Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 11:41 Der er 26 kommentarer og
2 løsninger

Stor harddisk!

Jeg har en 8 gb hd som jeg gerne vil have sat i en ældre pc! Pc-en er en 133 mhz m. 16 mb edoram og en 850 md hd. Bios er en Amibios (c) 1994, som det ikke er lykkedes mig at opdatere endnu! Bundkort er premio 219f! 8 gb hd har virket engang før i maskinen vil ikke nu. :-( Det er lige meget om 8 gb kommer til at sidde som slave eller master eller helt alene! Bare den virker! Jeg har tjekket at jumperne sidder rigtigt! Bios kan godt finde begge hd, men ved opstart når den har skrevet hvilke hd den har fundet, stopper den bare! Det er uanset om jeg har begge hd i eller det kun er 8 gb! Hvis jeg sætter den lille hd i starter den op med det samme, ingen problemer der! Hvad er der galt?
Avatar billede aleks Nybegynder
24. juli 2000 - 11:49 #1
Den gang da harddisken virkede, var den der sat i som primær???

Hvad hvis du går ind i Bios\'en og selv taster oplysningerne om diskene (dvs. unlader at lade maskinen autodetecte dem hver gang den starter op), hjælper det ikke???
Avatar billede asmodeus Nybegynder
24. juli 2000 - 11:52 #2
Hvilket mærke er HDD´en af?
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 11:57 #3
Den sad som slave! Blev autodetectet! Begge diske af mærket Western Digital Caviar..

Prøver lige at taste oplysningerne selv..
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 12:02 #4
Det hjælper desværre ikke! :-(

Jeg er på icq: 77319492
Avatar billede aleks Nybegynder
24. juli 2000 - 12:16 #5
Hmmm, du skriver at den stopper, helt præsist hvor. Hvad når den at lave og hvad når den ikke at lave?
Avatar billede asmodeus Nybegynder
24. juli 2000 - 12:28 #6
har du prøvet med en bootdisk og køre en fdisk?
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 12:34 #7
Ved opstart står der følgende, bios information, wait, navnet på de hd der er koblet til, så sker der ikke mere... Hvis jeg har bedt den boote fra diskette i bios-en, gør den det ikke hvis 8 gb hd er i da den jo stopper... Jeg har sat hd op på en anden maskine (den jeg skriver fra lige nu) og der er ingen problemer med hd.
Avatar billede asmodeus Nybegynder
24. juli 2000 - 12:53 #8
Lyder som en jumper/controller fejl! Check lige dine jumperer én gang til og skift evt. controller kablet ud. Desuden check oxo lige om den er sat til auto detect for UDMA!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede aleks Nybegynder
24. juli 2000 - 13:05 #9
Hvilken version er din Bios???

AG76, AG77 eller AG77D
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 13:09 #10
Har lige tjekket jumperne igen... Det hjalp desværre heller ikke. :-(
Jeg prøvede så at skifte kablet ud.. Heller ikke det hjalp.. Auto detect for udma kan jeg ikke finde i biosen! Er der en måde til at finde ud af om det er en fejl på controlleren?
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 13:09 #11
AG76
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 13:11 #12
Skal der flyttes på jumpere for at opdatere biosen??? For når jeg forsøger at opdatere siger programmet \"update succesfull\"! Så genstarter jeg maskinen og den melder så at der er en crc error! Men den gamle bios er stadig intakt...
Avatar billede aleks Nybegynder
24. juli 2000 - 13:13 #13
Ok, der findes en AG77, måske kan den klare problemet, den ligger på følgende link: ftp://ftp.premiopc.com/bios/219f/
Avatar billede aleks Nybegynder
24. juli 2000 - 13:14 #14
Det er ikke nogle jumpere der skal flyttes (ifølge deres web-site).
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 13:16 #15
prøver at opdatere igen...
Avatar billede asmodeus Nybegynder
24. juli 2000 - 13:28 #16
måske bruger du ikke det rette flash program til at opgradere BIOS´en - det kan nemlig godt give den fejlmelding!
Mvh/
Asmodeus
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 15:45 #17
Det er lige lykkedes mig at opdatere biosen til AG77 men jeg kan stadigvæk ikke bruge harddisken på 8 gb.. :-(
Avatar billede aleks Nybegynder
24. juli 2000 - 15:48 #18
Æv, har du prøvet disken når der ikke er oprettet nogle partitioner på den. (Jeg tænker på at det kan være at maskinen kun kan se disken hvis den selv har lavet partitionen)???
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 18:19 #19
Jeg kan prøve! Skriver igen senere...
Avatar billede tbrf Nybegynder
24. juli 2000 - 21:45 #20
Det hjælper desværre heller ikke! :-( Andre forslag?
Avatar billede aleks Nybegynder
25. juli 2000 - 10:48 #21
Hmmmm, hvad med PIO og nogle af de andre IDE-indstillinger i Bios\'en, kan der være nogle af dem der er blevet ændret???

Og diskdioden, lyser den hele tiden?? (når maskinen hænger)

Hvis du sætter jumperen til at det er den eneste disk der sidder i maskinen og du tager den anden disk ud og så sætter bios\'en til at autodetecte disken ved opstart, hvad sker der så?
Avatar billede tbrf Nybegynder
25. juli 2000 - 15:21 #22
Jeg har prøvet med forskellige indstillinger for PIO... Diskdioden lyser ikke... Med en hd, (8 gb) hænger maskinen stadigvæk.. Med den lille er der ingen problemer...
Avatar billede renis Nybegynder
27. juli 2000 - 06:24 #23
Prøv at loade bios default... men det har du nok allerede gjort
Avatar billede tbrf Nybegynder
27. juli 2000 - 11:14 #24
Det har jeg allerede prøvet flere gange...
Avatar billede aleks Nybegynder
27. juli 2000 - 11:20 #25
Ok, sidste forsøg: Prøv at sætte den store disk i en anden maskine og start op på en bootdiskette med fdisk på. Skriv så \"fdisk C: /mbr\" hvor C: er den store disk hvis den er primær.

Se om den ikke vil køre med det??? Ellers har jeg ikke flere gode forslag....desværre :-(
Avatar billede tbrf Nybegynder
27. juli 2000 - 11:24 #26
Det har jeg desværre også prøvet.... Men i skal have tak for hjælpen indtil nu selvom det jo desværre ikke har hjulpet!!! Jeg giver jer point nu! Hvis der så kommer et forslag som hjælper, må jeg jo oprette et ekstra spg. med point til personen....
Avatar billede tbrf Nybegynder
27. juli 2000 - 11:26 #27
Håber ikke at nogen er sur over point fordelingen..
Avatar billede renis Nybegynder
27. juli 2000 - 17:50 #28
Er der garanti, prøv at få den byttet, flere HD udbyder giver 3-5 års garanti og bytter for det meste uden problemer.

Held og lykke med den.....