Avatar billede dakine Nybegynder
29. maj 2002 - 10:50 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Returner resultat af UPDATE (HowTo)

Hej med jer.

Jeg kunne godt bruge et hint.
Jeg skal køre nogle SQL updates på en Ora-tabel fra Borland Delphi, men vil gerne have at vide i samme statment hvor mange rows, der rent faktisk blev updated.
Altså noget i stil med.

UPDATE emp
Set ENAME = 'hest'
WHERE ENAME = 'pony'
RETURNING RESULT

Man kan bruge en 'RETURNING x INTO y' i Oracle PL/SQL, men kan jeg ikke få resultatet smidt tilbage i en alm. SQL statment?
Fra en SQL prompt får man resultatet at vide, men jeg skal nærmere have det som en parameter til Delphi.

Ved en eller anden noget om det?
Avatar billede ehf Nybegynder
29. maj 2002 - 13:07 #1
Jeg har ikke prøvet at bruge oracle fra Delphi, men i oracle
kan du spørge på sql%rowcount. Hvis du opdaterer via ODBC vil der sikkert være
et håndtag til denne.

update tabel set x = y where z = 3;
if sql%rowcount = 0 then
  insert into tabel (x,z) values (y, 3);
end if;
Avatar billede dakine Nybegynder
29. maj 2002 - 14:11 #2
Okay. Sådan kan man måske også gøre det. Jeg har nu ikke lige haft lejlighed til at afprøve det men du skal have tak.
Den 'RETURNING x INTO y' er højst sandsynlig også kun til PL/SQL.