Avatar billede binow Nybegynder
12. juni 2002 - 23:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvor er fejlen. Php og Mysql

Jeg har flg Sql kald, men jeg kan sq ikke finde fejlen, af en eller anden grund foretager den ikke noget kald. Der bliver lavet andre kald på siden og de virker, men dette vil bare ikke.

Kan nogen finde en fejl her...

$sqlMl="update $leder_tabel set
leder_Navn='$leder_Navn',leder_Foed='$leder_Foed',
leder_Gade='$leder_Vej',leder_By='$leder_PostNr',
leder_Postnr='$leder_By',leder_Tlf='$leder_TlF',
leder_Mobil='$leder_Mob',leder_Type='$leder_Type',
leder_Opl='$leder_SpecOpl',klynge_Leder='$leder_Klynge' where deltager_Id='$deltager_Id'";

mysql_query($sqlMl)or die( "Unable to do SQLMlRet. Reason: ".mysql_error());

Pft Binow
Avatar billede lp Nybegynder
12. juni 2002 - 23:25 #1
er deltager_Id et tal ? altså en int i db'en ?

hvis det er tilfældet kan du roligt fjerne ' udenom den i din where clause...

altså:

$sqlMl="update $leder_tabel set
leder_Navn='$leder_Navn',leder_Foed='$leder_Foed',
leder_Gade='$leder_Vej',leder_By='$leder_PostNr',
leder_Postnr='$leder_By',leder_Tlf='$leder_TlF',
leder_Mobil='$leder_Mob',leder_Type='$leder_Type',
leder_Opl='$leder_SpecOpl',klynge_Leder='$leder_Klynge' where deltager_Id=$deltager_Id";

prøv samtidigt at ændre nedenstående fra:

mysql_query($sqlMl)or die( "Unable to do SQLMlRet. Reason: ".mysql_error());

til (på hver sin linje, for god ordens skyld) :)

mysql_query($sqlMl);
echo mysql_error();
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
12. juni 2002 - 23:26 #2
Hvad siger MySQL at fejlen er?

Er det med vilje at du har skrevet $leder_tabel ?

Er du sikker på at ingen af dine varibler indeholder tegnet ' ?
Avatar billede binow Nybegynder
12. juni 2002 - 23:42 #3
deltager_Id er et sammensat tal af et konto_Nr deltager type og deltager antal. Det er ikke en int men en varChar.

der kommer ingen fejlmeddelse, men jeg har en mistanke om at den slet ikke laver sql kaldet.

Jeg har indsat
<?        print "Rækker ændret: ".mysql_affected_rows()."<br>";?>
og den giver resultatet 1.  hvilket så vidt jeg husker betyder at den ikke har påvirket nogle rækker.  Jeg kan bare ikke forstå hvorfor den ikke går ind og gør det,.

Ja det er med vilje at jeg har skrevet $leder_tabel det er en global variabel som er erklæret længere oppe i scriptet.
Jeg mener bestemt ikke at der er nogle special tegn nogle steder.

Binow
Avatar billede morpheus Nybegynder
12. juni 2002 - 23:46 #4
Jeg kan se at du bruger 'by' som en del af en variabel...
Jeg ved ikke om dette har en eller anden indflydelse... Prøv at udskift det med 'City'...

Ved som sagt ikke om det er det, da jeg ikke ved om du bruger det andre steder, hvor det fungerer?
Avatar billede lp Nybegynder
12. juni 2002 - 23:50 #5
hvis der er 1 affected row, så er der ét row der er opdateret, that simple.....
Avatar billede binow Nybegynder
13. juni 2002 - 00:04 #6
morpheus

by bruges flere steder, så det er ikke det der er problemet.

Hvis 1 betyder at den opdater en række, og ikke gør det alligevel.

Hvorfor står der så 0, når den i det der virker opdater en række?

Binoe
Avatar billede lp Nybegynder
13. juni 2002 - 00:09 #7
i dont know.... nu føder du os jo ikke heeelt vildt ed fejlbeskeder... anyway, BY er et reserveret mysql ord og du skulle, som morpheus også fint siger, meget kraftigt overveje at stoppe brugen af de variabler som dit databasesprog reseverer samt dem dit kodesprog reseverer... find en liste på de enkeltes website....
Avatar billede lp Nybegynder
13. juni 2002 - 00:12 #8
når du fx laver et insert, kunne man forestille sig at du bruger by... mysql kunne tænkes at være så smart at acceptere det, da by ikke ville forekomme i et insert, hvorimod ordet ville kunne forekomme i en update og dermed bliver ordet reserveret....... reserveret - et ord jeg ikke fik skrevet så heldigt før :)
Avatar billede binow Nybegynder
13. juni 2002 - 00:26 #9
Det forstår jeg godt, men det står jo ikke alene, det står som leder_By og ikke som leder By, _ burde da binde det sammen til et ord ligesom lederBy?
Avatar billede lp Nybegynder
13. juni 2002 - 00:52 #10
nej nej, det er kun by alene der er farligt...
Avatar billede binow Nybegynder
13. juni 2002 - 00:58 #11
ok, men det står altså ikke alene, jeg har dog fået en mistanke om at det nok er nogle t...fejl rundt omkring der f..... det up. Og det giver jo nogle helt andre prob.................. :-(

binow
Avatar billede binow Nybegynder
13. juni 2002 - 02:06 #12
Jeg har fundet fejlen, det var nogle variable navne der var defineret forkert, derfor kunne den jo heller ikke finde dem igen,når de skulle gemmes. Sådan noget hø, det er sq med at holde tungen lige i munden når man skal have det hele til at gå op.

Tak for hjælpen til de som kom med bidrag.

Binow