Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 11:19 Der er 62 kommentarer og
1 løsning

MX + lyd.

Det jeg gerne vil opnå, er en afspilning af en MC, på et bestemt tidspunkt, og en samtidig afspilning af en lydfil. (Jeg har mange lyde der på forskellige tidspunkter skal afspilles, men med det samme MC (instance:'Mund'))
-Men der er ikke 'noget'(knap) der skal aktivere min lyd.
Lige nu har jeg 'mund' til at ligge på min hovedetidslinie med:

onClipEvent(enterFrame) {
_root.VS.play();
}

Hvor 'VS' er instance på det MC, hvor min lydfil ligger (også placeret på hovedtidslinien)
-Med:

_root.mund.stop();
stop();

-placeret i sidte frame i lyden...

-Med det resultat, at min lyd looper!!

Det kan jeg ikke finde ud af, at komme udenom..
Nogen forslag??
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 11:50 #1
Hej Kate,

Her er der en udførlig beskrivelse:

http://www.actionscripts.org/actionscripts_library/Sound_Object/

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 11:55 #2
"godmorgen" igen Kate. Det er selvfølgelig den enterFrame, der gør det. Det har du ret i. Skift den ud med onClipEvent(load)

Og ryk din _root.mund.stop()
stop()

ud i en tom frame efter lyden er slut, i lydMc'et.
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 14:15 #3
Godmorgen:-) Legende..

Jeg prøvede dit forslag.. Og det virker også tildels.. Nu looper min lyd ikke længere..
MEN, prøver jeg så at navigere rundt med mine knapper, spiller lyden pludselig på nogle knapper, hvor det absolut ikke er meningen!!!
Så det konflikter alligevel!!!!!

Til Per..
Jeg har prøvet at finde og af 'den udførlige beskrivelse'..
Og har skrevet:

onClipEvent(load) {
mySound=new Sound ();
mySound.attachSound("velkomst");
mySound.start(0,0);
}

På mit movieklip, i hovedtidslinien, og mente at så kunne jeg slette lyd instancen fra hovedetidslinien, for nu skulle den jo spille direkte fra mit libery, ikk?
-Men ingen lyd..

Jeg panikker lidt, og tuder sgu snart:-(
Avatar billede barklund Nybegynder
20. maj 2002 - 14:41 #4
Har du husket at sætte dine export-options på filen... højreklik på den i dit Library og vælg Linkage... Har skal du vælge Export As....
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 15:02 #5
Det havde jeg så ikke lige gjort.. Her havde jeg muligheden for at sige export for actionscript!! -Var det det som du mente, barklund??
-Men jeg kan stadig ikke fjerne keyframen men lyden fra min hovedtidslinie, uden at lyden forsvinder!!!

Er der nogen som kunne have lyst til et kig på det??.. Det er åbentbart uden for min fatteevne:-(
-Og mine knapper konflikter stadig!! Det er noget f...
Avatar billede barklund Nybegynder
20. maj 2002 - 15:26 #6
Du skal slet ikke sætte lyden ind i dine frames længere... Du skal nu kun have en Sound-objekt, som du enten kalder med en start() eller en stop() og det er det...
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 15:30 #7
okay.. Det der sound objekt.. Hvordan gør jeg lige det??
Sådan 'skåret ud i pap'!
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 15:33 #8
-Og hvad så med de MC'er jeg har lavet, som 'indeholder' lyden??
Skal jeg også slette dem???
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 15:34 #9
-Så det kun er .wav-filerne der ligger i mit libery!!?
Avatar billede barklund Nybegynder
20. maj 2002 - 15:40 #10
der skal kun være din exporterbare lyd i dit library.. Derudover bør du i din første frame af det hele skrive:

minLyd = new Sound();
minLyd.attachSound("velkomst");

Så er du til hver en tid i stand til at bruge enten:

_root.minLyd.start(9999);

Eller:

_root.minLyd.stop()

Skal den kun køre 1 gang, så er det:

_root.minLyd.start(1);

Ganske enkelt...

/Barklund
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 17:58 #11
Ifølge mit link:

ActionScript attaches and plays a sound asset which has been exported with the linkage name "mySound":

soundContainer = new Sound();
soundContainer.attachSound("mySound");
soundContainer.start();

Exported with the linkage name "mySound":

1. Du vælger dit lydklip i Library
2. Du går ind i options under Library og vælge Linkage og angiver dit navn udfor Identifier, og vælger Export this symbol. Og trykker på OK.

Derefter kan du styre dit lydklip med

soundContainer = new Sound();
soundContainer.attachSound("mySound");
soundContainer.start();

Så skal du sætte en soundContainer.stop(); efter dit stop();

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 20:55 #12
Hej Kate. Nu har du fået nogle af de "hårde" til at hjælpe. Funger det nu ???
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 22:10 #13
Hejsa igen..

Så har jeg slettet mine movieklips fra libery'et der indeholdt lyden..
Barklund, i dit eksempel skriver du, at jeg skal skrive:

"minLyd = new Sound();
minLyd.attachSound("velkomst");"

-Skal det forståes sådan, at 'minlyd' bliver mit 'lydobjekt' -og at det kan jeg egentlig døbe, hvad jeg vil?? -Jeg tænker bare, jeg har jo mange lyde, som jeg gerne vil have afspillet, på forskellige tidspunkter!
-Bare lige for at forstå, hvad det er jeg laver..

Du skriver også, at det skal jeg skrive 'i min første frame af det hele' -Hvad mener du lige med det? Mener du i den første keyframe, af det moviklip, der skal afspilles, sammen med lyden, eller??

-Og hvad betyder 9999???
(_root.minLyd.start(9999);)

-Kate..
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 22:35 #14
Ja, Som Barklund siger .. minLyd er et lydobjekt som du kan starte og stoppe når du vil (og kalde hvad du vil), forudsat at linkage er i orden dvs. i ovenstående tilfælde skal du højreklikke på lyden i lib, og vælge linkage - export og give den identifier: "velkomst".

_root.minLyd.start(9999) !!?? Hvis du vil spille lyden en gang, så skriv

_root.minLyd.start(0,1) //(nul forsinkelse, en gang)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 22:38 #15
At lyden bliver ved med at gentage sig 9999 gange.

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 22:46 #16
OK, så behøver man ikke det første parameter (secondOffset)

Tak for det Hoejrup/Barklund  /o;
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 22:51 #17
Æhhh, det fandt jeg så ud af.. (grin)..

-Men hvor fa'en er det lige jeg skal placere:
minLyd = new Sound();
minLyd.attachSound("velkomst");

Jeg prøvede at placere den i det movieklip, som lyden skal afspilles sammnen med... (Mund der snakker), og får fejlen:

Scene=Scene 1, Layer=Movieklips, Frame=24: Line 1: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    MS = new Sound();

Scene=Scene 1, Layer=Movieklips, Frame=24: Line 2: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    MS.attachSound("velkomst");

Scene=Scene 1, Layer=Movieklips, Frame=24: Line 3: Statement must appear within on/onClipEvent handler
    _root.MS.start(1);

Er´det helt forkert??
-Kate.
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 22:55 #18
Som den siger skal du skrive onClipEvent(load) eller noget andet, hvis du vil kode på et mc.
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 22:56 #19
Ja, det fandt jeg også ud af:-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 22:56 #20
Fordi det skal placeres på en knap eller på et movieclip

På en knap:

on (release) {
}

På et movieclip

onClipEvent (enterFrame) {
}

/per
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 22:57 #21
-Men jeg har stadig ingen lyd..
Og nu drøner mit mc 'mund' bare derudaf...
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 22:59 #22
Kan jeg på nogen måde få mc 'mund' til at stoppe, når der ikke er mere lyd, ligegyldigt hvilken lyd det skal afspilles sammnen med??
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 22:59 #23
Hoejrup>> Det er nok en dårlig ide med _root.MS.start(1); på enterFrame  ((o;  Så drukner man da i lyd..

Kate> Er din linkage i orden ?
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:01 #24
Kate >> Hvis du placerer de tre koder lige efter hinanden på mc'et (onClipEvent(load)) skal du IKKE skrive _root, da lydobjektet oprettes samme sted, og ikke i roden af filmen
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:03 #25
-Og hva' fa'en sker der med den lyd?? Jeg har højreklikket på min .wav-fil i libery'et og valgt linkage, id: 'velkomst' og exporter for actionscript.
i mit mund mc:

onClipEvent(load){
MS = new Sound();
MS.attachSound("velkomst");
_root.MS.start(1);
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:04 #26
Har du husket at dit navn i Library skal være identisk med navnet angivet i din Linkage:

Tidligere beskrevet

Exported with the linkage name "mySound":

1. Du vælger dit lydklip i Library
2. Du går ind i options under Library og vælge Linkage og angiver dit navn udfor Identifier, og vælger Export this symbol. Og trykker på OK.

Prøv at starte din lyd med denne opsætning soundContainer.start(0,1);

/per
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:05 #27
Fuck.... Jeg er snart træt af flash.. -Og måske endnu mere af, at jeg ikke får det til at virke:-)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:07 #28
Det er din _root der er noget lort. FJERN DEN. Lyden ligger jo ikke i roden af filmen, men på dit mc, hvor du lige har oprettet det (((O;
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:08 #29
Jeg lægger et link, så du kan se en fla fil der virker efter beskrivelsen.

/per
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:11 #30
Min .wav fil hedder 'velkomst' ligesom det jeg id. den fik i linkage..
Jeg har ikke muligheden for at sige: 'Export this symbol' i linkage, når jeg hk. på min .wav fil!!

Jeg kan vælge:
'exporter for actionscript'
eller:
'exporter for runtime sharing'

Legende> ok.. Jeg er med.. _root, _parent..
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:22 #31
-Og da jeg fjernede _root fik jeg lyd:-))))))
-Men den 'starter' lidt inde i lyden, hvis i forstå.. Kan jeg da bruge 'secondOffset'??
-Og hva' nu med mit 'mund'-mc, som bare 'køre derudaf'???
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:29 #33
De andre siger export for actionscript, så det er sikkert rigtigt. Jeg kender kun flash 5 menuerne.

Det er sært at lyden starter lidt inde. Ryk din MS.start(1); ind i onClipEvent(enterFrame).

Nu skal han også klappe i igen. Det er jo rigtigt. Så lav en timer på hans mund. sådan her (på "mund")

onClipEvent(enterFrame) {
starttid=getTimer()/1000;
pause = 20 //Skriv hvor mange sekunder lyden varer
}
onClipEvent(enterFrame) {
if{(getTimer()/1000) > (starttid+pause)) {
this.stop();
}
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:30 #34
Du skal styrer det med soundContainer.stop();

Den anden mulighed er at synkronisere lyden i et layer der ligger under mundens bevægelser.
Derefter placerer du munden i den rigtige _x og _y position, og sætter clippet til _root.dintakketaleMovieInstanceNavn._visible = false;
Derefter laver du klippet synligt, når den pågældende sætning skal udtales ved at sætte variablen true.

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:31 #35
Husk at sætte en stop(); i starten af dit movieclip med munden.

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:32 #36
For helvede, Nu gjorde jeg det jo selv, IDIOT /o;

Her er dit samlede script på "mund":

onClipEvent(load){
MS = new Sound();
MS.attachSound("velkomst");
starttid=getTimer()/1000;
pause = 20 //Skriv hvor mange sekunder lyden varer
MS.start(0, 1);
}
onClipEvent(enterFrame) {
if{(getTimer()/1000) > (starttid+pause)) {
this.stop();
}

Beklager fejlen (også til dig Hoejrup)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:34 #37
Hov jeg har sat en tuborg ved if... det skal være parantes begynd.

Jeg går kold !!
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:41 #38
JUHU... DET VIRKER, -og lige som jeg vil have det:-)))))
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:43 #39
Lige en 'lille ting til!!
Nu stopper 'mund' hvor lyden stopper.. Og det er det jeg har efterlyst, men er det muligt at 'hoppe' tilbage til den første frame på mund mc'et hvor han står og smiler, ellers står han med åben mund, i dette tilfælde!!
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:43 #40
Det er bare dejligt! :-)

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:45 #41
gotoAndStop(1);

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:45 #42
Bruger du Hoejrups fla, eller mit "script" ?
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:47 #43
Jeg bruger dit..
Avatar billede hoejrup Nybegynder
20. maj 2002 - 23:49 #44
legende.dk> Hvad gør forskellen? Mit eksempel virker udemærket.

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:50 #45
Så brug dette:

onClipEvent(load){
MS = new Sound();
MS.attachSound("velkomst");
starttid=getTimer()/1000;
pause = 20 //Skriv hvor mange sekunder lyden varer
MS.start(0, 1);
}
onClipEvent(enterFrame) {
if((getTimer()/1000) > (starttid+pause)) {
this.gotoAndStop(1);
}
Avatar billede baitianlong Nybegynder
20. maj 2002 - 23:52 #46
Hoejrup>> Jeg spurgte fordi, hvis hun henviste til din fla. ville jeg smutte, da jeg ikke havde mere at gøre !!
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:53 #47
Nej nej... Nu ikke noget med noget mobseri..
I er begge ubetinget mine 'helte', og har reddet min dag!
Jeg vil gerne dele pointene imellem jer, med største delen til legende, da det er hans løsning jeg bruger, med indput fra hoejrup..

Jeg er overbevidst om at begge løsninger virker perfekt, men legendes, kunne jeg bedst gennemskue, derfor bruger jeg det!
Ok?
Avatar billede kate_k Nybegynder
20. maj 2002 - 23:54 #48
-Men hvordan deler jeg pointene??
Avatar billede baitianlong Nybegynder
21. maj 2002 - 00:08 #49
Jeg synes Hoejrup skal have dem (og flere), hvis han selv har indtalt lyden på: http://www.kazoma.dk/eksperten/demo1.swf

-Just kidding (o; -Jeg vil slet, slet ikke blande mig i den slags, og glem heller ikke Barklund's input
Avatar billede kate_k Nybegynder
21. maj 2002 - 00:16 #50
Ved i hvad? Jeg er SUPER glad for alles hjælp.. -Og ville gerne tilkendegive dette i form af de der skide points. -Men fuck da pointene..
-Og glæd jer over, at jeg med mit jubelskrig netop har vækket min nabo, som kom og spurgte, om alt var ok:-)))
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2002 - 09:26 #51
kate_k> Hvis du mente det, så kunne du bede os om at lægge et svar.

legende.dk> Hvis du mente at vi skulle have point, så havde du oprettet et spørgsmål til formålet. Selvfølgelig har jeg lavet stemmen, for jeg anvender ikke rettigheder til andres lyd og stemmer. Så det er 100% originalt, men kunne sagtens være lavet meget bedre.

/per
Avatar billede kate_k Nybegynder
21. maj 2002 - 22:08 #52
Hejsa Per..
Det var bestemt ikke min mening, at ville 'snyde' nogen..
Jeg er ny bruger på eksperten, og da jeg spurgte,'hvordan deler jeg pointene', så var det faktisk helt bogstavligt.. -At jeg igår aftes ikke vidste at i skulle lægge et svar, -Og ikke kun en kommentar, for at jeg kunne have delt pointene imellem jer..
Jeg beklager meget.. Det vil ikke gentage sig..
-Kate
Avatar billede hoejrup Nybegynder
21. maj 2002 - 22:19 #53
Det er ikke længere dit problem. For legende.dk burde have lagt et link til et nyt spørgsmål, så  vi kunne få point for at have deltaget. Det er nemlig normal kutyme på eksperten.

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
22. maj 2002 - 00:18 #54
Det vil jeg gerne se eksempler på. At en spørger giver pointsne til en svarer, og så deler han i porten med andre !!?!!?
-Det sker vist sjældent. Hvad fanden Hoejrup. Jeg har også deltaget aktivt i mange spørgsmål uden at få pointsne til sidst. Det er nu en gang spørgeren, der afgør hvad han/hun bedst kunne bruge.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
22. maj 2002 - 09:22 #55
legende.dk> Den lille ligegyldige timer funktion du har bidraget med har intet med spørgsmålet at gøre. Så det kan man ikke kalde et for bidrag, for det har intet med aktivitet at gøre.
Der er nemlig ikke tale om en gymnastik forening!

/per
Avatar billede cardinale Nybegynder
28. maj 2002 - 19:33 #56
lol for satan per. Sådan skal han have det!

c",)
Avatar billede baitianlong Nybegynder
28. maj 2002 - 20:55 #57
Sut røv... Nu lykkedes det Højråb at skræmme endnu en person væk...

Hun emailede mig i øvrigt da hun skulle give points, og sagde at hun havde brugt mit script og lidt fra Barklund, men ikke vidste hvordan hun skulle fordele pointsne. Jeg svarede således:

"Så vigtigt er det heller ikke, Kate. Gør hvad du vil. Bruger du Barklunds og mit, så giv os points'ne. Hoejrup er sur uanset hvad !"

Til kommentaren om min "ligegyldige timer funktion" fra Heojrup kan jeg kun sige at den åbenbart løste hendes problem, hvilket er mere end man kan sige om dig.
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. maj 2002 - 21:36 #58
cardinale> Jeg er skam meget reel, og bærer hverken nag eller er ondskabsfuld. Men jeg kan godt forstå din hentydning.

legende.dk>Det sker overhovedet ikke sjældent at folk deler point med hinanden, hvis de har bidraget med noget. Jeg kunne finde i hundredvis af de link på eksperten. Din private veninde Kate har åbenbart fået det dårligt, så må du hellere tage over og trøste hende lidt. Så kan du hilse hende, og sige altid vil hjælpe. For det er nemlig ikke hendes skyld.

Nyeste link: http://www.eksperten.dk/spm/216941

ps. du er skam allerede tilgivet.

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
28. maj 2002 - 21:56 #59
Jeg kender hende desværre ikke. Min email adresse er tilgængelig her.

Får du aldrig emails fra spørgsmål her ??? -hvorfor mon, med din imødekommende attitude !!!

P.S. Tak for tilgivelsen. -Nu kan jeg sove igen, lol...
Avatar billede baitianlong Nybegynder
28. maj 2002 - 21:59 #60
Jeg har set dit link. Og der er situationen jo anderledes, da dit input er væsentligt og anvendes af spørgeren. -Det gør det ikke på dette spørgsmål. Men jeg giver halvdelen til Barklund. -Det må være mest fair...
Avatar billede hoejrup Nybegynder
28. maj 2002 - 22:34 #61
legende.dk> Jeg har læst barklunds svar igennem, og han referere bare til mit link. Du skaber åbenbart bare spild, men der er mere end en ånd med et tveægget sværd i denne verden....

/per
Avatar billede baitianlong Nybegynder
28. maj 2002 - 22:42 #62
>> Og jeg refererer blot spørgerens ord. Vi er ikke her for at være dommere. Det er op til spørgeren at fordele sine points, ikke ?

Du formulerer dig i øvrigt ganske poetisk, jeg er helt rørt... og lad mig tilføje

Quo usque tandem abutere, Hoejrup, patientia nostra !
Avatar billede cardinale Nybegynder
28. maj 2002 - 23:33 #63
HÆ!

I to bliver aldrig enige!

Men underholdende at høre på...

Btw - legende.dk: Din sms-funktion virker ikke... c",)

/woo