Avatar billede c.h. Nybegynder
26. juli 2000 - 17:45 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Auto tæller

Jeg skal i en PostgreSQL database have et felt som automatisk kan bruges som indeks ved at dette felt i hver ny række felt får et nummer højere end det hidtil højeste. Men hvordan gør jeg det?
Avatar billede elohim Nybegynder
27. juli 2000 - 10:41 #1
Der er en funktion i typen af indexet der hedder Autonum, den vælger du og hvergang der bliver nyt til DB´en så kommer der et fortløbende nummer
Hilsen Elohim
Avatar billede c.h. Nybegynder
01. august 2000 - 15:18 #2
Undskyld jeg har ligget lidt i sommerhi den sidste uges tid : )
Jeg kan desværre ikke finde noget der hedder Autonum. Kan du ikke give et eksempel med en Create table prove og derudaf..
Hvis jeg indsætter en værdi i felterne er der en funktion som hedder Nextval. Er den relevant?
Avatar billede kimsom Nybegynder
05. oktober 2000 - 14:02 #4
For en god ordens skyld :

4.16.1) How do I create a serial/auto-incrementing field?

PostgreSQL supports a SERIAL data type. It auto-creates a sequence and index on the column. For example, this:

        CREATE TABLE person (
                id  SERIAL,
                name TEXT
        );

is automatically translated into this:

        CREATE SEQUENCE person_id_seq;
        CREATE TABLE person (
                id  INT4 NOT NULL DEFAULT nextval(\'person_id_seq\'),
                name TEXT
        );
        CREATE UNIQUE INDEX person_id_key ON person ( id );

See the create_sequence manual page for more information about sequences. You can also use each row\'s OID field as a unique value. However, if you need to dump and reload the database, you
need to use pg_dump\'s -o option or COPY WITH OIDS option to preserve the OIDs.
Avatar billede c.h. Nybegynder
05. oktober 2000 - 18:44 #5
Jeg har ikke mulighed for at teste det i øjeblikket, men det ser ret fornuftigt ud så jeg giver straks fuld point - ellers glemmer jeg det bare igen :)