Avatar billede zvan Nybegynder
12. juni 2002 - 11:04 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

QBASIC: Nonlinear programmering?

Har Qbasic en kommando der gør det muligt at køre  flere programmer samtidigt under hovedmodulet?
Formålet er at få flere FOR/NEXT loops til at køre uafhængigt af hinanden.

-Ivan
Avatar billede lequet Nybegynder
12. juni 2002 - 11:23 #1
Nu er det godt nok længe siden jeg har arbejdet i QBasic, men jeg tvivler meget på at du kan lave noget nonlineært i QBasic, jeg kender i hvert fald ikke til en sådan kommando. Om der findes en løsning skal jeg ikke kunne sige, men jeg tvivler.

Du må ikke spørge mig om eksempler, det er alt for længe siden jeg har rodet med den slags, det er godt nok ikke mange der bruger QBasic mere :) Hvis det findes, kan du om ikke andet finde svaret under "hjælp" menuen, ellers prøv at kigge på

http://www.qbasic.com/qbindex.shtml

Og se om du finder noget
Avatar billede Slettet bruger
12. juni 2002 - 11:36 #2
Nej, det kan ikke lade sig gøre. QBASIC-programmet kører kun eet sted, du kan ikke dele det op. Hvis du kan være lidt mere konkret kan vi måske hjælpe alligevel... Du kan fx med fordel lave een stor løkke der kører:

a = 0
b = 200

do

if a < 11 then            'svarer til for "a = 0 to 10"
a = a + 1
Command1
end if

if b > 0 then            'svarer til for "b = 200 to 0 step -1"
b = b - 1
Command2
end if

På den måde kan du godt køre flere løkker simultant...
loop
Avatar billede zvan Nybegynder
12. juni 2002 - 15:04 #3
Tak muta.
Jeg havde tænkt på at lave en global løkke med lokale undeløkker, men jeg ville lige checke om ikke der var en nemmere måde at gøre det på.
-zvan