Avatar billede khanse28 Nybegynder
03. juni 2002 - 22:20 Der er 5 kommentarer

Installation af OS på SCSI-harddisk?

Jeg har en 18GB IBM SCSI HD og Adaptec 19160 SCSI-kort. Kortet registrerer harddisken korrekt ved opstart.
Desværre starter computeren via SCSI-harddisken, der ingenting er på endnu. Det medfører "frysning". I BIOS'en har jeg prøvet at ændre opstartsrækkefølgen af drevene. Det ignorerer den, den starter altid fra SCSI-harddisken. Derfor kan jeg ikke benytte en startdiskette, jeg har lavet fra min IDE-HD. Opstart fra Windows XP-cd'en fungerer ikke, den registrerer cd'en, men fryser stadig.

Hvordan får jeg den til at installere XP fra cd-rom drevet? Der står at man kan installere XP uden at have et andet OS installeret. Kan man det (evt. DOS)?

Jeg ved ikke om SCSI-harddisken er formatteret, eller om det har nogen indflydelse.

Jeg har en ide om, at det skal gøres på samme måde som dengang jeg fik installeret WIN98 på IDE-HD'en. Kan du hjælpe mig med nogle fif?

På forhånd tak for hjælpen!
Avatar billede bobbedude Nybegynder
03. juni 2002 - 22:49 #1
Du skal nok ind i BIOS på din SCSI controller og sige at den ikke skal boote fra den evt tage den fra under installationen.

I din BIOS på dit Motherboard kan du sikkert bestemme hvilken boot række følge din pc skal bruge. EG. CD-rom først så HD.
Avatar billede Slettet bruger
04. juni 2002 - 08:50 #2
Har du disk-drev i din pc?

Min nr. 2 pc har nemlig ik' disk-drev, så jeg slog den fra i bios.
(den har scsi-hd og cd)
Da jeg så senere ville boote på en Cd, frøs bios bare.
Prøvede med mange forskellige cd'er, samme program.

Problemmet løste sig først, da jeg slå disk-drevet til igen (selvom der stadig ik' er et disk-drev i pc'en)
Nå min pc booter fra cd, laver den et a-drev, så skal disk-drevet åbenbart være slået til bios... :o)
Avatar billede khanse28 Nybegynder
04. juni 2002 - 12:22 #3
Til bobbedude: Jeg kan godt vælge, at den ikke skal boote fra SCSI-HD'en. Så booter den normalt fra min IDE-HD. Det med at tage den fra under installationen har jeg prøvet, men så snart jeg sætter den til igen (den skal jo registreres i systemet), fryser den totalt -> genstart.

Det er rigtigt, at jeg kan vælge at starte med CD-ROM'en (CD-ROM, C, A eller CD-ROM, A, C), men så bliver min gamle HD (UDMA-33) primær HD, og det er ikke den, der skal have XP installeret. Jeg kan ikke vælge SCSI eller EXT (SCSI) som anden prioritet, når jeg vælger CD-ROM som første.

Læs evt. flere oplysninger under "Hardware - PC", der er mere forklaring.
Avatar billede khanse28 Nybegynder
04. juni 2002 - 12:24 #4
Til mrtux: Ja, det har jeg, så det er ikkeder, problemet er, men tak for forslaget ellers...
Avatar billede khanse28 Nybegynder
05. juni 2002 - 17:43 #5
Der er fundet en løsning på problemet - dog ikke nogle af ovenstående...

Men tak for hjælpen alligevel :-)

/Klaus Hansen