Avatar billede jacob_m Nybegynder
02. juni 2002 - 13:07 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Struktur over Database ??

Jeg skal lave en side om en familie. Hvor man skal kunne gå ind og ændre i de forskelllige personner..

Hvad vil I så forslå at database stuktur.

1. En hel række til hver person

2. Eller en række der inde holde Navn, Efter, Historie osv. Hvor man så ligger personerne ind som tabeller ??

på forhånd tak..

Jacob
Avatar billede funti Nybegynder
02. juni 2002 - 13:09 #1
helt klart nr. 2
Avatar billede speedy Nybegynder
02. juni 2002 - 13:09 #2
Jeg ville helt klart vælge at lave en række pr. person. så har hver række bare de forskellige "egenskaber" og oplysninger såsom

Navn, Fødselsdato, Yndlingsmad, blah, blah, mereblah

/SpEeDy
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:11 #3
Så længe du ikke skal bruge det til mere end en familie kan du nemt bruge nummer 1.

Hvis dit projekt var at holde styr på flere tusinde navne ville man ikke kunne komme uden om nummer 2.

Der er skrevet adskillige bøger om redundante data, normalisering osv :)
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:12 #4
HELT klart nr 1! Ellers skal han jo have 200 tabeller med kun en række i hver!
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:14 #5
hvis det var flere tusinde navne ville jeg sq da stadig bruge nr 1, man kan jo altid udvidde tabellen med alter table hvis man skal have flere felter!
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:15 #6
panton> Læs en bog om det jeg lige nævnte og forstå at løsningen ikke bare er tabeller i bunkevis. Hvordan ville du eksempelvis indeksere en række af tabeller? Det kan du kun gøre ved at lægge dem i samme tabel.
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:19 #7
Denne ville være optimal:

tabel_data

id  navn  efternavn  foedt  bosted

1    Mette  Madsen      010234  Randers
2    Kim    Madsen      120893  Oslo
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:26 #8
el_barto> Som jeg forstår hans spørgsmål:

Løsning 1:    1 tabel, mange rækker!
Løsning 2:    mange tabeller, 1 række!
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:27 #9
ah...sådan forstod jeg den ikke
Avatar billede speedy Nybegynder
02. juni 2002 - 13:29 #10
panton>>Sådan har jeg også forstået det.

og så er det helt klart nummer 1 som er smartest som jeg også skrev før.

/SpEeDy
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 13:31 #11
"1. En hel række til hver person" == en række med flg felter: Navn, Efter, Historie ??????

"2. Eller en række der inde holde Navn, Efter, Historie osv. Hvor man så ligger personerne ind som tabeller ??" == en tabel per. person med 2 felter: key, value: fx

"Navn","Christian Panton"
"By","Ude på landet"
"Alder","19"

er det sådan det skal forstås
Avatar billede jacob_m Nybegynder
02. juni 2002 - 14:58 #12
Mange tak for de gode svar...
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 15:08 #13
= lukke sprøgsmålet??
Avatar billede speedy Nybegynder
02. juni 2002 - 16:47 #14
Selv tak :)

/SpEeDy
Avatar billede bjarte Nybegynder
02. juni 2002 - 18:23 #15
Avatar billede bjarte Nybegynder
02. juni 2002 - 18:25 #16
og mitt valg blir da som følger:
1. tabell med felt id, navn, fødselsdatao osv osv osv osv
og herunder en rekke for hver person.. id autoincrement om du ønsker.. så kan man hente dem ut etter id, eller f.eks et kortere navn(kallenavn kanskje)  :)
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2002 - 18:43 #17
hvorfor er norsk bare så morsomt ;) thihi!
Avatar billede bjarte Nybegynder
03. juni 2002 - 03:11 #18
hehe.. for det er bare konge..
men kommer fra Bergen så jeg forstår godt dansk i forhold til det :D
Avatar billede jacob_m Nybegynder
03. juni 2002 - 13:50 #19
Pæcis som Bjarte havde gjordt