Avatar billede stringbuffer Nybegynder
26. maj 2002 - 12:37 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

FreeBSD og PuTTY

Jeg bruger normalt PuTTY som SSH klient til Linux-server. Nu har jeg installeret FreeBSD og det viser sig at bl.a. tabulator (autocomplete) og piletasterne ikke virker gennem PuTTY, de virker dog når jeg sidder ved det tastatur og skærm, der er tilsluttet maskinen.

Hvad skal jeg gøre for at få det til at virke gennem PuTTY?
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. maj 2002 - 14:28 #1
Det virker fint med min PuTTY og FreeBSD...
Avatar billede skau Nybegynder
26. maj 2002 - 15:57 #2
Er du sikker på at den bruger du er logget på som har bash som shell (check det i /etc/passwd)
Avatar billede skau Nybegynder
26. maj 2002 - 15:57 #3
skulle være et svar
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
26. maj 2002 - 20:52 #4
Det ser ud til at være det. Men der er jo ikke bash i FreeBSD, der er csh og tcsh, jeg kan se at root bruger csh. Jeg rettede /etc/passwd så /bin/sh blev rettet til /bin/csh men det hjalp ikke, når jeg logger på så er det tilsyneladende stadig sh, der er shell... jeg kan så naturligvis lave et script, der starter csh, men hvorfor virker det ikke med rettelse i /etc/passwd ???
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. maj 2002 - 21:10 #5
fordi BSD anvender /etc/master.passwd

Ret dine informationer i den og kør følgende
pwd_mkdb -C /etc/master.passwd
pwd_mkdb /etc/master.passwd

Så vil det være rettet.

Vedr. bash, kan du gennem ports-træet installere det. Jeg "plejer" at installere allerde når jeg installerer BSD, altså gennem /stand/sysinstall
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
26. maj 2002 - 21:37 #6
Tak, det løste mit problem.

Forresten... jeg har ingen farver i min konsol, er det normalt på BSD eller kan det sættes til? Jeg savner det især i forbindelse med mcedit tekst editoren
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
26. maj 2002 - 21:39 #7
har installeret bash fra source-koden... men det er lige før jeg ikke mærker nogen forskel om jeg bruger den eller csh - til gengæld synes jeg at alt kører generelt hurtigere end på linux med samme hardware, især kan jeg mærke forskel når jeg logger på med PuTTY at det går lynhurtigt
underligt, men meget fedt :)
Avatar billede limemedia Nybegynder
26. maj 2002 - 21:43 #8
BSD rykker :))
aner ikke noget om dine farver *sorry*
Avatar billede stringbuffer Nybegynder
26. maj 2002 - 21:47 #9
:)))
Skal bruge den som web- og chatserver, så skrot op med farver

/* det er ikke størrelsen, det kommer an på, det er meter/sekund */