Avatar billede sokkaboiler Nybegynder
08. juni 2002 - 22:04 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Faktura skal ikke ændres når prisen bliver ændret???

Jeg er igang med at lave en access database, som jeg skal bruge til at lave regninger med (som jeg sender ud til mine kunder), jeg har set lidt på den der "Ordre indtastning", men jeg har et problem, da jeg har et meget lille varelager så skifter priserne jo ret ofte, hvis jeg bruger "Ordreindtastning", så må jeg oprette hver vare hver gang jeg køber nyt ind, (fordi ellers vil det også resultere i at den laver om på gamle fakturaer og giver dem de nye priser), så er der en eller anden måde som jeg kan sige at når den er kørt igennem, så skal den IKKE laves om selv om prisen ændres???
Avatar billede a1a1 Novice
08. juni 2002 - 22:21 #1
du bliver nød til at lave en tabel med alle oplysninger om varen til at gemme ordren i

:)
Avatar billede sokkaboiler Nybegynder
08. juni 2002 - 22:54 #2
Det må være muligt på en eller anden måde at sige at nu er den "faktura" sent .. og så skal den ikke laves om.. på en eller anden måde .. I'm sure .. det MÅ ku lade sig gøre!!!
Avatar billede jkrons Professor
08. juni 2002 - 23:07 #3
Du er nødt til at gemme prisen et eller andet sted, når fakturaen ikke er åben. Det vil naturligt være i en tabel. Og hvis prisen ændres i tabellen, ændres den også i fakturaen. Sådan er det! Derfor bør du vælge en anden løsning.

Typisk vil du have en tabel til kunder, en til ordrer og en til varer. Derudover bør du have en ordrelinietabel, som indeholder "sammenbinding" mellem ordre og vare. I varetabellen har du en pris, nemlig den pris varen koster "lige nu". I ordrelinietabellen kan du så have de pris, som varen kostede på faktureringstidspunktet.
Avatar billede jkrons Professor
08. juni 2002 - 23:10 #4
Eller du kan gemme din faktura uden for databasen, fx i pdf format. Så vil ændringer inde i databasen ikke påvirke afsendte fakturaer.
Avatar billede sokkaboiler Nybegynder
09. juni 2002 - 00:43 #5
Det lyder jo meget fornuftigt! Er det muligt at gøre det sådan at man så har en pris i varetabellen, når fakturaen så bliver skrevet, så blivet det automatisk flyttet over i "ordrelinietabellen" ???
Avatar billede mugs Novice
09. juni 2002 - 05:52 #6
sokkaboiler > du kan sagtens smide et tilbud over i en anden tabel, når du udskriver en faktura. Du kan gøre det på flere måder. Her er blot een:

Dim Rst As Recordset, Db As Database 'Variabelerklæringer'
Set Rst = DBEngine.Workspaces(0).Databases(0).OpenRecordset("Tilbud")
    With Rst
    .AddNew
    .Fields![Kundenr] = Kundenr
    .Fields![CPU] = CPU
    .Fields![TilbudCPUpris] = CPUpris
    .Update
End With
MsgBox "Komponenterne er nu sammensat til et tilbud"

Når du i en formular har lavet dut forslag til tilbud, trykker du på en kommandoknap hvori procedüren er indsat, derefter sendes alle data over i en anden tabel (Tilbud) der er uafhængig af andre tabeller såsom en tabel med varenumrer / priser. Du kan naturligvis indsætte flere felter efter behov. Jeg har en db, hvori provedüren er indsat. Hvis du vil have den, skal du blot lægge din e-mail. Jer dog ikke hjemme før MAN aften.
Avatar billede terry Ekspert
09. juni 2002 - 09:48 #7
Normally you will have a "vare" table containing "Varenr" (Primary Key), "Varenavn" and the CURRENT price.
In you Order (detail) you also have a "VareNr" (Foreign Key) and the SOLD price. The VareNr here is used to find "VareNavn" from the "Vare" table. But it IS NOT used to find the CURRENT price, or you WILL get the problem you are having!

Each Item sold MUST contain the price which it was sold at!

An easy way around this is as follows. You have a sub form where you select each article sold. There is a combo box containing VareNr+VarNavn+Pris (CURRENT price) You also have a price field in OrderDetail tabel and this is ALSO shown on the sub form. Then when you choose a item form the combo you have VBA Code which updates the oderDetail price.
In the combo's AFTER UPDATE event

Me.SoldPrice = Me.ComboVare.Column(2)

You obviously need to alter the names I am using to those you have.
The first column in a combo box is column(0) so Column(2) is the third column which IF you have VareID VareNavn VarePris is = VarePris
Avatar billede terry Ekspert
09. juni 2002 - 09:49 #8
otherwise I agree with jkrons
Avatar billede pato Nybegynder
09. juni 2002 - 21:13 #9
Jeg har selv lavet et sådan fakturerings system.
Jeg har oprettet fekture linier i en tabel, hvor hver ydelse er grupperet efter eget behov, og derved priser. Når hver ydelse på fakturen oprettes beregnes prisen, ud fra stamdata, men jeg kan ændre dem under indtastningen. Så jeg bruger ydelserne, eller varer priserne som en standard pris.
Der hvor problemet opstår er når man skal udskrive fakturen. Det har jeg løst på følgende måde.
jeg genererer en faktura som en rapport, men gemmer den som en snapshot fil.Herved gemmes fakturen som den så ud da jeg udskrev den... og dette kan benyttes som bilag til momsregnskabet. samtidig udskrives girokort og gemmes som snapshot filer.

Dette betyder som sagt at jeg fysiks har en kopi af fakturen, som ligeledes kan mailes til kunden..

Håber dette hjælper dig...ellers vil jeg gerne fortælle dig nærmere om hvordan dette gøres

Med venlig hilsen
Pato
Avatar billede sokkaboiler Nybegynder
09. juni 2002 - 23:15 #10
Mugs..

Det vil jeg være MEGET intereseret i ..
du er velkommen at sende den til sokkaboiler@yahoo.com
Avatar billede taio Novice
10. juni 2002 - 00:41 #11
Hej Mugs.. idet jeg også har samme problem, kunne jeg godt tænke mig en kopi af denne model. Jeg har problemer med at overføre tilbud til faktura. Ligeledes hvis jeg ændre på priser eller stamdata, ændres de også i de gamle faktura. HJÆLP
taio@private.dk
Avatar billede mugs Novice
10. juni 2002 - 20:45 #12
Sendt til sokkaboiler og taio