Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
25. maj 2002 - 08:59 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

release en knap med movieclip ?

Kan man 'release' en knap når et movieclip bevæger sig ind over den ?
Avatar billede barklund Nybegynder
25. maj 2002 - 12:32 #1
Nej... Du kan kun få en knaps "release"-funktion til at blive aktiveret ved "release" af musen....

Men der findes jo dragOver, som aktiveres, når musen holdes nede og trækkes hen over... Du kan jo så når du begynder at trække dit movieclip, sætte en variabel og på knappens dragOver undersøge, om denne variabel er sat... en mulighed?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
25. maj 2002 - 13:11 #2
Du kan god simulere en release af knappen.

Du kan lave et movieclip, og sætte knappen i frame1 og sætte din push down knap i frame 2. I layer 2 kan du sætte stop(); i begge frames. Når movieclippet rammer din knap i det andet movieclip. Så vil knappen blive aktiv igen.

På movieclippet der rammer movieclippet med knappen, skal der sættes følgende kode:

onClipEvent (enterframe){
  if (this.hitTest(_root.knapMovieClip) {
    _root.knapMovieClip.gotoAndPlay(1);
  }

Så vil knappen blive aktiv igen.

Jeg kan lave et eksempel, hvis du er interesseret.

/per
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
25. maj 2002 - 14:47 #3
hoejrup > Jatak jeg kunne godt tænke mig et eksempel. Jeg kan ikke lige få det til at virke.
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
25. maj 2002 - 15:52 #4
Jeg har rettet koden lidt til så der ikke kommer fejl, men det virker stadig ikke.

onClipEvent (enterFrame) {
    if (this.hitTest(_root.gogoMovieClip)) {
        _root.gogoMovieClip.gotoAndPlay("Scene2", 1);
    }

Du kan se her hvad jeg skal bruge det til, i trainning area når man kommer til exit nederst i højre hjørne, så skal der være en transperant knap som aktiveres når man flyver over.
Den funktion kan jeg også bruge til målstregen i selve spillet når jeg skal have lavet en tidsfunktion.

http://www.webtrance.dk/game/racer/popup.htm
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
25. maj 2002 - 15:53 #5
barklund > jeg forstår ikke helt ?
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
25. maj 2002 - 23:28 #6
PYHA det tager godt nok sin tid at få lavet sådan et script der ;)

Det er jo heller ikke for begyndere ;)
Avatar billede barklund Nybegynder
26. maj 2002 - 00:08 #7
Nå... Jamen så skal du bare gøre, som hoejrup siger og lave på dit "exit"-movieclip:

onClipEvent (enterFrame) {
    if (this.hitTest(_root.flyClip)) {
        this.gotoAndPlay(2);
    }

Som afspiller "exit"-movieclip'et... hvad skal der ske, når man flyver over exit... Som det står nu, så afspilles clippet bare, men det skal vel ske andet... (?)
Avatar billede barklund Nybegynder
26. maj 2002 - 01:02 #9
Hmm, per...

Nu har jeg godt nok en F6-player, men der sker da ingenting i den swf?
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 01:05 #10
Det virker på min Mac, men du kunne evt. åbne fla filen og tilpasse den til pc miljøet....

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 01:10 #11
barklund>

1. Tryk på knappen, så den skifter til rød
2. Trykker mus knappen ned over der røde movieclip, og trykker spacebar knappen ned
3. Trækker movieclippet over til knappen, og slipper
4. Fjern det røde movieclip på den samme måde, men undgå at ramme knappen. Knappen skifter på den måde til grøn igen.

/per
Avatar billede barklund Nybegynder
26. maj 2002 - 10:46 #12
Okay... det var faktisk lidt mere, hvordan, jeg skulle få det til at virke :o) Men nu virker det... Kunne ikke lige gennemskue, hvad der skulle flyttes og hvornår space kom ind i billedet...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 11:18 #13
barklund> Jeg har lavet en ny version, der fungere meget bedre. Desuden er beskrivelsen meget kortere.... :o)

/per
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
26. maj 2002 - 11:49 #14
Jeg har lavet et MC og placeret det lidt foran 'ship' med dette script på:
onClipEvent (load) {
    if (this.hitTest( _root.ship )) {
        _root.gotoAndPlay("Scene2", 1);
    }

Når user_ship MC med navn 'ship' rammer MC'et med scriptet. så sker der intet. Mangler der noget et andet sted ?
Avatar billede barklund Nybegynder
26. maj 2002 - 12:38 #15
Det kunne tænkes, at du mangler en scene med navnet "Scene 2" - ellers sker der selvfølgelig ikke noget, da scriptet fortæller _root, at det skal gå til denne scene...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 13:00 #16
Har du prøvet at lave en label med navnet MinLabel på scene 2, og derefter ændret det til _root.gotoAndPlay("MinLabel");

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 13:35 #17
Det her virker:

onClipEvent (enterFrame) {
    if (this.hitTest(_root.Tracker)) {
        _root.MitClip.gotoAndStop(1);
        _root.gotoAndPlay("MinLabel");
    }

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 13:41 #18
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
26. maj 2002 - 16:19 #19
Tak det virker, når man flyver ud af trainning area ...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
26. maj 2002 - 21:04 #20
Er du tilfreds?

/per
Avatar billede webtrance.dk Nybegynder
26. maj 2002 - 23:25 #21
Jeg har droppet training area for overskueligheden af flash filen mens jeg arbejder på den.

Jeg er tilfreds det var lige det jeg stod og skulle bruge...

TAK
Avatar billede hoejrup Nybegynder
27. maj 2002 - 07:10 #22
Velbekomme! :o)

/per