Avatar billede allannielsen Nybegynder
09. juni 2002 - 12:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

hjælp til .bin, .rpm, .sh, .tar

Jeg er lige gået over til at bruge Linux, men jeg har lidt problemmer.
Jeg har lige downloaded fil j2sdk-1_4_0_01-linux-i586-rpm.bin, fra suns hjemmeside.
Hvad gør jeg så når jeg skal have filen pakket ud og/eller installeret?
Og hvad gør men i andre situationer hvor det er andre fil typer??
Mest af alt efterlyser jeg en icq nummer til en venlig sjæl der gider at hjælpe mig gennem installationen, og installationen/configurationen af samba
Avatar billede bullefardk Nybegynder
09. juni 2002 - 12:19 #1
jeg kan kun hjælpe med at udpkke filen.

www.isobuster.com
Avatar billede allannielsen Nybegynder
09. juni 2002 - 12:23 #2
det er da også en start, hvordan gør jeg det
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. juni 2002 - 12:29 #3
samba vil jeg da gerne hjælpe med herover. (ikke icq)
hvis du skal pakke en .tar.gz fil ud kan du bruge:
# tar -zxvf filnavn
jeg ved godt at det ikke løser dit problem mht. din .bin fil.
Avatar billede oz2kas Nybegynder
09. juni 2002 - 12:30 #4
øhh... isobuster = windorks ?
Avatar billede soreno Praktikant
09. juni 2002 - 12:30 #5
du får nok mere udaf at læse dette:
Installation of RPM File
Use these instructions if you want to install Java 2 SDK in the form of RPM packages. If you want to use the self-extracting binary file instead, see Self-Extracting Binary.

1. Check the download file size.

Before you download a file, notice that its byte size is provided on the download page. Once the download has completed, check that you have downloaded the full, uncorrupted software file.

2. Run j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586-rpm.bin and agree to the license it displays.

Launch the executable file you downloaded, j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586-rpm.bin, by using the following commands from the directory in which it is located:

chmod a+x j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586-rpm.bin

./j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586-rpm.bin

The script will display a binary license agreement, which you will be asked to agree to before installation can proceed. Once you have agreed to the license, the install script will create the file j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586.rpm in the current directory.

3. Become root by running the su command and entering the super-user password.

4. Run the rpm command to install the Java 2 SDK packages:

rpm -iv j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586.rpm

This will install the packages comprising the Java 2 SDK.

5. Exit the root shell.

kilde: http://java.sun.com/j2se/1.4/install-linux.html
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
09. juni 2002 - 12:39 #6
Linuxkonsulent tilbyder den slags hjælp du søger: Vi har on-line-hjælp via ICQ og MSN Messenger. Denne slags ydelser er gratis for private. Se http://www.linuxkonsulent.dk
Avatar billede allannielsen Nybegynder
09. juni 2002 - 12:41 #7
jeg går det ved punkt 2
hvordan kører jeg filen, når jeg bare skriver filnavnet i min shell (eller hvad det nu hedder)  skriver den command not found, når jeg dobbel klikker viser den indholdet som en tekst fil
Avatar billede soreno Praktikant
09. juni 2002 - 12:44 #8
og du har udført dette:
chmod a+x j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586-rpm.bin
./j2sdk-1_4_0_<version number>-linux-i586-rpm.bin

hvilken en giver fejl ?
Avatar billede allannielsen Nybegynder
09. juni 2002 - 13:06 #9
når jeg skriver chmod........... skriver den:
chmod getting attributes of 'x' : Ingen sådan fil eller filkatalog
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
09. juni 2002 - 13:31 #10
Så har du lavet et mellemrum et sted, hvor det ikke skulle være 'chmod' er et ord, 'a+x' er et ord og filnavnet er et ord.
Avatar billede duca Nybegynder
09. juni 2002 - 14:24 #11
du kan også bruge "binær mode" med chmod: "chmod 777 j2sdk-1_4_0_01-linux-i586-rpm.bin" chmod ændre rettighederne på en fil, unix er bygget sådan op at først kolonne er ejeren, næste er gruppen og sidste er alle andre. For hver kolonne kan du angive rwx (Read Write eXecute), vha. binær mod kan du så ændre disse read=4 write=2 execute=1 derfor vil: "chmod 300 filen.bin" give write og execute rettigheder til ejeren af filen mens resten ikke "må" røre den.... håber det kan bruges
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
09. juni 2002 - 14:58 #12
Nu forholder det sig så bare sådan, at for at kunne køre et shellscript, så skal man også have read-access. Og installationsprogrammet, spørgsmålet drejer sig om, er SVJH et shellscript, så mode 500 er nødvendigt, og 700 er endda også praktisk.. :-)
Avatar billede duca Nybegynder
24. juni 2002 - 22:17 #13
har jeg påstået det modsatte da ;)