Avatar billede raf Nybegynder
20. maj 2002 - 13:27 Der er 16 kommentarer

Hvilket system er bedst

Jeg skal bruge en god ide til hviken type database man bør bruge.
Databasen skal indeholde en masse produkter med tilhørende billeder. Disse produkter er opdelt i katagorier på kryds og tværs.
Det skal bruge på en hjemmeside med asp og det skal havn et nemt brugerinterface for redaktøren af databasen.
Hvad skal jeg bruge kan jeg nøjes med access eller hvad?
Jeg kunne også godt bruge nogle gode links og evt ekspemler af den database der skal bruges
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
20. maj 2002 - 13:29 #1
Hvis du kører med ASP skal du helt sikker bruge Access. Jeg ved ikke hvad du mener med links og eksempler, men brug Access.
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 13:29 #2
Access og asp er nemt at gå til (www.html.dk/tutorials/asp)
Men har din side mange besøgende bør du nok overveje en mysql-database.
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 13:29 #3
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
20. maj 2002 - 13:31 #4
>>elkrog: Hvorfor mener ud at mysql er bedre til en side med mange besøgende?
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 13:32 #5
Access kan blive for tungt/langsomt hvis der er mange brugere,
der til er mysql meget bedre.
Avatar billede raf Nybegynder
20. maj 2002 - 13:39 #6
Jeg vil gerne have en database hvor jeg via et simpeltinterface kan overskue hele databasen. Se hvilke produkter der ikke har et tilhørende billede mm. Den person der skal bruge denne database har ingen erfaring med databaser eller lig. Det betyder at det skal være meget nemt at bruge.
Jeg har forsøgt at vise ham hvordan access virker men det er vist lidt for indvilket til ham.
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 13:43 #7
Access er nok det nemmeste at arbejde med og overskue for nybegyndere.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
20. maj 2002 - 14:23 #8
Hvis du skal have et simpelt administationes interface så laver du det jo bare i ASP. Så får du ASP koden til at trække de relevante data ud fra en access db og præsentere dem pænt til den person som skal bruge det.
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 14:25 #9
Jeps, og præsenteres det ordentligt behøver "redaktøren" ikke have det helt store database kendskab.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
20. maj 2002 - 14:34 #10
>>elkrog: Kender du meget til mysql?

Jeg har selv en side som er ved at blive rimelig omfattende. Den er programeret i ASP og med en Access db. Men du mener altså at mysql er bedre end access når der er mange besøgende? Hvordan er mysql i forhold til access, er der ikke en kæmpe forskel i måden man bruger dem og administrere dem (når man ikke bruger et asp interface)
Avatar billede raf Nybegynder
20. maj 2002 - 14:34 #11
Kan man gemme billeder i en access database?
Jeg har nemlig fundet ud af at en asp side der viser ca. 50 emner
med tilhørende billeder ikke får loadet dem alle og derfor kan det være meget svært at se om hvor mange billeder man mangler?
Avatar billede elkrog Nybegynder
20. maj 2002 - 14:37 #12
mhoffmann >>
Jeg har ikke selv brugt mysql endnu, access er fint nok til mit behov.

raf >>
Du kan godt gemme billeder i access, men så bliver databasen hurtigt meget meget stor og tung. Du bør derfor nøjes med at gemme links til billederne i databasen.
Avatar billede nih Novice
20. maj 2002 - 18:23 #13
Hvad med XML

Niels
Avatar billede raf Nybegynder
21. maj 2002 - 20:00 #14
Jeres forslag lyder alle sammen meget gode. Som jeg skrev kunne jeg godt
bruge nogle gode links til eksempler på gode produktdatabaser.
Helst et sted hvor man kan downloade noget materiale så man selv kan lave en optimal løsning med ASP. Så det må vist være den eneste fair måde at give point ud på.
Avatar billede mhoffmann Nybegynder
22. maj 2002 - 10:00 #15
Hej Raf. Her er de links jeg har angående ASP. Du burde kunne finde noget inspiration på nogen af siderne. Der er alt fra artikler, sourcecodes, debatfora til opslagsværker. Håber du kan bruge noget af det.

http://www.asp.dk/
http://activedeveloper.dk/default.asp
http://kildekoder.dk/
http://www.html.dk/dokumentation/vbscript/html-vss/vbstoc.htm
http://www.viewsource.dk/default.asp
http://www.webcafe.dk/
http://webkurs.dk/

Mvh Martin
Avatar billede nih Novice
22. maj 2002 - 12:07 #16
For nogen tid siden læste jeg bogen 'XML i praksis'

http://www.idgforlag.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-424-6

Her kan du downloade en zip-fil med bogens eksempler.
prøv om nogen af bogens løsninger passer dig. I alle tilfælde vil jeg anbefale at læse den. (den kan lånes på biblioteket)

Niels