Avatar billede bibelskolen Nybegynder
02. juni 2002 - 17:37 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

ændring af skrifttype

jeg har før stillet et spørgsmål om fonte, men det jeg nu spørger om er om der er en eller anden der kan hjælpe mig
når jeg åbner +font  Tfont  så får jeg et vindue hvor jeg kan vælge mellem forskellige skrifttyper og skriftstørrelse
den skrifttype der er standart er  MS SANS SERIF  det  jeg ønsker er at ændre denne standart skrifttype til en anden feks TIMES således, at når jeg næste gang tænder for min computer og går ind i delphi4 og åbner for +font  Tfont  og får mulighed for at vælge skrifttyper, ja så er det TIMES  der står som standart og ikke  MS SANS  SERIF
Avatar billede athlon-pascal Juniormester
02. juni 2002 - 18:00 #1
Prøv at ændre windows standardfont...
Ved ikke om det kan bruges.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 19:39 #2
i Sæt den i onCreate:

FontDialog1.Font.Name := 'Times new roman';

eller bare ændr det i Object Inspector
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 19:44 #3
Jeg forstår faktisk ikke spørsmålet, hr. bibelskolen.
Avatar billede aezay Nybegynder
02. juni 2002 - 19:54 #4
Jeg har tit tænkt på det samme, og mener jeg læste noget om at man kan definere en "standard" form, sådan at nå man laver en ny form
bliver alle properties sat til dem i standarden.
Jeg prøver lige at søge i hjælp filerne...
Avatar billede martinlind Nybegynder
03. juni 2002 - 14:22 #5
SÅDAN :

I constantly run across the same item every time I start up a project. The default font of the project form. I personally do not like the font that comes up and I do not want to have to change it every time. This prompted me to look into where does Delphi retrieve the value from? By default with my experience Delphi uses MS Sans Serif. I like Arial. So I used a registry monitor tool to see what registry settings are queried during Delphi startup, and lo and behold I found the following key HKEY_CURRENT_USER\Software\Borland\Delphi\4.0\FormDesign\DefaultFont that was not found by Delphi. (Do not mistake the word FormDesign with Form Design.) All you need to do is enter this string key into the registry and enter the name of your favorite font and you will not have to manually change the font again. I am sure there are other silent registry settings that have yet to be explored. I will keep looking.

/Martin
Avatar billede assassin Juniormester
03. juni 2002 - 15:07 #6
Jeg bruger registry'en til at holde styr på fonten, jeg håber det hjælper..

Function ReadRegKey(Name: String):String;
Var
  Reg : TRegistry;
begin
  Reg:= TRegistry.Create;
  Try
    Reg.RootKey:=HKEY_LOCAL_MACHINE;
    Reg.Openkey(Key, False);
    if Reg.ValueExists(name) then Result:=Reg.ReadString(Name)
    Reg.CloseKey;
  Finally
    Reg.Free;
  end;

Procedure WriteRegKey(Name: String; Value: String);
Var
  Reg : TRegistry;
begin
  Reg:= TRegistry.Create;
  Try
    Reg.RootKey:=HKEY_LOCAL_MACHINE;
    if (Reg.Openkey(Key, True)) then
    begin
      Reg.WriteString(Name,(Value));
      Reg.CloseKey;
    end;
  Finally
    Reg.Free;
  end;

FontDialog.Font.Color:= StringToColor(ReadRegKey('FontFarve'));
FontDialog.Font.Name := ReadRegKey('FontNavn');
if FontDialog.execute then
begin
  with FontDialog.Font do
  begin
    Size  := 8;
    Style := [];
    WriteRegkey('FontFarve',ColorToString(color));
    WriteRegKey('FontNavn',Name);
  end;

MVH - Dennis
Avatar billede bibelskolen Nybegynder
03. juni 2002 - 17:44 #7
hej Dennis - assassin
jeg burde nok vide det, men kunne du skære det lidt mere ud i pap for
mig, helt precist hvor det er at jeg skal indsætte den funcition //
procedure // fontdialog OG hvilke linier det er jeg skal ændre noget i
for at få skrifttypen  TIMES
på forhånd TAK !!!
med venlig hilsen Hans
Avatar billede martinlind Nybegynder
03. juni 2002 - 17:48 #8
BibelSkolen >> gør som jeg skrev, var det ikke det du gerne ville ??

"By default with my experience Delphi uses MS Sans Serif. I like Arial. So I used a registry monitor tool to see what registry settings are queried during Delphi startup, and lo and behold I found the following key HKEY_CURRENT_USER\Software\Borland\Delphi\4.0\FormDesign\DefaultFont that was not found by Delphi. (Do not mistake the word FormDesign with Form Design.) All you need to do is enter this string key into the registry and enter the name of your favorite font and you will not have to manually change the font again."

/Martin
Avatar billede bibelskolen Nybegynder
03. juni 2002 - 17:51 #9
jeg har lige et tillægsspørgsmål, hvordan programere jeg en
WORDWRAP, altså således at linierne bliver ca lige lange, jeg
troed at det var
form1.Memo1.WordWrap:=true;
men det virke ikke
Avatar billede martinlind Nybegynder
03. juni 2002 - 17:55 #10
Jo med hele ord gør det vist nok, men det du tænker på er det som word kan med lige højre-magin, og det kan du ikke bare slå til, jeg ved ikke om SynEdit er bedre til det, måske, den kan så MEGET andet så hvorfor ikk' det er da værd af checke, hvis du spørger mig.

/Martin
Avatar billede assassin Juniormester
04. juni 2002 - 08:58 #11
Du sætter en fontdialog (fra fanebladet dialogs) på din form og hvis du har en knap, som aktivere den f.eks:

BtnClick(Sender: TObject)
begin
  FontDialog.Font.Name := 'MS SANS SERIF';
  if FontDialog.execute then
  begin
    with FontDialog.Font do
    begin
      Size  := 8;
      Style := [];
      //hvis du ønsker at styre størrelse og egenskaber.
    end;