Avatar billede speder2 Nybegynder
31. maj 2002 - 10:24 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Sessionsvariabler og sikkerhed

Hej

Jeg har et loginsystem af typen:

Login.asp:

1. Check brugernavn og adgangskode
2. Hvis korrekt, sæt Session("Access") = "Yes"
3. Hvis forkert, sæt Session("Access") = "No"

Secure.asp:

1. Check om Session("Access") = "Yes"
2. Hvis ja, giv adgang til siden
3. Hvis nej, bloker adgang til siden

Spg. Forudsat at brugeren holder brugernavn/adgangskode hemmelig, og at sikkerheden er i orden andre steder i systemet, er ovenstående så en 100% sikker metode?

Jeg tænker på om det er muligt at spoofe en Sessions-variable?

Hvordan fungerer det egentlig teknisk?
Avatar billede speder2 Nybegynder
31. maj 2002 - 10:24 #1
altså - hvordan fungerer det egentlig teknisk med Sessions.
Avatar billede repsac Nybegynder
31. maj 2002 - 10:26 #2
Avatar billede repsac Nybegynder
31. maj 2002 - 10:26 #3
Hvis det altså er dét du eftersøger...
Avatar billede cape Nybegynder
31. maj 2002 - 10:59 #4
Vedrørende 100% sikker....det findes ikke. Brug af session til login/sikkerhed er normalt men udelukker ikke de mest hardcore hackere....
Avatar billede speder2 Nybegynder
31. maj 2002 - 11:05 #5
Hvorfor udelukker det ikke de mest hardcore hackere? Kan du forklare hvordan de kan omgå sikkerheden specifikt ved Sessions?
Avatar billede cape Nybegynder
31. maj 2002 - 11:10 #6
Nej jeg kan endlig ikke forklare måden de gør det på men tror mig hvis de kan hacke de store som microsoft....så kan de også din !

De bruger sgu nok en sniffer program som opfanger turen til serveren....
Avatar billede a1a1 Novice
31. maj 2002 - 11:31 #7
det er jo noget men at session bliver sendt som cookies, det må jo så være muligt at "opsnappe" denne cookie og brugeres "informationer", man kan så "kalde" siden igen, ved at "udgive" sig for den samme bruger....
(det er nok ikke noget man lige gør)

det "letteste" vil være at opsnappe formen når der logges ind. og så kan man jo "bare" logge ind.

for at gøre det mere sikkert kunne man poste formen til en ssl krypteret/beskyttet side (https://ditweb.dk/login2.asp).

;)
Avatar billede tmceu Praktikant
31. maj 2002 - 17:13 #8
Jeg er fuldstændig enig i, at 100% sikkerhed ikke findes på nettet. Jo større netværk, des større sikkerhedsrisici - og Internettet må vel betragtes som et stort net :-)

Og det er også korrekt, at sessions håndteres via en cookie. HTTP er en stateless protokol og det rådes der så bod på med sessions. Informationen om den enkelte sessionsid, sendes frem og tilbage, med hver enkelt request og response.

Som det også er sagt, er det muligt at opsnappe kommunikationen mellem serveren og klienten og dermed også sessions cookien. Men selv om det er rapporteret, er det en nærmest teoretisk risiko. Man skal reelt hacke enten en nameserver eller en server hos en Internetudbyder, for at det kan lade sig. Men når det er sagt, skal man aldrig undervurdere risikoen for at blive hacket, uanset hvor usandsynligt man mener det er.

For at sige det lidt firkantet, vil jeg mene at det er nemmere at opsnappe data, ved at tappe telefonlinien uden for dit hus end det er at hacke eks. en nameserver.
Avatar billede a1a1 Novice
31. maj 2002 - 17:25 #9
(og det kommer fra en der skal til Elton John koncert :o) )

ellers er du jo stadig velkommen..:)