Avatar billede 00-behave Nybegynder
31. juli 2000 - 13:10 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

SQL-streng i flere tabeller

Kan jeg lave en SQL-streng, der trækker data fra flere tabeller på én gang???
Avatar billede sone Nybegynder
31. juli 2000 - 13:14 #1
Ikke noget problem hvis de 2 tabeller har mindst ét felt tilfælles.

  SQL=\"SELECT k.key, t.type FROM T_key k, T_type t WHERE k.keyid=\" & keyid & \" AND k.typeid=t.typeid\"
Avatar billede 00-behave Nybegynder
31. juli 2000 - 13:36 #2
Jeg får nu en besked:

Too many fields defined !!!
Avatar billede sone Nybegynder
31. juli 2000 - 13:38 #3
Hvordan ser du forespørgsel ud ?
Avatar billede 00-behave Nybegynder
31. juli 2000 - 13:43 #4
strSQL = \"SELECT * FROM tblAfsnit, tblAnmeldelser, tblArbejdspapirer, tblArtikel, tblBog, tblKonferencepapirer, tblPopulaer WHERE FstForNavn LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR AndForNavn LIKE \'%\" & strOrd & \"%\'\"
strSQL = strSQL & \" OR TreForNavn LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FjeForNavn LIKE \'%\" & strOrd & \"%\'\"
strSQL = strSQL & \" OR FemForNavn LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR Titel LIKE \'%\" & strOrd & \"%\'\"
strSQL = strSQL & \" OR Abstract LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO1 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\'\"
strSQL = strSQL & \" OR FrEO2 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO3 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO4 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\'\"
strSQL = strSQL & \" OR FrEO5 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO6 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO7 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\'\"
strSQL = strSQL & \" OR FrEO8 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO9 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\' OR FrEO10 LIKE \'%\" & strOrd & \"%\';\"
Avatar billede sone Nybegynder
31. juli 2000 - 13:54 #5
Prøv at udskrive strSQL og vis mig den
Avatar billede 00-behave Nybegynder
31. juli 2000 - 13:55 #6
SELECT * FROM tblAfsnit, tblAnmeldelser, tblArbejdspapirer, tblArtikel, tblBog, tblKonferencepapirer, tblPopulaer WHERE FstForNavn LIKE \'%hansen%\' OR AndForNavn LIKE \'%hansen%\' OR TreForNavn LIKE \'%hansen%\' OR FjeForNavn LIKE \'%hansen%\' OR FemForNavn LIKE \'%hansen%\' OR Titel LIKE \'%hansen%\' OR Abstract LIKE \'%hansen%\' OR FrEO1 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO2 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO3 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO4 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO5 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO6 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO7 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO8 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO9 LIKE \'%hansen%\' OR FrEO10 LIKE \'%hansen%\';
Avatar billede sone Nybegynder
31. juli 2000 - 13:58 #7
Første problem: ...WHERE FstForNavn LIKE...

Databasen ved ikke i hvilken tabel feltet FstNorNavn ligger, så det skal du fortælle den.
Det gør du ved at sige tabelnavn.feltnavn

Det er muligt at lave et alias i FROM: FROM tabelnavn t WHERE t.feltnavn
Avatar billede sone Nybegynder
31. juli 2000 - 13:59 #8
Jeg går ud fra at alle dine felter ligger i samme tabel - hvis ja, så skal du sætte tabel.id = andentabel.id for at finde de rigtige oplysninger i den anden tabel
Avatar billede 00-behave Nybegynder
31. juli 2000 - 14:02 #9
Felterne ligger i alle tabellerne.. det jeg vil er at hente alle poster der indeholder ordet i strOrd i et af pågældende felter i alle tabellerne.. en fritekstsøgning på tværs af tabeller...
Avatar billede sone Nybegynder
31. juli 2000 - 14:10 #10
Det kan du måske også godt lave - jeg tror bare det bliver en del mere kompliceret hvis ikke tabellerne hænger sammen (på tværs)

Hvis jeg f.eks. har følgende 2 tabeller:

Person
------
1  Peter
2  Kurt

Email
-----
1  psp@danmark.dk
2  kurt@danmark.dk

Så vil jeg kunne lave følgende:

SELECT navn, adresse FROM person p, email e WHERE p.id=e.id AND e.adresse LIKE \'%psp%\'
Avatar billede 00-behave Nybegynder
31. juli 2000 - 14:21 #11
okay