Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 15:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvorfor overhovedet bruge Access el. SQL?

I stedet for alle mulige mærkelige databaseformater kunne man så ikke bare eksportere sine data til en tekstfil med eksempelvis dette indhold:

\"Navn\" ; \"Telefonnr\" ;
\"Bent\" ; \"47333397\" ;
\"Kurt\" ; \"48728015\" ;

osv.

Ok, det er sikkert et dumt spørgsmål.
Men.. kan man bruge sådan en tekstfil i ASP? Kan man foretage SQL Queries på det (rigtigt dumt spg)?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2000 - 16:03 #1
Hvis du har en ODBC-driver til kommaseparerede filer så kan du. Den findes vist.
Og hvis du kun har små tabeller, er det også godt nok. Et database system tilbyder dig
bedre hastighed for store ting, sikkerhed ved opdateringer, måske endda transaktioner.
Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 16:13 #2
Snakker du om at brugerne skulle have ODBC-drivere installeret? Det må der ikke være nogen krav til!

Avatar billede mckelly Nybegynder
25. juli 2000 - 16:19 #3
Som erikjacobsen skriver skal du bruge en ODBC-driver eller andet værktøj til at læse fra din tekstfil.
Derudover kan du ikke så meget med en tekstfil og ASP.
Du skal selv programmere dig ud af f.eks. skrivning og sortering af data. (SQL)
Alle former for relationer mellem tabeller skal du også selv sørge for. (SQL)
Søgninger og udvælgelse af delmængder af data er også noget du selv må sørge for. (SQL)
Der er mange andre ting du mister ved at droppe database/sql ideen typecheck/indeks osv.
Hvorfor dog gøre det?

Men ok, hvis det kun er Bent og Kurt du skal styre så kan du godt nøjes med en tekstfil :-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
25. juli 2000 - 16:22 #4
ODBC-en skal sidde på serveren, og det forudsætter du har lov til at gøre det!
Det går nok ikke på et velrennomeret webhotel... Det er helt sikkert en \"God Ting\"
at bruge databaser - måske lidt sværere at komme i gang med, men det tjener
sig rigeligt hjem.
Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 16:28 #5
Tak tak.

Så tror jeg, at jeg holder mig til SQL Server
Avatar billede mckelly Nybegynder
25. juli 2000 - 16:37 #6
God ide eller en anden database!