Avatar billede rasmuslp Nybegynder
04. juni 2002 - 19:11 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Samba passwordmappe

Det var lige en tankte der strejfede mig:

Hvis jeg har lavet et share på min samba, kan jeg så deri have 3 mapper med hver sit password? Jeg ved godt at man bare kan specificere brugere og maskiners retighedder, men de skal kunne ses fra alle maskiner (blanding af win98 og xp) og så intastes passwordet bare når man prøver at gå ind i folderen.

Grunden til at jeg vil have det sådan er fordi at min mor og lillesøster også skal kunne forstå det, skal det være temmeligt simpelt, så hvis bare de har hver deres mappe med password er det det nemmeste. (mi far er pt. i egypten)

MvH
Rasmus Pedersen
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
04. juni 2002 - 20:11 #1
Jeg tror ikke, du kan gøre det med et katalog, men du kan da gøre det med en share.. Er det ok?
Avatar billede langbein Nybegynder
05. juni 2002 - 14:31 #2
Løsningen til linuxkonsulent høres da helt ok ut i forhold til formålet !!
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
05. juni 2002 - 17:59 #3
Hvordan gøres med et share? Kan man oprette et share som fra alle maskiner stadig skal have et password? (Har haft eksmaner, sorry)
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
06. juni 2002 - 00:17 #4
Nu vil jeg lige være sikker:
Du har en række Windows-baserede maskiner som klienter. Logger alle brugere af disse maskiner ind som den samme bruger? Eller hvad? Hvis ikke, så bruger du da bare den specielle share, der hedder homes i Samba.. Jeg skal nok forklare nærmere, hvis det er dette, du leder efter. Der er ingen grund til at jeg giver mig selv skrivekrampe over det, hvis det er ikke er det, du har brug for. :-)
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
06. juni 2002 - 13:41 #5
Ja, de logger alle på med samme logonscript, men med en bruger for hver maskine, men kan jeg ikke bare i logonscriptet lave 3 share's med hvert hvor navn og så når man vil have adgang beder den om et password?
Kan man det?

(Speciel Homeshare?)
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
07. juni 2002 - 15:33 #6
Der er en speciel share i samba, der hedder home. Hvis den er defineret, så har hver bruger automatisk sit eget homedir shared. Hvis mit brugernavn er shansen, så bliver det jo sendt til Sambaserveren. Den ser så, hvad homediret er for den tilsvarende bruger på Linux og sharer så det til mig. Jeg ser ikke alle mulige andres homedir, kun mit eget. Det er smart.

Det kan du så åbenbart ikke bruge til noget, hvis de alle logger på med samme brugernavn og password.. :-(

Det, du skal gøre er at du i [global] sektionen af din konfigurationsfil skriver:
security = share

Du laver så en share, der hedder eksempelvis mor:
[mor]
path = /home/mor
guest only = yes
guest account = mor

Og så opretter du en bruger, der hedder mor: "smbpasswd -L -a mor"
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
07. juni 2002 - 17:18 #7
Ja, det ved jeg godt at man kan gører, problemet er at jeg bruger samme brugernavn på alle pc'er og alle pc'er er konstant logget ind, så det kan desværre ikke burges til noget...

Jeg vælger at lukke spørgsmålet her, og spørge andetsteds, du får dog halvdelen af pointene for dine forsøg.
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2002 - 18:10 #8
Synes svaret til linuxkonsulent så ut til å bli ganske bra. Det hadde vel også gått bra å lage noen små endringer slik at hver share fikk sitt passord. (Ved at security settes til "Share" pluss noen andre små ting.) Hvorfor lukke her og spørge andetsteds ?
Avatar billede Soren L. Hansen Nybegynder
07. juni 2002 - 18:25 #9
rlp_x_dk: Nu håber, jeg du stadig læser med..

Ideen er jo netop, at dette ikke er afhængigt af brugernavn. Her er den del af smb.conf, du skal bruge til noget:
[global]
security = share

[mor]
path=/home/mor
guest only = yes
guest account = mor

[soster]
path=/home/soster
guest only = yes
guest account = soster

[bror]
path=/home/bror
guest only = yes
guest account = bror

Hvis jeg har forstået dokumentationen rigtigt, så er brugernavnet udnødvendigt, så det er kun passwordet, men jeg kan ikke rigtigt komme til at teste det lige her og nu. Det eneste, du skal gøre udover at smide ovenstående ind i din smb.conf, er at oprette de tre brugere på samba med den kommando, jeg anførte ovenfor.
Avatar billede rasmuslp Nybegynder
07. juni 2002 - 19:50 #10
Hmm. ja okay. Det tester jeg så.