Avatar billede mhs Nybegynder
20. maj 2002 - 15:03 Der er 10 kommentarer

loop

Jeg har følgende problem:
Jeg henter oplysninger fra en tabel (link) og skriver dem ud med loop, nu vil jeg så gerne tjekke i en anden tabel (SubCategory) om der findes en post i "EkstraName", men så kan den ikke fortsætte med loop, da jeg nu er i en anden tabel, min kode, hvor jeg tjekker i link tabel ser sådan ud:

CatName = Request.QueryString("CatName")

StrConnection = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)};DBQ=" & Server.MapPath("database.mdb")
Set objConn = Server.CreateObject("ADODB.Connection") objConn.Open strConnection

StrQ = "SELECT CatName, SubName "
StrQ = StrQ & "FROM Link "
StrQ = StrQ & "WHERE CatName='" & CatName & "' "
StrQ = StrQ & "ORDER BY SubName "

Set objRS = Server.CreateObject("ADODB.Recordset")
Set objRS.ActiveConnection = objConn
ObjRs.Open StrQ

If Not ObjRS.EOF then
          Do until ObjRS.EOF

%>
<b><a href="showsub.asp?CatName=<%=CatName%>&amp;SubName=<%=ObjRS("SubName")%>"><%=ObjRS("SubName")%></a></b><br>
<%

    ObjRS.movenext
          loop
End if
%>

mellem <%=ObjRS("SubName")%> og </a> vil jeg så have <%=ObjRS("ExtraName")%> hvis der findes nogen ekstra data fra den anden tabel, men ved ikke hvad jeg skal gøre
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 15:07 #1
If Not ObjRS.EOF then
          Do until ObjRS.EOF

%>
<b><a href="showsub.asp?CatName=<%=CatName%>&amp;SubName=<%=ObjRS("SubName")%>"><%=ObjRS("SubName")%> <%=ObjRS("ExtraName")%></a></b><br>
<%

    ObjRS.movenext
          loop
End if
Avatar billede askhoej Praktikant
20. maj 2002 - 15:07 #2
Du skal joine de to tabeller i din SELECT. Er der altid et ExtraName, kun til nogen af posterne eller kan hvert link 1..mange ExtraNames?
Avatar billede mhs Nybegynder
20. maj 2002 - 15:16 #3
Hvordan joiner jeg dem??
Avatar billede mhs Nybegynder
20. maj 2002 - 15:16 #4
Der er kun EkstraName til nogle af posterne
Avatar billede askhoej Praktikant
20. maj 2002 - 15:18 #5
kan du ikke lige skrive kolonnerne i de to tabeller?
Avatar billede mhs Nybegynder
20. maj 2002 - 15:20 #6
Link tabel:
CatName, SubName
SubCategory tabel:
SubName, EkstraName
Avatar billede askhoej Praktikant
20. maj 2002 - 15:25 #7
okay

SELECT l.CathName, l.SubName, sc.EkstraName
FROM Link l, SubCategory sc
WHERE LEFT JOIN l.SubName = sc.SubName

Er ikke så stærk i Access syntaks
Avatar billede mhs Nybegynder
20. maj 2002 - 15:32 #8
får nu fejlen:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl, fordi der mangler en operator. i forespørgselsudtrykket "link.CatName.......

har skrevet følgende:

CatName = Request.QueryString("CatName")

StrQ = "SELECT link.CatName, link.SubName, SubCategory.EkstraName "
StrQ = StrQ & "FROM Link, SubCategory "
StrQ = StrQ & "WHERE link.CatName='" & CatName & "' AND LEFT JOIN link.SubName = SubCategory.SubName"
StrQ = StrQ & "ORDER BY link.SubName "

jeg ved ikke om jeg har skrevet det rigtig
Avatar billede askhoej Praktikant
20. maj 2002 - 15:40 #9
Prøv:

SELECT link.CatName, link.SubName, SubCategory.EkstraName
FROM Link LEFT OUTER JOIN SubCategory.EkstraName ON link.SubName = SubCategory.SubName
WHERE link.CatName='" & CatName & "' ORDER BY link.SubName

Ellers kan du se eksempler på outer joins her:

http://office.microsoft.com/assistance/2002/articles/acCreateOuterJoin.aspx
Avatar billede mhs Nybegynder
20. maj 2002 - 15:56 #10
få fejlen:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers (0x80040E14)
[Microsoft][ODBC Microsoft Access-driver] Der er en syntaksfejl i JOIN-handlingen.

Har skrevet:
StrQ = "SELECT link.CatName, link.SubName, SubCategory.SubName, SubCategory.EkstraName "
StrQ = StrQ & "FROM Link LEFT OUTER JOIN SubCategory.EkstraName ON link.SubName = SubCategory.SubName "
StrQ = StrQ & "WHERE link.CatName='" & CatName & "' "
StrQ = StrQ & "ORDER BY link.SubName "