Avatar billede krisse Nybegynder
24. maj 2002 - 10:08 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Valg af flere emner og emnerne skal ind i samme felt i db.

Jeg er ved at lave en formular, hvor der skal være mulighed for at vælge flere ting på en liste. Alle de ting der vælges skal ind i sammen felt i databasen, som jeg kalder genrer.

Er der nogen der har en ide til hvordan jeg kommer igang?
Avatar billede sthen Nybegynder
24. maj 2002 - 10:17 #1
Det må blive noget med at kalde hvert felt felt1, felt2, felt3 osv...

Efter submit laver du så flg.

$sum_felter = $felt1.$felt2.$felt3.......;

Slutligt indsætter du $sum_felter i din db
Avatar billede krisse Nybegynder
24. maj 2002 - 10:30 #2
ok, det virker... :-)

Men er du et forslag til hvordan det laves smartest i formularen (html). Jeg har brug for omkring 20 ting at vælge mellem?
Avatar billede tipsen Nybegynder
24. maj 2002 - 11:44 #3
Jeg vil foreslå, at du splitter dine data op i to tabeller - så du dermed får normaliseret dine data! Ellers vil det bare give dig problemer når du igen skal hive data ud og senere skal lave forskellige forespørgsler på dine data!

Du kan linke dine to tabeller sammen via et unikt brugerid (det må de have i forvejen!) og så skal du have en ny tabel med udseende:

brugerid:    valg:
krisse        appelsiner
krisse        æbler
tipsen        appelsiner

mht. formularen giver du bare check-felterne et navn som matcher hvad der skal skrives i db'en - hurtigt og nemt - og du vil senere kunne lave mange forskellige forespørgsler, som eks:

hvor mange har valgt appelsiner
hvem har valgt flest ting
hvad er top-5 listen over de mest populære frugter osv

Det vil du have hamrende svært ved, hvis du samler alle dine valg i et felt - det strider mod hele ideen med relationsdatabaser!
Avatar billede krisse Nybegynder
24. maj 2002 - 14:18 #4
Det er nu kun en person, der skal indsætte data og det der skal indsættes er
1. genrer som kan bestå af 20,
2. valg (1 eller 2),
3. En tekst,
4. En længere tekst
5. Et billede
6. En billedetkst

Derudover indsættes et id og en dato

Skal jeg stadig lave to tabeller?
Avatar billede tipsen Nybegynder
24. maj 2002 - 15:38 #5
Det må du selv vurdere - det afhænger af, hvad du senere har brug for at lave med tabellerne...