Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
04. juni 2002 - 08:17 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

ORDER BY datofelt

ORDER BY datofelt, men de står stadig som smidt ind med en møjgreb.

Skal der noget specielt rundt om datofelter når man bruger det i Oracle
Avatar billede medions Nybegynder
04. juni 2002 - 08:19 #1
ORDER BY datofelt DESC

//>Rune
Avatar billede medions Nybegynder
04. juni 2002 - 08:19 #2
Eller hvis du vil ha' det omvendt
ORDER BY datofelt ASC

//>Rune
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
04. juni 2002 - 08:21 #3
hmmm jeg skal vidst ind i min database, når jeg skriver ORDER BY oprettet (mit datofelt) så viser den slet ingen poster!

Men den burde da vise noget uanset om det er et tekstfelt eller ej.
Avatar billede medions Nybegynder
04. juni 2002 - 08:24 #4
Yep!

//>Rune
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2002 - 08:57 #5
Kan du ikke give lidt mere information? Hvad er dit statement, har du checket om der er data i feltet 'oprettet', kan du finde ud af at bruge SQL*Plus, eller sidder du i et værktøj?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
04. juni 2002 - 10:16 #6
SQL*PLUS? hvad er det?
Avatar billede Søren Bech Morsing Praktikant
04. juni 2002 - 10:37 #7
1900-01-01 00:00:00, sådan står min dato i oracle databasen
Nu er jeg ny med oracle, men fandt ud af jeg skulle bruge fx to_date(BIRTHDATE,'dd-mm-yyyy') for at få den som jeg ville have den, og så er der ikke kommer nogle poster ud, men fjerner jeg to_date() så sortere den skam rigtig nok, den sortere bare på årstal kan jeg nu se, for jeg har 10 poster på 1. januar 1900, men jeg ville jo gerne (en fødselsdagsliste have dem i måneds rækkefølge :)
Avatar billede medions Nybegynder
04. juni 2002 - 12:29 #8
Nej jeg bruger ikke noget værktøj... :-)

Jeg ved desvære ikke hvad SQL*PLUS gør, men det kan du vel finde inde på deres hjemmeside... ;-)

//>Rune
Avatar billede molan Nybegynder
04. juni 2002 - 15:10 #9
Prøv:

SELECT to_date(BIRTHDATE,'dd-mm-yyyy')
FROM xxx
ORDER BY to_date(BIRTHDATE,'MM')
Avatar billede risras Nybegynder
07. juni 2002 - 16:53 #10
Du skal nok først finde ud af, hvilket felttype du selecter på --> check det via desc <tablename> - hvis det er et datofelt klarer ORA selv sorteringen, hvis ikke skal du som 'molan' skriver bruge to_date MEN du skal konvertere hele feltindholdet dvs. i to_date skal også være tt:mm:ss = select to_date('BIRTHDATE','YYYY-MM-DD tt:mm:ss') from <mytable> order by bla bla <DESC><ASC>

HUSK ' også omkring feltnavn!.
Avatar billede medions Nybegynder
10. juni 2002 - 13:42 #11
Thx 4 Poinz
//>Rune