Avatar billede wwwbolig Nybegynder
02. juni 2002 - 11:35 Der er 2 kommentarer

Web Service

Hej

Jeg har lavet en Web Service og vil nu gerne have publiceret den, jeg har hørt man skal lave en proxy klasse - er der noget der kan hjælpe med at forklare mig hvordan det gøres og hvordan jeg efterfølgende kalder web servicen fra en ASP.NET side?

Meget gerne eksempler herinde frem for links.
Avatar billede odegaard Nybegynder
03. juni 2002 - 13:52 #1
Til at starte med ligger du webservices ud et sted på internettet (dvs. din asmx fil).
Herefter skal du ganske rigtigt lave din proxy klasse. Dette gøres med:
wsdl /language:VB /namespace:MinWebservice /protocol:SOAP http://localhost/minWebService.asmx?WSDL

Dette genererer en VB-kode fra webservices der ligger på localhost/minWebServices.asmx. Koden fortæller noget om hvad din webservices kan.

Denne skal herefter compiles. Dette gøres med vbc compileren med de sædvanlige parametre. Du skal dog huske at inkludere System.Web.Services.dll. Et eksempel kunne være:
vbc /t:library /out:bin\MinWebservice.dll /r:System.dll /r:System.XML.dll /r:System.Web.Services.dll MinWebservic.vb

Dette genererer en DLL som du blot inkluderer i din aspx-side, som med alle andre .NET-DLL'er. Herefter kan du kalde funktionerne fra din side, som var det indbyggede metoder og datatyper.
Avatar billede simon.ulsnes Nybegynder
04. august 2002 - 21:06 #2
Bemærk, at hvis du bruger C# ser det lidt anderledes ud:

wsdl /l:CS /n:MinWebService http://localhost/minWebService.asmx?wsdl
csc /t:library /out:bin\MinWebService.dll minWebService.cs

Det er ikke nødvendigt at inkludere System.Web.Services.dll i .NET Framework version 1 (det var det i beta'en).

// Simon