Avatar billede nb Nybegynder
13. juni 2002 - 17:12 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Rotation af 3D objekt

Jeg vil gerne kunne rotere et 3D objekt på baggrund af en variabelværdi fra en 'slider'. Det kan dog ikke lade sig gøre ved blot at indsætte et field......hvad gør forkert...??

member("3dworld").model("cyl01").rotate("field_1", 0, 0)

/nb
Avatar billede sparkl Nybegynder
13. juni 2002 - 22:49 #1
Er ikke helt med på hvad det er du ønsker at opnå, prøv evt. at uddybe det lidt. Hvis du har en værdi gemt i en variabel, skal du blot indsætte variablen i det felt som svarer til den akse du ønsker at rotere om.

member("3dworld").model("cyl01").rotate(variabel,0,0)

Hvis denne kommando køres for hver frame vil "cyl01" rotere rundt om sin egen x-akse.
Avatar billede nb Nybegynder
14. juni 2002 - 10:09 #2
Jeg vil, som du skriver, blot indsætte en variabel i ...rotate(x,y,z). Når jeg sætter variablen ind med '' omkring, får jeg at vide, at jeg bruger variablen, før den har fået tildelt en værdi....

Dette forstår jeg ikke helt, da jeg i linien før, netop HAR defineret variablen.....:

on mouseUp me
  a="field_1"
  member("3dworld").model("cyl01").rotate('a', 0, 0)
end

Field_1 er værdien fra en 'slider', som jeg vil bruge til at styre rotationen.

Håber at det er uddybning nok...

/nb
Avatar billede sparkl Nybegynder
16. juni 2002 - 01:07 #3
Så vidt jeg kan se er det din syntaks det er galt med. Nu kan jeg ikke se hvordan du tækker en værdi ud af din slider men når du skriver a="field_1" gemmer du en tekststreng i variablen a. Det andet er at når du sætter en variabel ind i funktionen rotate så skal der ikke ' omkring variablen.. det burde være nok bare at skrive a.

Prøv evt. at test med

on mouseUp me
variabel_x = 50
member("3dworld").model("cyl01").rotate(variabel_x,0,0)
end mouseUp
Avatar billede nb Nybegynder
16. juni 2002 - 19:42 #4
Hej Sparkl

Du havde ret - det var syntaksen.
Samtidig manglede jeg lige at justere scriptet til:

variable_x= integer (the locV of sprite 9)

Thanx

/nb