Avatar billede godtnok Nybegynder
12. juni 2002 - 12:22 Der er 8 kommentarer

Hvordan er det lige?

Hej,

jeg har en select * from tabel, tabel2

Hvordan skriver jeg så id'et ud fra tabel og id'et ud fra tabel2?

Jeg forsøgte mig med Rs("[tabel].id")..., men det virkede ikke.
Avatar billede puppetmaster Nybegynder
12. juni 2002 - 12:26 #1
(Kigger lige med....)
Avatar billede avlund Nybegynder
12. juni 2002 - 12:27 #2
Du kan ikke differentiere mellem dem på den måde, med mindre de hedder noget forskelligt, f.eks. ID i den ene tabel og ID" i den anden.
Avatar billede avlund Nybegynder
12. juni 2002 - 12:27 #3
ID" = ID2
Avatar billede godtnok Nybegynder
12. juni 2002 - 12:37 #4
sjovt nok, har jeg haft samme problem før og fik det til at virke.

http://www.eksperten.dk/spm/112013

Det var egentlig også det jeg regnede med at jeg kunne gøre, men nu giver det fejlen :

ADODB.Recordset error '800a0cc1'
Item cannot be found in the collection corresponding to the requested name or ordinal

Det eneste jeg egentlig gør er følgende:

Set Rs = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Sql = "Select * from tabel, tabel2"
Rs.open, Sql, Conn, 1
Avatar billede invisibleman Nybegynder
12. juni 2002 - 12:39 #5
SELECT tabel.id, tabel2.id AS id2 FROM tabel, tabel2

men .. når du joiner to tables skal du vel have en form for relation ?
Avatar billede godtnok Nybegynder
12. juni 2002 - 12:42 #6
invisibleman >> jeg havde ellers håbet på jeg kunne være doven :-)

gider du at svare?
Avatar billede andersb Nybegynder
12. juni 2002 - 15:46 #7
Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men måske er der hjælp at hente hos W3Schools http://www.w3schools.com/ado/ado_recordset.asp
- Anders, lærer på datamatikeruddannelsen i Roskilde, www.rhs.dk/anders
Avatar billede godtnok Nybegynder
12. juni 2002 - 16:34 #8
Hej Anders,

jeg lavede bare en forespørgsel, hvor jeg selectede noget fra to tabeller. Idet de to tabeller har en felter (id), kunne jeg ikke nøjes med at skrive Rs("id"), for det gav det forkerte id.

Jeg blev så bare nødt til at pensle forespørgslen ud som invisibleman skrev, hvilket jeg havde håbet at undgå.

Det blevet så til noget i denne retning:

Sql = "Select tabel1.id as t_id1, tabel2.id from tabel1, tabel2"
Execute... osv.

Nu kan jeg jeg udskrive det ønskede id....

Rs("t_id1") & Rs("id")

osv...