Avatar billede cute_dude Nybegynder
09. juni 2002 - 21:22 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Hvad er hurtigtst.......

Hvilken løsning er huritgst:

1) At lave 10 tabeller i mysql og hente informationer ud fra dem alle via php.

Eller

2) At lave 1 tabel med en masse information og så lade php adskille de forskellige data baseret på nøgler.

So.......?
Avatar billede cute_dude Nybegynder
09. juni 2002 - 21:23 #1
hurtigst
Avatar billede cute_dude Nybegynder
09. juni 2002 - 21:24 #2
Altså 1 tabel også i mysql (ja jeg kan ikke stave...)
Avatar billede aneez Nybegynder
09. juni 2002 - 21:31 #3
hmmm det ved jeg virkelig ikke hehe men er da med på en lytter
Avatar billede jakoba Nybegynder
09. juni 2002 - 21:39 #4
Det er lidt mere kompliceret end som det. Kan di besakrive dine dat noget mere?
Avatar billede rdc Nybegynder
09. juni 2002 - 21:41 #5
Jeg vil tro at det hurtigste er at lave 10 tabeller i mysql.
Hvis du så spørger hvorfor, så vil jeg siger fordi; Når der kun er 1 tabel med alleopløsninger skal den jo først sortere skidtet og søge ret meget. Men når der er 10 tabeller hvor alle indeholder hvad de skal, behøver den kun at søge og ikke sortere sig frem.
Avatar billede cute_dude Nybegynder
09. juni 2002 - 21:44 #6
Ok.

En stor tabel med måske 100 tupler skal hives ud på en side. Disse 100 tupler ligger hulter til bulter dvs de skal sorteres inden de vises på en side. Hvis man modsat havde 10-20 tabeller med 5-10 tupler i hver som så allerede var sorteret... ville det være hurtigere?
Avatar billede repsac Nybegynder
09. juni 2002 - 22:17 #7
hvad er "tupler".

I øvrigt er det nærmest umuligt at sige, det kommer helt an på hvad det er for noget data du hiver du, men du kan jo prøve dig frem ved at at se på genereringstiden... (selvom det måske er lidt upræcist til sådanne målinger).
Avatar billede tipsen Nybegynder
10. juni 2002 - 00:15 #8
Jeg kan ikke forestille mig, at MySQL bruger synderlig lang tid på at sortere udtræk fra en tabel, hvor felterne er indekseret hensigtsmæssigt - hvis dataene er relateret vil jeg mene at de bør placeres i samme tabel.

Men som de andre også skriver er det meget upræcist forklaret - det er sikkert muligt at lave to forskellige eksempler, som begge overholder din forklaring, men hvor den bedste løsning er hhv. 10 tabeller og 1 tabel!
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
10. juni 2002 - 00:16 #9
tuple = row = record = række ... :)
Avatar billede lundsfryd Nybegynder
10. juni 2002 - 00:22 #10
Når det kommer til beregninger, sorteringer osv. vil MySQL som regel være hurtigere end PHP, så det vil i mange tilfælde være smart at lægge så meget arbejde som muligt på databaseniveau.

Men med kun 100 tuples i systemet kan det være helt ligegyldigt rent hastighedsmæssigt, med mindre vi taler om et *meget* stort load på systemet.
Avatar billede aspex Nybegynder
10. juni 2002 - 00:33 #11
cute... mysql kan klare flere millioner records, såe medmindre du vil derop omkring, så er det altid nemmest for vedligeholdelsens skyld at holde dem samlet :)
Avatar billede cute_dude Nybegynder
10. juni 2002 - 10:26 #12
Arh! Jeg kan se der er delte meninger men jeg har også forklaret dette elendigt....piv.
Avatar billede aspex Nybegynder
10. juni 2002 - 11:15 #13
forklar igen then :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. juni 2002 - 11:47 #14
at gemme tingene i mange tabeller har den fordel at så kan hver af de tabeller få en god og velegnet primærnøgle, der svarer til den rækkefølge de sedvanligvis skal bruges i. Det vil (alta andet lige) give hurtigere opslag når man kun ønsker at søge i een af de 10 tabeller.

Det har så den bagdel at når man ønsker at sammenholde indholdet at flere tabeller skal alle de tabeller åbnes og joines så de giver fornuftige records. og det kan være dyrt i eksekveringstid.

mvh JakobA
Avatar billede cute_dude Nybegynder
10. juni 2002 - 12:10 #15
@ jakoba
Lav et svar :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
10. juni 2002 - 12:22 #16
Ok. men det er vel mesre en sammenfatning af det de andre allerede har sagt :-))
Avatar billede cute_dude Nybegynder
10. juni 2002 - 13:25 #17
Enig men du giver generelt mest mening :). Tak til alle som gad deltage, jeg tror jeg har fundet den løsning som passer bedst til systemet.