Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 15:14 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Firmahjemmeside m. handel & nyheder

Jeg har en tjans med at vedligholde en firmas hjemmeside, hvilket indtil nu ikke har været den store \"udfordring\", men nu vil de altså have en helt ny side med on-line bestilling samt en nyhedsside som nemt kan opdateres (med administrationsside).
Derfor er jeg begyndt at kigge lidt på det hersens ASP.
JEg forestiller mig at man skal kunne se listen over og bestille varer udfra en produktdatabase (de har en i MS Access) .
Endvidere skal siderne være lagret i en form for database så de nemt kan opdateres af \"almindelige\" medarbejdere.

Hvilken database bør man vælge? Skal produktdatabasen evt. konverteres til SQL ?
Er det en god ide at have alle siderne i en database?
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2000 - 15:23 #1
Hvor mange produkter snakker vi om??

:-) Lars Paulsen / Altinet
Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 15:29 #2
Øhh... Lad os bare sige RET mange!!!

Flere hundreder eller så\'n
Avatar billede hornshoj Nybegynder
25. juli 2000 - 16:01 #3
BRUG MS SQL SERVER ELLER SYBASE
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2000 - 16:20 #4
Access har en begrænsning på antallet af poster i en tabel. Jeg husker ikke hvor mange, men mener det er omkring 65000. Samtidig er access databaser noget langsommere end f.eks. SQL.
Et rigtig godt (og billigt) alternativ er en kombination af PHP og MySQL. Med dette vil man umiddelbart kunne lave det du beskriver.

Hvis din kunde i forvejen (som så mange andre) har et produkt/regnskabs program bygget på Access, vil det nok være det nemmeste at bruge ASP og Access.

Hvis man f.eks. bruger FrontPage 2000 til at redigere sine sider, får man meget hjælp til ASP kode, men har ikke så meget kontrol med det.
Hvis man har mod på det, kan man dog også sagtens \"håndkode\" ASP.

Der hvor Access virkelig har sine begrænsninger, er hvis der er mange samtidige brugere.

Min anbefaling er, at du starter med ASP og Access. Det er forholdsvis nemt at gå til. Hvis I så konstaterer problemer med svartider, kan I opgradere til f.eks. SQL.

Det er klart en god ide at have alle sider i databaseform. Det vil gøre evt. ændringer/opdateringer meget lettere.

Du kan læse mere om ASP, f.eks. på:
http://www.activeserverpages.dk
eller
http://www.aspcode.net

mvh.
Lars Paulsen
Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 16:36 #5
Jeg har fået plads på et webhotel, og der sagde jeg at jeg ville bruge SQL. Kan jeg så ikke bruge Access?
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2000 - 16:46 #6
Jo formodentlig!

SQL = Structured Query Language

SQL er det \"sprog\" man bruger til at trække data ud eller sætte data ind i en database der understøtter SQL, f.eks. Access.

Muligvis skal din webhoteludbyder sætte en såkaldt DSN, Database System Name (ikke at forveksle med DNS, Domain Name Server). Prøv at snakke med dem. Hvilken webhotel udbyder har du valgt?

mvh.

Lars Paulsen
Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 17:03 #7
Nåja, jeg mente SQL server database.

Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2000 - 17:08 #8
Hmm...

Hvis du har valgt SQL server database, kan du ikke bruge access direkte, men det skulle være underligt om der ikke findes en eller anden mulighed for at konvertere/importere til SQL server. Måske en her på eksperten kan hjælpe??

Det vil selvfølgelig blive en \"pain in the ...\" hvis der ofte skal opdateres.

Jeg tror faktisk at jeg på et tidspunkt har set et grafisk interface til SQL direkte over nettet, men erindrer ikke hvor. Det burde dog ikke være noget problem at lave formularer som den almindelige bruger ikke har adgang til, men som din kunde kan bruge til opdatering af databasen. Det vil også være fast arbejde for dig, hvis de så får lyst til at kunne opdatere noget andet end det formularen er designet til i første omgang *S*

:-)

Lars Paulsen
Avatar billede rudedog Nybegynder
25. juli 2000 - 17:48 #9
Tak for al din hjælp.

Avatar billede ricardo Nybegynder
25. juli 2000 - 18:16 #10
>> Access har en begrænsning på antallet af poster i en tabel.

Access 97: 32768, mener jeg.

Hold dig langt væk fra Fuckpage, selve 2000 laver spaghetti-code. Ultradev er meget bedre.

Man kan sagtens convertere fra Access <=> SQl server: men det er bedst at bruge Access som frontend til SQL server i stedet for at arbejde i Access: og visse datatyper går der ged i, f.eks typen \"bit\" is SQL server (svarer til ja/nej i Access) bliver ikke importeret korrekt til Access.
Avatar billede altinet Nybegynder
25. juli 2000 - 19:35 #11
>>rudedog: Hjælper gerne!

>>ricardo:

<snip>
Hold dig langt væk fra Fuckpage, selve 2000 laver spaghetti-code.
</snip>

Bruger selv FrontPage2000 og er meget tilfreds. Kunne dog ALDRIG finde på at bruge den til håndkodning af HTML, men til opsætning af overordnet design opfylder den mine krav til fulde.

<snip>
Ultradev er meget bedre.
</snip>

Hedder det ikke InterDev og er det ikke også MEGET dyrere ?? *S*
Bruger selv NetObjects ScriptBuilder til diverse kode.

Er der i øvrigt noget litteratur/dokumentation vedr. Access som frontend til SQL server du kender til??

mvh.
Lars Paulsen