Avatar billede deepcore Nybegynder
21. maj 2002 - 10:06 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

FTP, port 21 samt port 20. (

Hejsa. Jeg har en Cisco ADSl router. Jeg ville gerne stille en ftp server op, men ikke på IP: 192.192.1.2 som den har som default, men på 192.168.1.42 istedet.

jeg har læst denne her lille tekst om emnet:
http://www.paikin.dk/adsl-faq.phtml#30
... og gjort som den siger.

... har dog ikke åbnet for port 20 da jeg ikke rigtigt forstår hvad ideen er med det, da den ftp server jeg bruger, har en default på 21.

... anyway - det virker stidig ikke ude fra nettet og ind. Det er ikke softwaren der er noget galt med, da ftpserveren virker fint fra en anden computer på netværket hvis jeg indtaster ip adressen 192.168.1.42

- nogen forslag til hvad jeg gør galt?

Avatar billede snowball Novice
21. maj 2002 - 10:08 #1
Du SKAL åbne for port 20 også da det er den port som selve dataoverførslen foregår på :)

Snowball
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2002 - 13:04 #2
FTP bruger både port 20 & 21

ftp-data        20/tcp    File Transfer [Default Data]
ftp-data        20/udp    File Transfer [Default Data]
ftp              21/tcp    File Transfer [Control]
ftp              21/udp    File Transfer [Control]

http://www.iana.org/assignments/port-numbers
http://www.oucs.ox.ac.uk/network/servers/index.xml?style=printable#ftp
Avatar billede swiff Nybegynder
25. maj 2002 - 18:24 #3
snowball, det er ikke helt rigtigt - det kommer an på om klienten kører i active eller passive mode.
Avatar billede snowball Novice
25. maj 2002 - 18:26 #4
Det er så rigtigt nok, men som standard ;)

Snowball
Avatar billede deepcore Nybegynder
25. maj 2002 - 18:29 #5
har både forwardet port 21+20 tcp til den ip (42 jeg bruger) ... men det virker stadig ikke....

her er en (forkortet) udskrift fra min routers #Cbos

      Local IP : Port      Global IP : Port      Timer Flags    Proto Interface
  196.168.1.42:21              *****:21      74970  0x00141  tcp  eth0
  192.168.1.42:56              *****:56          0  0x00041  tcp  eth0
  192.168.1.42:5001            *****:5001        0  0x10041  tcp  eth0
              -5004                -5004
    192.168.1.1:23              *****:23000        0  0x10041  tcp  eth0
              -23                  -23000
    192.168.1.2:*****          *****:*****        0  0x03041  ***  eth0

... <en masse andre ip adresser i brug, stod her>

...

192.168.5.42:20              *****:20          0  0x00041  tcp  eth0

... nogen ide om hvad jeg gør galt?
Avatar billede deepcore Nybegynder
25. maj 2002 - 18:30 #6
...samptlige andre porte jeg har forwarded virker perfekt.
Avatar billede swiff Nybegynder
25. maj 2002 - 18:33 #7
Prøv med en klient, som understøtter pasive mode, og så husk at indstille den til pasive..

Du må komme med lidt mere - kan du ikke få directory listing, ??
Avatar billede deepcore Nybegynder
25. maj 2002 - 18:37 #8
ok jeg ved ikke om min klient understøtter passiv mode (hvad er det)?

den ftpserver jeg har prøvet er CesarFtp - nyeste version, og de to klienter jeg har prøvet at tilslutte er hhv. WS_FTP pro og FTP-Commander...

begge prøver at tilslutte men timer så ud efter et minut eller to. ... ftpserveren registrerer heller ikke at nogen prøver at komme ind.
Avatar billede deepcore Nybegynder
25. maj 2002 - 18:40 #9
... har nu prøvet at indstille WS_FTP pro til passive transfers, men stadig intet resultat.
Avatar billede swiff Nybegynder
25. maj 2002 - 18:42 #10
brug leapftp (www.leapware.com), og gå ind i options|preferences|general, og vælge proxy fra fanebladene - der skal du vælge "use PASV mode".
Avatar billede swiff Nybegynder
25. maj 2002 - 18:42 #11
Stik mig noget log...
Avatar billede deepcore Nybegynder
27. maj 2002 - 13:02 #12
før du får logfilen, skal det forklares at jeg prøver at køre ftpklienten på samme netværk som serveren... - når jeg så forsøger at connecte skriver jeg den WAN ip som vi har som ydre ip ... det betyder at requestet skal først ud af routeren og så ind igen... men det skulle vel ikke betyde noget... eller hva..?
Avatar billede deepcore Nybegynder
27. maj 2002 - 13:05 #13
... kan ikke få leapftp til at gemme sin logfil selv om jeg enabler den... her er en log fra ws-ftp-pro sat til passive mode

WINSOCK.DLL: Microsoft wsock32.dll, ver2.2, 32bit of Apr 22 1999, at 20:29:32.
WS_FTP Pro 6.02 99.08.16, Copyright © 1992-1999 Ipswitch, Inc.
- -
connecting to 213.237.11.181:21
! Connection failed 213.237.11.181 - Blocking call cancelled
! Connection failed 213.237.11.181
- -
connecting to 213.237.11.181:21
! Connection failed 213.237.11.181 - connection timed out
! Connection failed 213.237.11.181
Avatar billede nusermivs Nybegynder
27. maj 2002 - 13:08 #14
deepcore>>
Jeg vil råde dig til at bruge G6ftp (www.bpftpserver.com)
Æhhh, hvem har du som udbyder, Cybercity.....så er det ihvertfald ikke 192.168.1.42, den kan du ikke bruge hos CC :-(
men hvis du finder din rigtigt interne IP skal du forwarde den til din router sådan her: i dette tilfælde her 10.0.0.4 som hos mig.
set nat entry add 10.0.0.4 20 0.0.0.0 20 tcp
set nat entry add 10.0.0.4 21 0.0.0.0 21 tcp
Avatar billede deepcore Nybegynder
27. maj 2002 - 13:14 #15
det ip array jeg bruger er det som tiscali som standart sætter deres router til at bruge... det er blot et andet default array end TDC og CyberCity bruger - men begge arrays er godkendte til internt lan-brug

jeg er forøvrigt ikke i tvivl om at ftpserveren virker - for jeg kan snildt connecte til den fra en anden lokal ipadresse hvis jeg indtaster dens spcifikke ip (192.168.1.42) ... jeg mener at problemet må ligge i routeren.
Avatar billede nusermivs Nybegynder
27. maj 2002 - 13:25 #16
Deepcore>>
Det tror jeg ikke at de er hos CC, da vores computere selv henterIP'en fra Routeren, Vi har 3 computere kørende på en CC 512/512 forbindelse gennem en Switch, og vi har 10.0.0.2 -3 -4, og
jeg har selv haft FTP til at køre, men med forwarding af min port.

Har du internt nerværk kørende, så forstår jeg godt at du kan se din FTP på det interne netværk.
Avatar billede characterx Nybegynder
27. maj 2002 - 23:20 #17
Nu skal den kloge mand lige komme her;(:P)
Jeg har faktisk haft nøjagtigt samme problem, med at man godt kunne connecte til FTP serveren via. LAN men ikke fra Internet, der gav jeg skylden til softwaren, og det hjælp oxo da jeg installerede Linux på min server istedet, og har ikke haft problemmer med det. Men hvis det ikke er det, kunne det så ikke være dit software der har sat en anden port til at være 'ftp-data'?

- TNN
Avatar billede hejberg Juniormester
31. maj 2002 - 01:58 #18
hej !!

Hvis jeg læser rigtig så ligger problemmet i at du ikke har sæt din NAT rigtig op ind i router skal du sætte din FTP server port op og her skal du enable så du kan skrive din ip adresse hvor din server ligger f.eks (
ip nat inside source static tcp 192.168.1.110 21 interface Ethernet1 21)
det du skal gøre er login ind på router ind i FEATURE CONFIGURATION
og ind i PAT her skal du ENABLE PAT og under FTP-port 21 skal du skrive den ip adresse du vil have....

det køre hos mig jeg køre med en cisco 806 TDC ADSL 256/256 med  G6 ftp-server

håber det kan hjælpe dig lidt på vej... og håber ikke at det er forsent.
Avatar billede deepcore Nybegynder
31. maj 2002 - 08:39 #19
yummie - det virker ... men før jeg giver dig dine point, kan du så ikke forklarer hvori forskellen ligger mellem det jeg har gjort og det du foreslog... jeg troede rent faktisk jeg havde "forwardet" porten til min ip adresse, jeg har gjort nøgagtigt det samme med port 59 for at få en IRC server til at virke, hvilket lykkedes.
...?
Avatar billede initializing Nybegynder
31. maj 2002 - 08:41 #20
www.dsl-faq.dk har 'et' stykke kode/program agtigt noget på deres site der gør at du abre kan taste den port ind du vil og så blvier den 'låst op'
Avatar billede initializing Nybegynder
31. maj 2002 - 08:42 #21
Hvilket der var et svar :)

-Martin
Avatar billede snowball Novice
31. maj 2002 - 08:45 #22
initializing: Det er kun til Speedstream routere ! ;)

Snowball
Avatar billede initializing Nybegynder
31. maj 2002 - 08:47 #23
Øvkæg :D

Og man ser endda  ovenover at han har en Cosco :)
Jeg skammer mig nu :)
Avatar billede nusermivs Nybegynder
31. maj 2002 - 10:54 #24
Deepcore>>
Ja det var jo ikke helt nemt at vide, da både CC, Ticsali, og  åbenbart TDC alle har Cisco routere, men TDC's router hedder åbenbart 806 i forhold til CC & Tiscali's 677'ere :-)

Men Jeg bøjer mig for den bedre viden
hos HEJBERG (det er venligt ment).
Avatar billede oz2kas Nybegynder
12. juni 2002 - 22:46 #25
lukkes?
Avatar billede deepcore Nybegynder
13. juni 2002 - 17:57 #26
lukkes!
Avatar billede hejberg Juniormester
13. juni 2002 - 18:12 #27
jeg takker nusermivs for de bevinge ord, men jeg er ikke bedre viden endt andre, jeg har det sådan at hvis der er et problem jeg ikke kan løse på en dag så vit det kan ladsig gøre så må man tage natten til hjælp og efter 3 døgn så var den der.
i dag køre det FTP-server står som nummer 2 pc, og der køre jeg win 2000 pro og på denne pc som jeg skrive fra bruger jeg win XP, og lokal netværk, men det har jo volde de store problemmer, om hvordan dette skulle komme op at køre, før jeg begyndte at bruge en router køret det via en switches og fast ip og idag er switches flytte ud til Server og her har jeg sæt en printer op over lokanette værk.

det kan godt betale sig at man køber hæfte eller blade om de ting man leger med. de kommer fra IDG

hilsen hejberg
Avatar billede hejberg Juniormester
13. juni 2002 - 18:13 #28
takker for point  :-)))