Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 13:18 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Hovedområder/kategorier

Jeg vil gerne lave denne "navigation", faktisk ligesom her på Eksperten:

"Du er her : Eksperten : Opret spørgsmål"

Så vidt jeg ved, skal der på forhånd defineres nogle hovedområder:

omr01 = MinForside

eller

omr01url = "http://www.MinForside.dk/"

Hvis jeg hiver noget ud på denne adresse:

http://www.MinForside.dk/artikler/artikel.asp?artikelID=741

kan man vel tage rs("emne") og skrive det ud på denne måde:

Forside / artikler / <%= "emne"%>

...eller? Hjælp fra bunden ønskes.

Lige et PS: Jeg fandt et JavaScript, som kunne skrive dette nogenlunde ud, men ikke helt. Scriptet skrev dette ud, som ikke er helt det, som jeg efterlyser:

Forside / artikler / artikel.asp

- så det har jeg droppet igen.

Håber jeg har gjort problemet let forståeligt.
Avatar billede tmceu Praktikant
04. juni 2002 - 13:27 #1
Måske kan du bruge mit svar her: http://www.eksperten.dk/spm/216561
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 13:40 #2
Hvor skal det sættes ind? Mellem <body></body>?
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 13:44 #3
Ja, det virker. Jeg for dog ikke stien Forside / artikler / frem.

Jeg får heller ikke <%= emne%> frem v.hj.a. dette script :o(
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 13:52 #4
Andre bud?
Avatar billede tmceu Praktikant
04. juni 2002 - 14:05 #5
Prøv med denne i stedet:

<%

    Response.Write "<A HREF=""/"">Forside</A> / "

myArr = split(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"), "/")

' første element er blank, det sidste scriptnavnet
For i = 1 To UBound(myArr) -1
    If i > 1 Then
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i-1) & "/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    Else
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    End If
Next

    Response.Write rs("Emne")

%>
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 14:19 #6
Det ser lovende ud, men jeg får en fejl:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
dbConn = "SERVER=Local;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("/fpdb/include.mdb")
Conn.open dbConn

SQL = "SELECT * FROM debat"

    Response.Write "<A HREF=""/"">Forside</A> / "

myArr = split(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"), "/")

' første element er blank, det sidste scriptnavnet
For i = 1 To UBound(myArr) -1
    If i > 1 Then
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i-1) & "/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    Else
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    End If
Next

    Response.Write rs("emne")

      Conn.Close
    Set Conn = nothing
%>
Avatar billede mystixx Nybegynder
04. juni 2002 - 14:20 #7
ÅRH HVAD MAN
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 14:20 #8
Ovenstående er IKKE korrekt, håber du kan se hvor det går galt :o/
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 14:22 #9
mystixx>>?
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 14:34 #10
Forside / debat /
Microsoft VBScript runtime error '800a000d'

Type mismatch: 'rs'

/debat/debatemne.asp, line 46

Linie 46: Response.Write rs("emne")

Scriptet:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
dbConn = "SERVER=Local;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("/fpdb/include.mdb")
Conn.open dbConn

SQL = "SELECT * FROM debat"

    Response.Write "<A HREF=""/"">Forside</A> / "

myArr = split(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"), "/")

' Første element er blank, det sidste scriptnavnet
For i = 1 To UBound(myArr) -1
    If i > 1 Then
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i-1) & "/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    Else
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    End If
Next

    Response.Write rs("emne")

RS.Close
Set RS = nothing
Conn.Close
Set Conn = nothing
%>
Avatar billede tmceu Praktikant
04. juni 2002 - 14:44 #11
Du har jo endnu ikke hentet noget fra databasen og derfor er "rs" ikke-eksisterende :-)

Du mangler eks. Set rs = Conn.Execute(SQL)
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 14:58 #12
Min nye, bedste ven, DET VIRKER!

Tak for hjælpen :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 15:00 #13
Jeg lægger lige løsningen, forhåbentlig til glæde for andre:

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
dbConn = "SERVER=Local;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("/fpdb/include.mdb")
Conn.open dbConn

SQL = "SELECT emne FROM debat"
Set rs = Conn.Execute(SQL)

    Response.Write "<A HREF=""/"">Forside</A> / "

myArr = split(Request.ServerVariables("SCRIPT_NAME"), "/")

' Første element er blank, det sidste scriptnavnet
For i = 1 To UBound(myArr) -1
    If i > 1 Then
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i-1) & "/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    Else
        Response.Write "<A HREF=""/" & myArr(i) & """>" & myArr(i) & "</A> / "
    End If
Next

    Response.Write "<span class=""tekst11"">" & rs("emne") & "</span>"

RS.Close
Set RS = nothing
Conn.Close
Set Conn = nothing
%>
Avatar billede tmceu Praktikant
04. juni 2002 - 15:06 #14
Det var så lidt :-)
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 15:21 #15
tmceu: Jeg SKAL så ind og tilrette det for hver enkelt område? Det kan ikke automatiseres på nogen måde?
Avatar billede tmceu Praktikant
04. juni 2002 - 22:01 #16
Hvad mener du med "tilrette det for hver enkelt område ?"

Dette kører dynamisk ift. hvor filen er placeret. Men din forside er et permanent link, så den skal evt. vedligeholdes. Men du kunne måske med fordel ligge det i en includefil ?
Avatar billede steen_hansen Forsker
04. juni 2002 - 22:12 #17
Mht. en inkluderet fil, så er den lavet.

Mht. tilretning, så tænker jeg på SQL-sætningen:

SQL = "SELECT emne FROM debat"

- og database-connection:

dbConn = "SERVER=Local;DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Server.MapPath("/fpdb/include.mdb")

Her hiver jeg "emne" fra tabelen "debat". Det samme skal jeg jo gøre ved artikler, Køb & salg og hvad jeg ellers har liggende. Kan det på en eller anden måde standardiseres?
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. juni 2002 - 16:43 #18
En anden ting, som er noget vigigere: Uanset hvilket emne jeg kigger på, er det den øverste, som kommer frem?
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. juni 2002 - 17:31 #19
Avatar billede steen_hansen Forsker
05. juni 2002 - 18:59 #20
Sk... være med automatisering, bare det ovenstående kan blive rettet, tmceu. Det virker jo ikke helt :o(
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. juni 2002 - 14:49 #21
tmceu, håber du ser det her....
Avatar billede tmceu Praktikant
07. juni 2002 - 23:07 #22
Jeg fatter ikke hvad du mener med "En anden ting, som er noget vigigere: Uanset hvilket emne jeg kigger på, er det den øverste, som kommer frem?"

Og ift. en standard metode til at hente emnet op, hvordan havde du forestillet sig, at scriptet skulle afgøre fra hvilken tabel den skal hente "emne" ?