Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:16 Der er 23 kommentarer og
1 løsning

Danske tegn

Jeg har en XML-fil, hvor jeg henter indholdet ind i Flash. Problemet er bare, at jeg ikke kan fremvise danske tegn.

Der er eksempelvis 15 hovedkategorier, og hvis jeg nu skriver følgende i den 5.:

<kategori navn="Fjerkræ" img="03.jpg"></kategori>

så medfører det, at jeg kun får 5 hovedkategorier - den stopper altså med at hente resten ind (hvis jeg eksempelvis udskriver childNodes.length, så viser den også kun 5, når der burde være 15)!

Jeg har følgende deklaration:

<?xml version="1.0" encoding="iso-8859-1" ?>

Jeg fatter ikke lige, hvorfor det ikke virker, så jeg ville være meget taknemmelig, hvis der er en, der kan lede mig på rette vej!

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh Morten
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:23 #1
uha uha det ved jeg.

Du skal enten gemme dine Xml filer som uft-8 direkte fra notepad (kun i XP)

eller du skal via php bruge:

uft8_encode($minstreng)

eller du skal i asp bruge noget

system language et eller andet (2 sekunder så her jeg fundet det)

indsæt desuden :

System.useCodepage = true;

I din første frame i flashen (kan være det er nok)

/Nikolaj
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
14. juni 2002 - 01:24 #2
Jeg er rimeligt newbie til XML, men hvad sker der hvis du skriver:
&#230;

Eller hvad med
&aelig;

?

http://www.quackit.com/html/special_characters.html
Avatar billede fiskesuppe Nybegynder
14. juni 2002 - 01:25 #3
Nå oki sorry så var jeg helt forkert på den :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:26 #4
I asp var det : Server.URLEncode
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:26 #5
hvordan man bruger ASP´en aner jeg intet om :))))))
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:27 #6
Det var sgu nok at sætte System.useCodepage = true  - det havde jeg slet ikke tænkt på :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:28 #7
Næh jeg havde også selv overset den 115% før jeg anede det. :))
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:29 #8
Så må jeg vist liiige læse lidt mere om det objekt...
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:30 #9
Anyway så husk på at System.useCodepage - Formodenligt ikke vil virke på en maskine med f.eks en engelsk version af windows - Sådan har jeg forstået det, men det skal nok tjekkes af.
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:32 #10
Jeg kører Win2000 på engelsk, og det virker fint hos mig.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:34 #11
ok - fint nok - Gad vide hvad den så går ud fra???

Det må næsten være tastatur/language settings...

Aner det ikke....
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:37 #12
Problemet er iøvrigt generelt for Flash MX. Ting tidligere lavet i flash 5 il ikke længere blive læst rigtigt af den nye player. Dvs. databasekald, eksterns txt-filer og f.eks xml skal encodes anerledes.

Jeg har oplevet et par eksempler på at sider der llers har funket fint med den nye player kager i æøå.

/Nikolaj
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:43 #13
Ja, det er temmelig irriterende. En ting der undrer mig er, at jeg ikke kan finde nogle oplysninger om System.useCodepage i dokumentationen - har du læst en technote et eller andet sted?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 01:48 #14
Der er en del ting som ikke er beskrevet i manualen og System.useCodepage er en af dem.

Jeg fik tricket efter at have let efter samme svar som dig i flere omgange. Både i XML og i Flash. Lige pludseligdukkede det op og jo, der findes en technote om det - Finder den lige.

/Nikolaj
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:49 #15
Danke schön :)
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 01:55 #17
Mere end rigeligt, tak :)
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 02:01 #18
Der fandtes vidst også lidt flere end jeg fandt sidst jeg søgte...
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 02:20 #19
Jeg har lige fundet en ting til:

Hvis jeg f.eks. skriver <ret navn="Porcheret kylling" vejledning="<i>Kursiv tekst her</i>"></ret>

så stopper den på samme måde og godtager ikke dokumentet. Det er desværre nødvendigt at vejledningen er i HTML, da der skal være links til fremmedord osv.

Nogen forslag?
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 06:50 #20
ehe ja og nej, jeg bruger kun PHP til at skrive tekst med.

Jeg gør det at jeg sætter  tingene sammen efter de er læst ind. Dvs noget alá:

v1 = "<font size=\10\">";
v2 = mintekst;
v3 = "</font>

anyway så forstår Fash da slet ike </i>??
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 06:51 #21
flash even
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 12:41 #22
Du kan da sagtens få vist HTML i et tekstfelt, når du har sat html = true, f.eks.:

field.html = true;
field.htmlText = "<i>Dette er kursiv tekst</i>";

Dette vil medføre, at teksten bliver skrevet med kursiv i tekstfeltet field. Jeg fatter bare ikke, hvorfor jeg ikke kan hive ovenstående ind som attribut.
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
14. juni 2002 - 12:44 #23
Jeg ved godt man kan få vist teksten som html mente bare ikke at <i> duttede i den sammenhæng, men  det kan jeg jo se at det gør.
Avatar billede gotcha Nybegynder
14. juni 2002 - 13:10 #24
Hvis nu jeg bare skriver vejledning="<", så standser den også, og derfor må det vel være noget med encoding igen - har du læst flere technotes om problemet?