Avatar billede guf_kevin Nybegynder
23. maj 2002 - 11:28 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

opsætning af server fra bunden!

Hej

Jeg har netop installeret Red Hat 7.2, og skal have opsat den som server for et mindre netværk. Jeg må sige, at mine erfaringer på dette område er yderst sparsomme, så hvad jeg søger er en komplet guide/tuturial.

Jeg mangler desuden at få konfigureret min ADSL forbindelse, da jeg gik i stå hvor man skal angive IO, IO1, IO2 osv. Jeg aner ikke hvad noget af det betyder, og kan ikke relatere til noget jeg kender fra windows.

Håber noger kan henvise til et sted, eller kan give mig en præcis walk-through guide til problemet!

På forhånd mange tak..

Med venlig hilsen
guf
Avatar billede Noone Nybegynder
23. maj 2002 - 12:45 #1
Start med at fortælle HVILKEN ADSL du har...
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
23. maj 2002 - 13:04 #2
Jeg har pro@ccess 256/256

/guf
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2002 - 13:22 #3
Hvis vi taler om lokalnetværk Linux/Windows - Linux/Linux kan du finde hjælp på www.helgec.goggle.dk
Avatar billede bufferzone Praktikant
23. maj 2002 - 13:37 #4
Du kan læse alt det du behøver her. http://www.sslug.dk/linuxbog . download bøgerne "linux- friheden til at vælge"

Hilsen
Kim fra http://www.bufferzone.dk
Avatar billede peter_m Nybegynder
23. maj 2002 - 15:56 #5
Du bør anskaffe Linuxconf hvis det ikke allerede er installeret...via dette værktøj vil opsætning af nettet være rimligt simplet.
Avatar billede langbein Nybegynder
24. maj 2002 - 21:20 #6
1. Skriv ned alle nøkkelopplysninger om din nettverks og internettforbindelse på et stykke papis slik at du har dette for hånden. (1. ip adresse, event dynamisk ip 2. DNS ip 3. event gateway adresse.)
(Dette blir du spurt om og legges opplysningene rett inn fra starten av så forenkler dette for en del påfølgende ting)
2. Du gjør også lurt i å skrive ned alle nøkkelopplysninger om maskinen spesielt om grafikkoretet dersom du eventuelt skal benytte x-windows.
(I tilfelle autodetecting av hardware ikke fungerer 100 )
3. Sørg for å ha installasjons cd 1 og 2 tilgjengelig.
4. Boot fra cd.
5. Velg installasjonsalternativ "server".
(All gammel info på hd blir sletter og partisjonering og formatering for server skjer automatisk. Hele hd blir tatt i bruk av Linux.)
6. Når du får fram skjermbilde for konfigurering av netverkskort, vær da grundig med å legge inn de rette opplysninger.
7. Sørg også for å velge x-windows (på grunn av konfigurasjonsverktøyene), men kryss samtidig av for at du ønker oppstart i text mode (som serveren din normalt vil kjøre i). Du kan da senere starte x-win manuelt via kommando "startx"
8. La så installasjonen gå sin gang.

Du har da en default konfigurert Red Hat 7.2 server hvilket er et godt utgangspunkt. (Web server og ftp server kjører. Mail server kjører for utgående post men ikke inngående. Samba kjører ikke men den kan settes opp.(mener jeg å huske, den er i alle fall ikke konfigurert rett)

Et par ting som muliggens mangler i default installasjonen (jeg mener å huske at de mangler):

9. Etter default installasjon er på plass, og det hele har blitt testet og funnet i orden, boot så fra installasjons cd på nytt. Velg så "oppgradering. Kryss av for, for eksempel Linuxconf, PHP 4 og MySql.

De tre nevnte tingene går da på plass med default konfigurering som fungerer.

ADSL ?? Det kommer jo litt an på hva slags ADSL forbindelse det er snakk om, dvs tekniske prinsipper. Forbindelse melloom server og router / tilkoplingspunkt er dette ren tcp-ip (med dynamisk tildeling av IP eller dreier det seg om en PPP forbindelse (modem funksjon) ?
Avatar billede langbein Nybegynder
24. maj 2002 - 21:31 #7
Jeg vet ikke hva "pro@ccess 256/256" men det høres da rimelig kjapt ut.
ADSL asymetrisk internettforbindelse med symetrisk 256/256 hastighet ??
Avatar billede Noone Nybegynder
24. maj 2002 - 23:32 #8
Her er lidt info om proaccess: http://zillion.dk/artikel.php?id=31272
Avatar billede langbein Nybegynder
24. maj 2002 - 23:56 #9
Hmm .. symetrisk ADSL som i utgangspunktet er en usymetrisk forbindelse ser da slik ut. Det står vel ikke noe direkte om hvorvidt det benyttes modem teknikk/protokoll fra PC til modem/router under tilkopling, men står det ikke at det finnes to aparater et modem og en router ? I så fall (har ikke hørt om det før) må ikke det bety at routeren må stå mellom Linux maskin og modem ? Må ikke modemet da være prekonfigurert slik at det da bare blir snakk om en tcp-ip forbindelse mellom Linux maskin og router ?
(Dette vil jo i utgangspunktet være det enkleste.)
Du bør i all enkelhet spørre din internettleverandør om din Linux server skal "snakke" ppp under pålogging eller bare tcp-ip.
Mye tyder vel på at det er snakk om bare å sette opp en fast IP mot en router og at du faktisk kan glemme at du har noe med modem/ppp å gjøre.
Leverandøren kan sikkert svare på dette umiddelbart.
(Hvis dette er tilfellet så skal du egentlig ikke sette opp noen egentlig ADSL forbindelse, bare en helt ordinær nettverksforbindelse.)
Avatar billede langbein Nybegynder
25. maj 2002 - 00:09 #10
Det står noe her i de tekniske spesifikasjonene (Word dokumentet).

På standardrouteren fordeles trafikken til følgende interne IP-adresser:
192.168.1.1        Routerens LAN-interface
192.168.1.2        Mailserver
192.168.1.3        Webserver
192.168.1.4        FTP-server og DNS-server
192.168.1.5        Reserveret til fremtidige formål
192.168.1.6 til 192.168.1.100 tildeles dynamisk af DHCP serveren, der sidder i routeren
192.168.1.100 til 192.168.1.254 kan anvendes til pc’er, der skal have en fast privat IP-adresse

Forsøk å sett opp hele serveren ved å krysse av for "DHCP" under nettverkskonfigurasjonen. Kanskje ikke optimalt for en server, men eventuelt noe å komme i gang med.

Behøver man å sette opp gateway når man benytter DHCP. Husker ikke 100 % sikkert. Forsøk med gateway adresse 192.168.1.1

Forsøk dette og se om modemet "kjører i gang av seg selv".
Avatar billede langbein Nybegynder
25. maj 2002 - 00:14 #11
Alternativt så kan du gå i gang med å sette opp en av de manuelle adressene 192.168.1.100-254, men da må dns og alle slike ting også settes opp riktig. Du må vel uansett lage en manuell konfigurering av serveren før eller senere, men forsøk heller med en DHCP (automatisk konfigurering) først. Det bør gi en rakere start, og så kan du omkonfigurere senere.
Den internettforbindelsen du har fått tak i ser da temmelig avansert ut !!
(DHCP og manuelle adresser samtidig, i forskjellige nunmmerserier, ikke dårlig)
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
26. maj 2002 - 20:46 #12
ok.....jeg prøver engang.

tak for hjælpen indtil videre, lige præcis sådan en forklaring jeg søgte langbein! venter lige med at afslutte spørgsmålet til jeg har fundet ud af det.

/guf
Avatar billede langbein Nybegynder
26. maj 2002 - 21:14 #13
OK. Legg kommentar hvis det er noe mer, for da får jeg beskjed opp på mailen. :)
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
28. maj 2002 - 18:24 #14
Hej,

Nu er jeg da nået så langt, at internettet på computeren virker. Langbein: Du siger så at web- og mailserver fungere allerede når systemet er blevet installeret.

Men jeg kan ikke finde noget sted hvor jeg kan se om det virker eller overhovedet er der. Hvad skal jeg gøre der fra, for at komme igang med det mener jeg?

/guf
Avatar billede guf_kevin Nybegynder
29. august 2002 - 00:50 #15
Tak for hjælpen langbein!