Avatar billede sjoller Nybegynder
14. juni 2002 - 21:22 Der er 11 kommentarer

Konvertering til SQL

Hvordan "fremkalder" jeg databasen jeg har siddet og klikket mig frem til. Det jeg ønsker er at få fingre i SQL koden som Access har brugt til at lave tabellerne og de forskellige joins.
14. juni 2002 - 21:36 #1
Du kan ikke scripte databasen i Access, som du kan på SQL server.

Databaser kan oprettes manuelt eller du kan selv skrive datadefinitionen i en query og køre den. Access kan ikke gå den anden vej.

/Thomas
Avatar billede sjoller Nybegynder
14. juni 2002 - 21:37 #2
View, modify, or copy a query's SQL statement
If you're familiar with SQL, you might want to work directly with a query's underlying SQL statement. Or, you might want to copy the SQL statement and paste it elsewhere, such as in the RowSource property of a list box in a form or report.

Open the query you want to work with.
Click the arrow next to View  on the toolbar, and then click SQL View.
Microsoft Access displays the SQL statement that is equivalent to what you created in Design view.

Do one or more of the following:
To modify the SQL, type your changes in the SQL statement.

To copy the SQL, select all or part of the SQL statement, copy the selected text, and paste the SQL statement in, for example, a property box or the Microsoft Visual Basic Editor.

To see the changes in the design grid, click the arrow next to the View button on the toolbar, and then click Design View.
Avatar billede sjoller Nybegynder
14. juni 2002 - 21:37 #3
taget fra Access' help filer
Avatar billede sjoller Nybegynder
14. juni 2002 - 21:42 #4
men problemet er at den knap der beskrives i hjælpefilerne ikke er at finde hos mig... jeg kan vælge mellem design, datasheet, pivottable-view.
14. juni 2002 - 21:50 #5
Det er rigtigt at du kan se og ændre en query's SQL! Dette gøres ved at åbne den i desígn og derefter vælge menuen Vis->SQL visning.

Men dette giver dig ikke adgang til at få vist hvordan en tabel er created (Create Table [min tabel]....)

Du kan kun se SQl'en for forespørgslerne.
Avatar billede sjoller Nybegynder
14. juni 2002 - 21:51 #6
det kan være du har ret... jeg kan kun se sql'erne til querys, ikke til selve relationerne
Avatar billede sjoller Nybegynder
14. juni 2002 - 21:53 #7
det var da utroligt at man ikke kan få lov til at "gå bagom"....
14. juni 2002 - 22:17 #8
ja :o(
Avatar billede nih Novice
14. juni 2002 - 22:37 #9
Access kan lave en dokumentation over dine tabeller:
      funktioner - analyser - strukturvisning
her kan du få næsten alt at vide om din db.

Det er ikke SQL, men måske kan du bruge det istedet.

Niels
Avatar billede pato Nybegynder
16. juni 2002 - 16:08 #10
du kan se hvordan din struktur ser ud i tabelform...hvis du kan bruge det til noget ved at vise skjulte systemfiler

Funktioner > Indstillinger > vis > systemobjekter og skjulte objekter.. Dette er tabeller som access benytter til at holde styr på dine relationer m.m.

men lad vær med at rode i den:-)
Avatar billede theprofessor Nybegynder
17. juni 2002 - 12:05 #11
konvertering--fra hvad til hvad? Access bruger SQL, men det er lidt skjult.
Du kan også bruge en version af VB script--VBA