Avatar billede nubi19 Nybegynder
05. juni 2002 - 16:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tekstfiler skrive/læse

Hvis jeg nu har en mængde variabler som skal have deres værdier fra en tekst fil, hvordan gør jeg så det ?
Derudover skal den gemme værdierne igen, når programmet afsluttes.
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
05. juni 2002 - 17:02 #1
Aaaaannner ikke hvad niveau du er på. Har aldrig rigtig leget med C++ eller C, men:

Hvis det funger LIDT ligesom i VB er det vel noget med enten BINARY eller RANDOM filbehandling man skal slå op under i en manual
(I Visual Basic ville det grundlæggende have set nogenlunde således ud):

Type testing
tekst As String*20
End type

Dim test As testing
open "filnavn.txt" FOR RANDOM AS #1 LEN=Len(test)
do until eof...

Loop
Close #1

MEN: Kommandoerne ER anderledes i C/C++, selvom strukturen og hovedideen måske er nogenlunde den samme.
Der gælder ihvertfald, at man skal afgøre med sig selv i hvilken type fil man vil gemme variablerne i.

Der er vel grundlæggende 3 filtyper man kan gemme i:

- binaryfiler
- randomfiler (fungerer lidt på samme måde som bineryfiler, bortset fra at postlængden er defineret)
- tekstfiler (evt. semikolonsepareret hvis det skal betnyttes til variabler. Men tekstfiler er generelt ikke smarte at bruge til data)
Avatar billede r_brejnholt Nybegynder
05. juni 2002 - 17:03 #2
...hvis altså det ikke SKAL være en tekstfil, som du vel egentlig ellers havde skrevet - sorry havde ikke læst SP helt 100 ...
Avatar billede nubi19 Nybegynder
05. juni 2002 - 17:05 #3
Data'ene skal ikke nødvendigvis krypteres eller noget, for hvis folk nosser i dem, så er det deres egen skyld.
Men prøver lige mig lidt frem ud fra det du skriver.
Avatar billede nubi19 Nybegynder
05. juni 2002 - 17:14 #4
Hmmm kan godt nok ik lige få det til at fungere :(
Avatar billede nubi19 Nybegynder
05. juni 2002 - 17:16 #5
Jeg bruger forresten borland C++ builder 4.0
Avatar billede thomassoerensen Nybegynder
05. juni 2002 - 19:59 #6
Hej
Prøv denne meget lille tutorial fra Game Coding UK
http://www.gamecoding.org.uk/articles/showarticle.php?article=2001/apr/fstream
Den virker for mig

Thomas
Avatar billede nubi19 Nybegynder
05. juni 2002 - 20:33 #7
Det duede, takker :)
Avatar billede nubi19 Nybegynder
06. juni 2002 - 15:12 #8
Eh Thomas, kan du eventuelt forklare mig hvordan jeg specificerer hvilken sti filen skal ligge i ?
Har prøvet med "D:\hello.txt" men det duer ik :(
Avatar billede nubi19 Nybegynder
06. juni 2002 - 15:13 #9
LOL nevermind, det duer nu.