Avatar billede mekaniker Nybegynder
03. juni 2002 - 22:46 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

email som html

Hvordan sender man email som html-side.

//Mekaniker
Avatar billede wosylus Nybegynder
03. juni 2002 - 22:50 #1
Er lige med på en lytter
Avatar billede sthen Nybegynder
03. juni 2002 - 23:04 #2
Jamen så får du det hele her:
<html>
<head>
<title>Send email til webmaster</title>

<SCRIPT LANGUAGE=JAVASCRIPT>
<!-- Begin

      function gyldigEmail(email) {
        ugyldigeTegn = " /:,;"

        // Må ikke være tom
        if (email == "") {
            return false
        }

        // Indeholder den ugyldige tegn?
        for (i=0; i<ugyldigeTegn.length; i++) {
            fejlTegn = ugyldigeTegn.charAt(i)
            if (email.indexOf(fejlTegn,0) > -1) {
              return false
            }

        // Der skal være et @-tegn
        paaPos = email.indexOf("@",1)
        if (paaPos == -1) {
            return false
        }

        // Og kun et @-tegn
        if (email.indexOf("@",paaPos+1) != -1) {
            return false
        }
        punktumPos = email.indexOf(".",paaPos)

        // og mindst et punktum efter @-tegnet
        if (punktumPos == -1) {
            return false
        }

        // der skal være mindst 2 tegn efter punktummet
        if (punktumPos+3 > email.length) {
            return false
        }
    return true

      }

function afsendelse(form) {

        // Kontroller om e-mail-adressen er gyldig
        if (!gyldigEmail(form.emailAdr.value)) {
            alert("Ugyldig e-mail-adresse")
            form.emailAdr.focus()
            form.emailAdr.select()
            return false
        }

      else {
            alert("Tak for hjælpen")
        return true
            }

// End of script-->
</SCRIPT>

</head>

<BODY">

<h1>Kontakt webmaster</h1>

<center>

            <FORM onSubmit="return afsendelse(this)" METHOD=POST ACTION="mailto:webmaster@domain.dk?SUBJECT=X's hjemmeside" enctype="text/plain">
<table BORDER="0">

<input type="hidden" name="Kontakt webmaster" value="Kontakt webmaster">

                <tr>
                <td width="180">Navn:</td>
                <TD width="150"><input type="text"name="Navn"size="22">                         </TD></TR>

                <tr>
                <td width="180">E-mail (skal udfyldes):</td>
                <td width="150"><input type="text"name="emailAdr"size="22">
                </td></tr>

                <tr>
                <td width="180">Adresse:</td>
                <td width="150"><input type="text"name="Adresse"size="22">
                </td></tr>

                <tr>
                <td width="180">Postnummer:</td>
                <td width="150"><input type="text" name="Postnummer"                         maxlength="4" size="22">
                </td></tr>

                <tr>
                <td width="180">By:</td>
                <td width="150"><input type="text" name="By" size="22">
                </td></tr>

                <tr>
                <td width="180">Telefon:</td>
                <td width="150"><input type="text" name="tlf" size="22">
                </td></tr>

                                                                <tr>
                <td valign="top" width="180">Angiv opkoplingshastighed:</td>
                <td>
                <table border="0"><tr><td>
                <input type="radio" name="forbindelse" value="28"></td><td                     width="42">28.8 </td><td>
                <input type="radio" name="forbindelse" value="56"></td><td                     width="42">56 </td></tr><tr><td>
                <input type="radio" name="forbindelse"value="ISDN"></td><td                     width="42">ISDN </td><td>
                <input type="radio" name="forbindelse" value="ADSL"></td><td                     width="42">ADSL </td></tr><tr><td>
                <input type="radio" name="forbindelse" value="cable"></td><td                     width="42">Kabel </td><td>
                <input type="radio" name="forbindelse" value="andet"></td><td                     width="42"> Andet
                </td></tr>
                </table>
                </td></tr>

                <tr>
                <td valign="top" width="180">Angiv din browsertype:</td>
                <td width="150"><select size="1" name="Browsertype">
                                <option value="MSIE3">Explorer 3.0</option>
                              <option value="MSIE4">Explorer 4.0</option>
                                <option value="MSIE5">Explorer 5.0+</option>
                                <option value="NS3">Netscape 3.0</option>
                                <option value="NS4">Netscape 4.0+</option>
                                <option value="Anden">Anden&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;&nbsp;</option>
                                <option selected>Vælg</option>
                              </select></td></tr>

                <tr>
                <td valign="top" width="180">Kommentar:</td>
                <td width="150" rowspan="2">
                <textarea cols=22 rows=10 name="Kommentar">
                </textarea></td></tr>

                <tr>
                <td valign="middle" width="180">
                <table border="0"><tr><td>
                <input type="Submit" value="Send"></td><td>
                <input type="reset" value="Ryd alt"></td></tr>
                </table>
                </td></tr>

                        <input type="hidden" name="Kontakt webmaster"                             value="Kontakt webmaster">

                </form>
                      </table>
                </center>
</body>
</html>
Avatar billede sthen Nybegynder
03. juni 2002 - 23:18 #3
<FORM onSubmit="return afsendelse(this)" METHOD=POST ACTION="mailto:webmaster@domain.dk?SUBJECT=X's hjemmeside" enctype="text/plain">

- HUSK i denne linie at skrive DIN e-mail-adresse i stedet for som her mailto:webmaster@domain.dk
Avatar billede mekaniker Nybegynder
04. juni 2002 - 11:33 #4
Jeg har nok ikke, forklaret mig ordentligt.
Det jeg ville var at sende en email som ligner en html-side, altså med grafik og andre html objekter.

Du ved hvis man f.eks. får et eller andet nyhedsbrev fra et større firma. Er det lavet som en html-side.
Avatar billede sthen Nybegynder
04. juni 2002 - 12:41 #5
OK så forstår jeg.

Hvis du har Outlook Express kan du gøre som følger.

Opret et normalt HTML dokument (Fuldstændig som var det en webside du skulle lave)
Derefter gemmer du dokumentet som hvad_du_nu_synes_det_skal_hedde.htm
Herefter åbner du Outlook Express.
Klik herefter på den lille sorte pil/trekant til højre for knappen "Ny post" (eller hvad den nu hedder i din udgave.
Herefter vælger du "Vælg brevpapir..." og klikker dig frem til din fil, og OK

Sådan skal det gøres.

Det kræver ikke særlig megen øvelse at gøre.
Avatar billede mekaniker Nybegynder
04. juni 2002 - 13:27 #6
>> sthen

Nu har jeg selv fundet ud af hvordan, man gør men kan ikke lige få det til at virke.
Jeg har oprettet et nyt spørsmål http://www.eksperten.dk/spm/220131
Så kan du følge med hvis du vil.
Avatar billede mekaniker Nybegynder
04. juni 2002 - 13:28 #7
Ideen med outlook, kan ikke lige bruges i dette tilfælde, da det er en anbefaling til et site.
Avatar billede mekaniker Nybegynder
04. juni 2002 - 13:28 #8
Lukker dette sprg.
Avatar billede wosylus Nybegynder
05. juni 2002 - 14:08 #9
Må man spørge, hvordan det gøres....? Jeg vil også rigtig gerne lære det.