Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 21:36 Der er 19 kommentarer og
2 løsninger

Søg, find og overfør eller gem

Eller noget i den stil :)
Eller sådan noget i den stil :)

I min database, kan jeg søge på varerne hos leverandøren.

Jeg forsøger at få det lavet sådan, at lave en knap jeg kan trykke på, så netop den vare jeg er inde på, smutter over i en rapport jeg senere kan skrive ud når jeg er færdig med at finde alle de varer frem jeg skal bruge.

Kan man det? Og hvordan gør jeg det? Jeg har rodet rundt i alt muligt efterhånden, men kan ikke rigtig finde ud af det.

Det skulle selvfølgelig også være sådan, at den vare der bliver overført til rapporten skal hive leverandør navn, adresse osv med, så jeg ikke får bestilt forkerte varer hos forkerte leverandører :)

Og deri også at der ikke bliver oprettet en ny rapport for hver vare.

Avatar billede lelupe Nybegynder
06. juni 2002 - 22:13 #1
Du kan oprette en ordretabel, hvori leverandøren er fremmednøgle og oprette en linktabel ved navn ordrelinje, med fælles primærnøgle på Leverandør og Vare. Fra din ordretabel til din ordrelinjetabel bliver der en en til mange relation. Fra din varetabel bliver der en en til mange relation til din ordrelinjetabel, så kan du få flere linjer i din ordre (=flere varer).

Det næste er at du opretter en forespørgsel til en hovedformular der indeholder leverandørnavn, adresse o.s.v. Dernæst oprettes en hovedformular.

Dernæst opretter du en forespørgsel til en underformular bestående af de to felter fra din ordrelinjetabel + eventuelle øvrige data om varen.
Opret en underformular på baggrund af forespørgslen til underformularen husk at det skal være en fortløbende formular. Sæt underformularen ind på din hovedformular. Husk at sætte underordnede overordnede felter til dit leverandørnavn (Vil ofte være dit leverandørID-felt.
Det næste er at oprette en forespørgsel til en rapport (selve ordren). I forespørgslens kriteriefelt i leverandørrækken indsættes følgende [Forms]![frmNavn]![txtLeverandørnavn]eller [txtLeverandørID], nøjagtig det som feltet hedder på din hovedformular. Lav dernæst en rapport på baggrund af forespørgselen til rapporten, når den ser tilfredsstillende ud, kan du lave en knap på din ordreformular med guiden, for at udskrive rapporten rapOrdre. Jeg plejer også at lave en knap, der blot viser rapporten.
Håber, at dette hjælper dig på vej.
Ellers er du velkommen til at spørge igen.

Med venlig hilsen Lelupe
Avatar billede lelupe Nybegynder
06. juni 2002 - 22:21 #2
Rettelse: din ordrelinjetabel bør bestå af felterne OrdreID(kan være autonummereret) og VareID.

Med venlig hilsen
Lelupe
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:25 #3
Lav en tempTabel og overfør dine poster til den vha knappen 'Gem'
Slet alle poster i TempTabel vha knappen 'Slet gemte varer'
Udskriv en rapport på baggrund af TempTabel vha 'Udskriv gemte varer'

Det kræver helt alm. SQL opbygget kode:
    docmd.runsql "Update ........."

Niels
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:27 #4
Fremmednøgle? Det er da ikke det samme som primær nøgle vel?
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:28 #5
mht. til link mellem vare leverandør foregår det i rapporten bagvedliggende foresp.
Rapporten kan jo grupperes således at der for hver leverandør udskrives en ny side.

Niels
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:34 #6
Vil det sige jeg ikke kan lave det så enkelt at jeg kun arejder i een side? Jeg mener, hver gang jeg skal tilføje/fjerne/rette en vare eller en leverandør, skal jeg så ud og rette dem i alle de mange tabeller jeg ender op med?
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:37 #7
Prøv at oprette en tabel med ét felt 'LangtHeltal' og navnet 'VareId'
indsæt manuelt nogle vareid'er, der eksistere i Varetabellen.

I din rapports foresp indsættes din nye tabel og træk en join mellem nytabel.vareId og eksisterendetabel.vareId.

Når du udskriver rapporten vil KUN de varenumre i Temptabellen være med. Derfor kan du vha denne nye tabel bestemme hvilke vare der skal med i rapporten.

Niels
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:42 #8
Hvis én vare kan have flere leverandører opretter du bare et felt mere *'leverandørId' i tempTabel og trækker den over til leverandørtabelen i din rapport. (2 joins fra samme tabel)
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:45 #9
Jeg forsøger mig lige frem her. Jeg er ny i det her database**** så jeg skal lige finde rede i alle jeres fine ord :)
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:46 #10
Det er ikke så svært :o) - endnu.
Det svære ligger i at opdatere denne nye tabel, enten vha VBA eller almindelige forespørgsler (slette og tilføjelse).

Niels
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:47 #11
Nåh, jeg trode det var en eksisterende, der manglede et pift
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:49 #12
Mjo, lidt eksisterende er den. Jeg har oprettet en formular til at vise det hele i, eller, ja du ved vel hvad jeg mener. Jeg har også indtastet alle vores varer, sikkert dumt når databasen ikke er færdig :)
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:51 #13
Det er altid godt med 'testData' :o)
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:52 #14
Jeg skulle andme have betalt mig fra det her. Der findes mange programmer der bliver lavet lige som man vil ha det. Men jeg er vel nærig :)
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 22:53 #15
Så tror jeg du skal se mere på lelupe's indlæg - det handler mere om opbygning af form og rapport.

Niels
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:54 #16
Ok, jeg skal lige høre. Den tabel jeg har oprettet. Er det, der bliver vist i min formular. Så for at jeg skal kunne overføre til en side der skal kunne skrives ud skal jeg lave 2 nye tabeller, en der hedder ordre og en der hedder leverandør? Og min nuværende formular skal så trække de ting ud fra hver af disse tabeller?
Avatar billede mads.k Nybegynder
06. juni 2002 - 22:56 #17
Uanset hvad, er klokken vist ved at være for mange. Jeg vender tilbage igen i morgen. Måske jeg bedre kan forstå hvad i skriver ;)
Avatar billede nih Novice
06. juni 2002 - 23:01 #18
din tabel vare SKAL have en primærnøgle evt som autonummer
Det samme skal den næste tabel (leverandør)

Din tredje tabel Ordre henter så ID'erne fra de 2 andre tabeller Altså skal du min have 2 felter vareId (fra varetabel) og leverandørId (fra Leverandørtabel). disse to felter kaldes/er fremmednøgler.

Niels
Avatar billede mads.k Nybegynder
12. juni 2002 - 13:24 #19
Ahh ok. (undskyld ventetiden)

Jeg kan ikke få den til at overføre til den samme rapport. Den laver en ny hver gang, selvom jeg bestiller varer fra den samme leverandør.
Avatar billede lelupe Nybegynder
15. juni 2002 - 22:19 #20
Den rapport du har lavet viser den enkelte ordre. Prøv at lave en ny forespørgsel der viser leverandør efterfulgt af ordre og vare. Når du har en forespørgsel, der viser de rigtige data kan du lave en ny rapport, der viser disse data og evt. vælge at gruppere rapporten efter leverandørID. Håber dette hjælper.
Avatar billede mads.k Nybegynder
19. juni 2002 - 19:03 #21
Så lykkedes det med hjælp fra jer begge.

Tak skal i ha :)