Avatar billede turbodrengen Nybegynder
05. juni 2002 - 20:34 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Samba og winxp deling af internet!

er det muligt at configurer samba til at henter internet fra winxp (deling af internet (adsl)) fra min kammerats puter.. Eller skal linux boxen have adsl linjen og så dele ud til xp?
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2002 - 20:37 #1
samba er neppe den rette tingen for deling av internettlinje. Både Linux og WinXP kan brukes som router til å dele en Internettlinje.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2002 - 20:39 #2
Enten du velger å dele ved hjelp av Linux eller WinXP så må du bruke 2 nettverkskort i den maskinen som står "ytterst" mot Internet. Enkelte Linux utgaver for eksempel Mandrake har "Wizard" eller "veiviser" som kan sette opp en delt internettlinje mer eller mindre automatisk (Hvis man gjør tingene riktig).
Avatar billede turbodrengen Nybegynder
05. juni 2002 - 20:39 #3
ok, så kan jeg altså godt have adsl linjen på min kammerats puter og lade ham dele den med mig.. Er det forstådetr korrekt??
Avatar billede turbodrengen Nybegynder
05. juni 2002 - 20:41 #4
udstyret er iorden (netværkskort) det bruger vi nu til xp. så vil jeg bare udskifte min xp med redhat!
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2002 - 20:43 #5
Ja, det kommer jo litt ann på hvor nerme hverandre dere bor eller har PC'ene stående. Dersom dere kan trekke en nettverkskabel mellom så går det jo bra.
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2002 - 20:46 #6
Hvis du velger RedHat så bør du installere x-win. Gnome har et grafisk firewall konfig tool som kan brukes til å sette opp en delt i-net forbindelse rimelig nemt. Ellers - Red hat er litt vanskelig å starte opp med, men den er etter min mening, i lengden, kanskje den beste.
Avatar billede turbodrengen Nybegynder
05. juni 2002 - 20:46 #7
ok, jeg kaster mig ud i det... tak for hjælpen!!!

slut
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2002 - 21:22 #8
Takker for points ! Hvis du ser på dette spørsmålet og spesielt jpg bildene som det er link til så har du konfigureringen til en delt internettforbindelse via Red Hat 7.1/7.2/7.3
http://www.eksperten.dk/spm/178157