lavet om, så du har et ur på siden, der går. Virker naturligvis både i NS4 og IE4.
<html>
<head>
<script language=\"javascript\">
var dd = new Date();
var time = dd.getHours();
var minut = dd.getMinutes();
var sek = dd.getSeconds();
var dato = dd.getDate();
var maaned = dd.getMonth();
var aar = dd.getYear();
if (minut<10) {minut=\'0\'+minut}
if (sek<10) {sek=\'0\'+sek}
if (maaned==0) {maaned=\'januar\'}
if (maaned==1) {maaned=\'februar\'}
if (maaned==2) {maaned=\'marts\'}
if (maaned==3) {maaned=\'april\'}
if (maaned==4) {maaned=\'maj\'}
if (maaned==5) {maaned=\'juni\'}
if (maaned==6) {maaned=\'juli\'}
if (maaned==7) {maaned=\'august\'}
if (maaned==8) {maaned=\'september\'}
if (maaned==9) {maaned=\'oktober\'}
if (maaned==10) {maaned=\'november\'}
if (maaned==11) {maaned=\'december\'}

var tags_before_clock = \"<big>\"
var tags_after_clock  = \"</big>\"
function datotid(){
var dte = new Date();
var hrs = dte.getHours();
var min = dte.getMinutes();
var sec = dte.getSeconds();
var col = \":\";
var spc = \" \";
var apm;
if (12 < hrs) {apm=\"PM\";hrs-=12;}
else {apm=\"AM\";}
if (hrs == 0) hrs=12;
if (min<=9) min=\"0\"+min;
if (sec<=9) sec=\"0\"+sec;
if(navigator.appName == \"Netscape\") {
document.clock.document.open();
document.clock.document.write(tags_before_clock+hrs+col+min+col+sec+spc+apm+tags_after_clock);
document.clock.document.close();}
if (navigator.appVersion.indexOf(\"MSIE\") != -1){
clock.innerHTML = tags_before_clock+hrs+col+min+col+sec+spc+apm+tags_after_clock;}}
</script>
</head>
<body bgcolor=\"lightslategray\" topmargin=\"0\" leftmargin=\"0\" onload=\"setInterval(\'datotid()\',1000)\">
<table cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" width=\"100\" height=\"50\"><tr><td valign=\"bottom\">
<table cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" width=\"100\">
<tr>
<td align=\"center\" valign=\"center\" width=\"70\" bgcolor=\"#000000\">
</td>
<td align=\"center\" valign=\"center\" height=\"1\" width=\"30\">
</td>
</tr>
</table>
<table cellspacing=\"0\" cellpadding=\"0\" width=\"100\">
<tr>
<td align=\"center\" valign=\"center\" width=\"1\" bgcolor=\"#000000\">
</td>
<td align=\"center\" valign=\"center\" height=\"49\" style=\"font-family:verdana;font-size:10px\">
<script language=\"javascript\">
document.write(\'<br>\' + time + \':\' + minut + \':\' + sek + \'<br>\' + dato + \'. \' + maaned + \' \' + aar + \'<br><br>\')
</script>
</tr>
</table>
</td></tr></table>
<div id=clock style=\"position:absolute;top:0;left:100;z-index:200\"></div>
</body>
</html>
Avatar billede missing Nybegynder
15. november 2000 - 00:30 #12
Det virker desværre ikke endnu erik....
Tiden og datoen står der stadig bare, men tiden bliver ikke kontinuerligt refreshet.
Medmindre der er røget noget i copy-paste processen (men det tror jeg ikke)

set i MIE 5.0
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. november 2000 - 05:45 #13
Så må du vise mig hvad du har lavet.
Avatar billede jakoba Nybegynder
21. december 2000 - 22:16 #14