Avatar billede jakobsen Nybegynder
28. maj 2002 - 09:32 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

.htaccess på apache (windows)

hej

jeg har en .htaccess fil på min webserver, apache på windows, der ser sådan ud:
AuthName "phpmyadmin"
AuthType Basic
AuthUserFile \domæin.dk\htpasswd
require valid-user

men den kan ikke finde htpasswd filen,
hvordan skal stien opgives korrekt så det virker?
den ligger under C:\www\domæin\
Avatar billede deejay_m Nybegynder
28. maj 2002 - 09:39 #1
jamen det er da en fin lille kode du har lavet der..!!!

Filen skal ligge inde under c:\Porno\Bøsse\Mig og mikkel
Avatar billede sukos Juniormester
28. maj 2002 - 09:40 #2
Hvad sker her?
Avatar billede sukos Juniormester
28. maj 2002 - 09:40 #3
deejay_m?????????
Avatar billede sukos Juniormester
28. maj 2002 - 09:42 #4
Den her:
AuthUserFile domæin.dkhtpasswd
skal være:
AuthUserFile c:/wwwdomæin/htpasswd

Hvis altså din passwordfil hedder htpasswd

Og lad være med at bruge Æ Ø Å til din server!
Avatar billede nikolajdu Nybegynder
28. maj 2002 - 09:55 #5
Brugeren deejay_m deaktiveres.
Avatar billede jakobsen Nybegynder
28. maj 2002 - 12:25 #6
hmm.. det har jeg prøvet.. jeg får bare
Authorization Required
This server could not verify that you are authorized to access the document requested. Either you supplied the wrong credentials (e.g., bad password), or your browser doesn't understand how to supply the credentials required.

skal der sættes noget op i apache?
Avatar billede sukos Juniormester
29. maj 2002 - 01:12 #7
Ja, i din httpd.conf, som ligger i mappen conf, skal du lige fortælle at den mappe du vil passwordbeskytte, har lov til det!

<Directory "C:/apache/htdocs/mappe">
    AllowOverride AuthConfig
</Directory>

hvor

C:/apache/htdocs/mappe

naturligvis skal ændres til dit brug.
Derefter husker du lige at genstarte apache!

En anden ting:
Den passwordfil du bruger, altså "c:/wwwdomæin/htpasswd" (htpasswd), skal være lavet på en windows hvis du vil bruge den på en windows. Så hvis du har fået den lavet "ude i byen" på en UNIX vil den ikke virke.

Hvis du ønsker at bruge password for hele din side, kan du finde linien med:

<Directory "c:/wwwdomæin">

og herunder finde

AllowOverride None

og ændre den til

AllowOverride AuthConfig
Avatar billede jakobsen Nybegynder
29. maj 2002 - 13:23 #8
okay.. nu har jeg gjort som du/I har skrevet.. her på min local apache.. men jeg kan ikke få det til at virke.. er der andet der skal indstilles? det hele er lavet i notepad på win2k.
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
31. maj 2002 - 07:35 #9
HI, jeg har lavet en vejledn. som kan læses på www.mdz.dk

0)
opret biblioteket ex. "c:\webserver\pages\area51"
Lav en "index.html" fil og smid den der. (meget vigtigt)

1)
Opret brugere og passwords med Apache´s eget værktøj, som kan findes
i "\apache\bin\htpasswd.exe".
Skriv "htpasswd -c c:\webserver\pages\area51\users.pw mads"
Nu vil du blive bedt om at skive og validere et password.
Tilføj flere brugere i samme users.pw - fjern "-c" (create).

2)
I Apache´s httpd.conf skal man give Apache lov til at bruge .htaccess filerne.
Find to steder i httpd.conf "AllowOverride None" og ændre dem til "AllowOverride All".

3)
Der kan være problemer for dig/Windows at arbejde med ".htaccess" filer, og derfor
find i httpd.conf "AccessFileName .htaccess" og ændrer det til "AccessFileName my.htaccess".

4)
I bibliotker hvor besøgende skal valideres, inden de for adgang til dine filer, skal du oprette en fil "my.htaccess" som indeholder:

AuthName "My secret area"
AuthType Basic
AuthUserFile "c:\webserver\pages\area51\users.pw"
require valid-user
Satisfy All

5)
Genstart nu Apache, og hvis du har besøgt biblioteket/siden, skal du
sikre dig at du reloader siden.

Vh. Mads