Avatar billede lelupe Nybegynder
21. maj 2002 - 10:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Aflevering og arkivering i en udlånsdatabase i Access 2000

Jeg er i gang med en skoleopgave, er forholdsvis newbie i Access og arbejder alene.

Jeg er begyndt på at lave en afleveringsformular med tilhørende underformularer, som lige nu viser det, den enkelte låner har lånt på forskellige datoer.

I forbindelse med afleveringen skal der ske følgende: Udlånet skal arkiveres som en aflevering (evt. en arkivtabel), chkStatus skal ændres til unchecket, fordi hardwaren ikke længere er udlånt. Hvert enkelt stykke hardware er unikt identificeret, mens software blot registreres på navnet.

Jeg søger en god og brugervenlig løsning på mit problem.

Lena Pedersen

Avatar billede lelupe Nybegynder
21. maj 2002 - 19:23 #1
Jeg vil blive ;-o for bare lidt hjælp med at komme videre. Giver gerne flere points, hvis det er for lidt!
Avatar billede terry Ekspert
21. maj 2002 - 19:38 #2
lelupe> Have you made ANYTHING at all? Normally we are NOT happy helping people with school work, you will never learn if others do it for you!

You can send the dB to terry@santhell.dk and I will make some suggestions BUT I will NOT make it all for you :o)
21. maj 2002 - 19:43 #3
Hej Lena,

Jeg vil anbefale at bygge databasen op efter følgende ide:
3 tabeller:

1) Lånere:
LånerID
Navn
OPrettelsesdato
...

2) Varer
VareID
Navn
Beskrivelse
Serienr
Status
...

3) Udlån
LånerID
VareID
UdlånsDato
AfleveringsDato
Reservation (blot et forslag, hvis man skal kunne reservere)

Herudover skal der laves en del kode på dine formularer, som bla. styrer at Status på varen bliver sat korrekt m.m.
Avatar billede lelupe Nybegynder
21. maj 2002 - 19:54 #4
thanks terry, as a matter of fact i do have a db. I'll take your offer and e-mail i to you. :-o
Avatar billede lelupe Nybegynder
21. maj 2002 - 22:27 #5
Tak Terry, Ideen med knappen fungerer fint nu og en post kan redigeres ad gangen, brugeren kan følge hvad der sker.
It's just so beautiful.
Avatar billede terry Ekspert
21. maj 2002 - 22:38 #6
solution!
All tables and forms already existed, so the following was suggested.

Why do you need to archive the “aflevering”, I assume that you DO NOT intend deleting the records once returned “afleveret”?

If you change the queries which the sub forms are based on to JUST select those where the “afleveringsdato” field is NOT empty then all you need to do is enter a date in the “afleveringsdato”, and requery the form to show those where the “afleveringsdato” field is empty!

If it is a record in the hardware sub form then you can also uncheck the status field in the BEFORE UPDATE event.

If you do it this way then you can always make a query to see those which have been returned by selecting those with a date in the “afleveringsdato” field!

Another way to do it is to have a button on each SUB form. You select a record in the sub form then press the button which then sets the date field to Now() and the Status to unchecked and then requeries the form. This still means that you alter the queries so that only those where the “afleveringsdato” field is empty are selected.

and thanks for the points :o)