Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 09:30 Der er 30 kommentarer og
1 løsning

klikke på eet link på een side og overføre \"navnet\" til en bestillingsside

http://www.netwebber.dk/webhotelinfo.htm har jeg fx \"bestil hotel1\". Det vil jeg gerne have lavet så at man kan klikke på det og så åbne en bestillingsformular hvor \"hotel1\" er ført med over. Hvordan gør jeg det? Jeg er lidt løs med mine point, så bare kom med svaret.
Avatar billede xjaw Nybegynder
03. august 2000 - 09:34 #1
well.. det er ret simpelt.. i din url, som du trykker på, sætter du fx ind lissom her:

bestillingsside.asp?hotel=hotel1

så i bestillingsside kan du hente navnet ud med: navn =Request.Querystring(\"hotel\")

Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 09:37 #2
Sorry dude.. men det skal forklares for en non-asp\'er..  hvis det er så simpelt, kan du så ikke lave bestillingssiden.? Jeg tror jeg har fanget den med bestillingsside.asp?hotel=hotel1..
Avatar billede jette Nybegynder
03. august 2000 - 09:46 #3
Hvis du har fanget det - hvor meget mere er der så at forklare ? xjaw\'s svar er da en meget enkel måde at gøre det på ???? Jeg tror ikke at forstår dit spørgsmål...
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 09:49 #4
navn =Request.Querystring(\"hotel\") Det er her jeg står af.. jeg forstår ikke hvordan jeg laver selve formularen som asp og får indsat den streng..
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:10 #5
Prøv at skrive dette i stedet:
<%=Request.QueryString(\"hotel\")%>
Avatar billede xjaw Nybegynder
03. august 2000 - 10:12 #6
øhh.. du er helt med på hvad asp er ikke?

well.. når du har hentet dit hotelnavn over i variablen navn, kan du bruge navn til hvad du vil..

så er den ført med over? ellers må du forklare hvad du skal bruge den til..

du kan fx skrive den ud:

<%
navn =Request.Querystring(\"hotel\")
Response.Write(\"Du valgte \"& navn )
%>

eller

Du valgte <%=Request.QueryString(\"hotel\")%>

jeg ved ikke helt hvad det ellers er du fisker efter... :/
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:12 #7
Er det hjælp til formularen du skal have ???
Hvilke mailkomponenter er installeret ?
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 10:13 #8
Okay... jeg prøver lige at omformulere mit spørgsmål. Jeg har absolut ingen forstand på asp!!!! Når det så er sagt, så bør jeres svar være en udskrift af koden. Jeg er totalt på bar bund!..!
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 10:15 #9
Ja, det er selve formularen jeg ikke forstår hvordan skal laves..

Ajaw: Jojo jeg ved hvad asp er, men fatter ikke selve programmeringen.

Drean: der er installeret Jmail og så er der adgang til en formmail.

Håber det er svar nok.
Avatar billede xjaw Nybegynder
03. august 2000 - 10:17 #10
<%@language = vbscript%>

<%

Response.Write(\"Du valgte \" & Request.QueryString(\"hotel\") )

%>

det er indholdet af den fil der hedder bestillingsside.asp

så viser den bare hvad for et hotel der er valgt. håber syntaksen er korrekt.. det er ud fra hovedet.. :]
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:18 #11
<form action=\"send.asp\" method=\"post\">
Du har bestilt: <input type=\"text\" value=\"<%=Request.Querystring(\"hotel\")%>\" size=\"30\">
<input type=\"submit\" value=\"send ordre\">
</form>

Laver lige den som sender e-mailen. Hvilke andre felter skal der være ???
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 10:23 #12
der skal være felter med:

Firma, navn, adresse, postnr, by, telefon, fax, email..

øhh hvis der kommer flere felter tror jeg godt at jeg kan finde ud af at smide dem ind.

Hvad skal de forskellige side hedde? skal webhotelinfo.htm være en .asp istedet?
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:30 #13
Ja...det skal være en ASP fil, fordi du bruger ASP til at hente denne Querystring du sender.

Så skal du have en ny fil som hedder send.asp, den indeholder:
<%
Set JMail = Server.CreateObject(\"JMail.SMTPMail\")
JMail.ServerAddress = \"mail.ditdomæne.dk\"
JMail.Sender = Request.form(\"email\")
JMail.Subject = \"Bestilling\" & Request.form(\"hotel\")
JMail.AddRecipient \"dinmail@domæne.dk\"
JMail.Body = Request.form(\"firma\")& VbCrLf & Request.form(\"navn\") & VbCrLf & Request.form(\"adresse\") & VbCrLf & Request.form(\"postnr\") & request.form(\"by\") & VbCrLf & request.form(\"telefon\") & VbCrLf & Request.form(\"fax\") & VbCrLf & Request.form(\"email\")
JMail.Priority = 5
JMail.Execute
Request.Write(\"Ordren er sendt\")
%>

Hvor du selv lige skal sætte din e-mail ind og navnet på din mail-server.
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:33 #14
Dette sætter du ind i webhotelinfo.ASP

<form action=\"send.asp\" method=\"post\">
Du har bestilt: <input type=\"text\" name=\"hotel\" value=\"<%=Request.Querystring(\"hotel\")%>\" size=\"30\">
firma: <input type=\"text\" name=\"firma\">
email:<input type=\"text\" name=\"email\">
navn:<input type=\"text\" name=\"navn\">
adresse:<input type=\"text\" name=\"adresse\">
postnr:<input type=\"text\" name=\"postnr\">
by:<input type=\"text\" name=\"by\">
telefon:<input type=\"text\" name=\"telefon\">
fax:<input type=\"text\" name=\"fax\">
<input type=\"submit\" value=\"send ordre\">
</form>
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 10:37 #15
det vil så sige at på min webhotelinfo.asp skal det ikke være et link, men en radioknap??
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:40 #16
Radio knap ???

i webhotelinfo.asp er der en form, hvor der udfyldes alle de nødvendige ting.
Og så i bunden en submit knap...
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:42 #17
sorry...det skal være på bestillingsside.asp Det skal stå....  :)
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:42 #18
webhotelinfo behøver ikke være i ASP....
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 10:44 #19
mig som har taget fejl af side navnene.
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 10:54 #20
Nu har jeg send.asp, bestillingsside.asp og webhotelinfo.htm...

Jeg er lidt forvirret over hvilke filer jeg egentlig skal bruge..
Avatar billede jette Nybegynder
03. august 2000 - 10:59 #21
Jeg har lige prøve din side - og trykkede på Hotel=Micro
og får denne fejl:

Microsoft VBScript runtime error \'800a01b6\'

Object doesn\'t support this property or method: \'Request.Write\'

/send.asp, line 17

det skal hedde response.write - ikke request
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 11:00 #22
Sorry...der skal stå Response.Write istedet for Request.Write
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 11:00 #23
Alle 3
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 11:04 #24
webhotelinfo.htm --> Siden med oplysninger om hotellerne

bestillingsside.asp --> Her indtastes oplysninger om køberen

send.asp --> Sender e-mailen til dig. Og skriver for brugeren.  \"Ordren er sendt\"

virker det ???
Avatar billede jette Nybegynder
03. august 2000 - 11:06 #25
webhotelinfo.htm - er din forside - den skal ikke gøre noget dynamisk... den behøver derfor ikke at være en asp-side.

bestillingsside.asp?<querystring> er den dynamiske bestillingsformular, der skal være forskellig - afhængig af hvilket hotel man vælger ?!?

send.asp - ja jeg har ikke forstået præcis hvad den skal bruges til... (jeg har heller ikke nærlæst alle kommentarerne
Avatar billede jette Nybegynder
03. august 2000 - 11:24 #26
navn =Request.Querystring(\"hotel\")

Er måske et uheldigt variabelnavn ?? prøv med

<%
strHotel=Request.Querystring(\"hotel\")
%>

name=<%=strHotel%>

----
navn/name (jeg tror at du bruger name - udfra resultatet på din site)....
---
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 11:30 #27
hojben > Jeg tror ikke det med mailserver og e-mail er sat ordentlig op....hvordan ser det ud??

Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 11:34 #28
Drean: Det virker bare skide godt.. nu skal der bare lige designes... *S* TAK
Avatar billede drean Nybegynder
03. august 2000 - 11:39 #29
Så lidt :)
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 12:48 #30
Hvorfor kommer denne fejl???

jmail.SMTPMail error \'8000ffff\'

The message was undeliverable. All servers failed to receive the message

/send.asp, line 18
Avatar billede hojben Novice
03. august 2000 - 12:58 #31
hvordan får jeg felterne med i mailen? jeg får indholdet, men ikke felterne..