Avatar billede lgadex Nybegynder
31. maj 2002 - 13:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Variable værdier til celler i tabel

Kan man ved hjælp af javascript ændre bredde og højde på tabelceller?
Jeg skal bruge det til at tegne en tabel hvor nogle celler skal have en fast højde eller bredde og andre skal kunne variere i højde og bredde.
Hele tabellen skal forestille et vindue.
De celler som skal være med variable mål skal forestille selve glasset og de celler med faste mål skal forestille vinduesrammen.
Brugeren skal i nogle inputfelter definere den samlede bredde og højde på vinduet. Ud fra disse input skal tabellen skaleres så vinduet får den ønskede størrelse.

Her er et eksempel på min tabel hvor det er beskrevet hvilke celler  som skal være med faste mål og hvilke som skal være med variable mål.

<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
    <tr height="20">
        <td rowspan="5" width="20" bgcolor="#deb887">fast<br>bredde</td>
        <td colspan="5" height="20" bgcolor="#deb887">fast højde</td>
        <td rowspan="5" width="20" bgcolor="#deb887">fast<br>bredde</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
    </tr>
    <tr height="20">
        <td colspan="5" height="20" bgcolor="#deb887">fast højde</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
    </tr>
    <tr height="20">
        <td colspan="5" height="20" bgcolor="#deb887">fast højde</td>
    </tr>
</table>
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2002 - 13:11 #1
Hmm. ja..

<script>
var intHeight = 100;
</script>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0">
    <tr height="20">
        <td rowspan="5" width="20" bgcolor="#deb887">fast<br>bredde</td>
        <td colspan="5" height="20" bgcolor="#deb887">fast højde</td>
        <td rowspan="5" width="20" bgcolor="#deb887">fast<br>bredde</td>
    </tr>
    <tr>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
    </tr>
    <tr height="20">
        <td colspan="5" height="20" bgcolor="#deb887">fast højde</td>
    </tr>
    <tr>
        <td height="<script>intHeight</script>>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
        <td width="20" bgcolor="#deb887">fast <br>bredde</td>
        <td>variabel<br>bredde <br>og højde</td>
    </tr>
    <tr height="20">
        <td colspan="5" height="20" bgcolor="#deb887">fast højde</td>
    </tr>
</table>

//>Rune
Avatar billede jakoba Nybegynder
31. maj 2002 - 13:14 #2
Det er muligt, men noget af et mas.

Den pålidelige metode jeg kender er at skrive alle de html kommandoer der skal have en beregnet bredde med javascript.

i de sidste nye browsere er det vist også muligt at lave funktioner der sætter en attributværdi; men det er endnu så få at det ikke kan anbefales.

mvh JakobA
Avatar billede medions Nybegynder
31. maj 2002 - 13:18 #3
jakoba> Ville mit da ik' virke? :-(

Ellers kan han gøre følgende... (det ved jeg virker)

<script language="JavaScript">
  var intWidth = 100;
  document.write("<table width=" + intWidth + ">")
  document.write("<tr><td></td></tr>")
  document.write("</table>")
</script>

//>Rune
Avatar billede el_gnu Nybegynder
31. maj 2002 - 13:20 #4
medions => du kan ikke have tags inden i hinanden, som f.eks.

<td height="<script>intHeight</script>>

så nej, det ville ikke virke
Avatar billede o-zone Nybegynder
31. maj 2002 - 13:23 #5
Det du kunne gøre var at have javascript variable for højde og brede, og så lade javascriptet tegne din tabel for dig (med document.write("yadayadayada"); )

Hvis/når du så vil ændre tabellens højde og brede, så ændrer du variablene, og relaoder siden med f.eks.
history.go(0); (er det ikke sådan noget i den stil??)
Avatar billede gryn Nybegynder
31. maj 2002 - 13:40 #6
Det kan man godt lave, og jeg skal nok lave det, men det kan godt være, det først bliver i aften.
Avatar billede lgadex Nybegynder
31. maj 2002 - 14:47 #7
Jeg har kigget på jeres svar og kommentarer og kan ikke få noget af det til at virke. Jeg har været lidt rundt på nettet og kigget efter evt. applets eller scripts, men har kun fundet et lidt for avanceret script på følgende URL:
http://javascript.internet.com/miscellaneous/table-maker-source.html
Jeg ved ikke om det er nemt at tilpasse det eller om jeg skal prøve noget mere simpelt.
//Lis
Avatar billede o-zone Nybegynder
31. maj 2002 - 15:27 #8
hmmm... nu har jeg siddet og fiflet lidt med det, og jeg kan heller ikke få det til at virke. Jeg er nået frem til følgende (med test alerts):

---8<----------
<html>
<head>
<script language="javascript">
var row1h = 100;
var col1b = 100;
var col2b = 100;
var row2h = 100;
</script>
</head>
<body>
<script language="javascript">
function changeTable()
{
    if (document.form1.formcol1b.value!="") { col1b = document.form1.formcol1b.value; }
    if (document.form1.formcol2b.value!="") { col2b = document.form1.formcol2b.value; }
    if (document.form1.formrow1h.value!="") { row1h = document.form1.formrow1h.value; }
    if (document.form1.formrow2h.value!="") { row2h = document.form1.formrow2h.value; }
//    alert("Reloader nu med værdierne:\ncol1b="+col1b+"\ncol2b="+col2b+"\nrow1h=");
    alert("Reloader nu med værdierne:\ncol1b="+col1b+"\ncol2b="+col2b+"\nrow1h="+row1h+"\nrow2h="+row2h);
    history.go(0);
}
</script>

<table border=1 bgcolor="cccccc">
<script language="javascript">
    alert("Gentegner tabellen med værdierne:\ncol1b="+col1b+"\ncol2b="+col2b+"\nrow1h="+row1h+"\nrow2h="+row2h);
    document.write("<tr height='"+row1h+"'>\n");
    document.write("<td width='"+col1b+"'>\n");
    document.write("&nbsp;</td>\n");
    document.write("<td width='"+col2b+"'>\n");
    document.write("&nbsp;</td></tr>\n");
    document.write("<tr height='"+row2h+"'>\n");
    document.write("<td>&nbsp;</td>\n");
    document.write("</tr>\n");
</script>
</table>
<br>
<hr>
<br>
<form name="form1">
    <script language="javascript">
    alert("Gentegner formfelter med værdierne:\ncol1b="+col1b+"\ncol2b="+col2b+"\nrow1h="+row1h+"\nrow2h="+row2h);
        document.write("kolonne1 brede : <input type='text' name='formcol1b' size='3' value='"+col1b+"'><br>");
        document.write("kolonne2 brede : <input type='text' name='formcol2b' size='3' value='"+col2b+"'><br>");
        document.write("række1 højde : <input type='text' name='formrow1h' size='3' value='"+row1h+"'><br>");
        document.write("række2 højde : <input type='text' name='formrow2h' size='3' value='"+row2h+"'><br>");
    </script>
    <input type="button" value="byg tabellen op igen" onClick="changeTable(); return true;">
</form>
</body>
</html>
---8<----------

Det virker ikke, fordi variablene også bliver reloadet ved history.go(0);
Men det man så kunne gøre (hvis du stadig insisterer på at det er vigtigt med dynamiske cellestørrelser lavet on the fly af javascript?), var at lave en lille frame, hvor variablene ligger i, og så kun reloade hovedframen, når tabellen skal laves om. Det burde så vidt jeg kan se virke (omend det også er meget omstændigt, og kræver brug af frames (yrks!))

(-:H@zze @ department for stupid workarounds
Avatar billede ras2000 Nybegynder
31. maj 2002 - 16:14 #9
Ellers så prøv at kigge på giffer og vml, det er noget nemmere at tegne med. Jeg har et eksempel liggende med et hus, på http://www.mucdesign.dk/hererdittag/index.asp
Avatar billede gryn Nybegynder
02. juni 2002 - 14:09 #10
Jeg har ikke haft så meget tid, men jeg skal nok se på det senere, hvis du lader spørgsmålet stå åbent i et stykke tid.
Avatar billede gryn Nybegynder
03. juni 2002 - 15:18 #11
Nu har jeg lavet det. http://www.grunden.dk/uis/variabelvindue.html

Det de sker er, at der er nogle div'er (de mørkegrå dimser), som du så kan ændre størrelsen på.

www.fotx.net/gryn
Avatar billede lgadex Nybegynder
03. juni 2002 - 15:45 #12
tak for hjælpen til alle
o-zone havde noget der var rimeligt men det virkede ikke helt som det skulle - det gør gryns til gengæld.
//Lis
Avatar billede gryn Nybegynder
03. juni 2002 - 18:31 #13
Tak for points