Avatar billede timtoolman Nybegynder
20. maj 2002 - 00:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Chat - kompatibel?

Jeg sidder og skal til at lave en chat som et fritids-projekt, og for at lave noget nyt (for mit vedkomne) ville jeg lave den i ActiveX for at gøre den interaktiv - men en fugl har sunget om, at ActiveX kun virker i IE, og som den anti-nørd jeg er, tænkte jeg (og hvad så)

Men hvordan vil det ramme mine brugere, at kun IE understøtter ActiveX?
Avatar billede Slettet bruger
20. maj 2002 - 00:04 #1
Ja, de vil ikke kunne bruge siden?
Avatar billede timtoolman Nybegynder
20. maj 2002 - 00:06 #2
Ja, men hvordan ville folk tage imod det..? Er det et stort tab?
Avatar billede shaagerup Nybegynder
20. maj 2002 - 00:19 #3
Det kommer jo an på hvem siden er målrettet til.. Jeg må da indrømme at jeg mest bruger Linux (Netscape, Mozilla og til dels Konqueror), og derved kan jeg ikke køre din chat.. Men så må jeg jo bare lade være med at besøge din hjemmeside..
Avatar billede timtoolman Nybegynder
20. maj 2002 - 00:21 #4
Hvis vi ser på kendte sider - er der så mange som skodder i andre browsere end IE?
Avatar billede lequet Nybegynder
20. maj 2002 - 00:23 #5
Nogen vil sige : Fuck det, jeg finder en anden chat!!! Andre vil blive møghamrende sure og måske endda skrive vrede breve til dig :)

Mit råd er at du måske laver den i Flash eller Java hvis du vil have den form for interaktivitet. Det er bedre understøttet, og folk kan bedre forstå at de måske skal hente et lille plugin, end at de skal skifte deres favorit browser ud :) Desuden findes IE ikke til Linux, så linux brugere vil sikkert ikke være glade for den ide.

Desuden er der mange som har ActiveX slået fra, da det er en stor risiko at have det slået til, activeX giver ondsindede programmører mulighed for at slette filer på din computer når du besøger siden, og den slags er man IKKE interesseret i :) activeX har sine rettighedder, men det er ikke egnet til chat :)
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. maj 2002 - 00:29 #6
Det vil ramme dem sådan at for at bruge din chat er de nødt til at sætte deres activeX -sikkerhedsniveau så lavt at de bliver et let offer for hackere der angriber den vej igennem.

Der er ganske mange huller i activeX. Nimda og andre web-virusser har kun afdækket nogen af dem.

Derudover ville det næppe skade nogen.

mvh JakobA
Avatar billede lequet Nybegynder
20. maj 2002 - 00:32 #7
JakobA >> Øhh, misforstod jeg den? "Derudover ville det næppe skade nogen.", er virus ikke skadeligt :) Eller mener du det ikke ville være skadeligt at lade være med at bruge activeX?
Avatar billede timtoolman Nybegynder
20. maj 2002 - 00:32 #8
jakoba: men hvis ser bort fra sikkerheds-problemerne...
> Derudover ville det næppe skade nogen.

Hvor stor del af befolkningen bruger IE?
Avatar billede lequet Nybegynder
20. maj 2002 - 00:39 #9
Ahh, nu forstod jeg den :) Sorry at jeg går rundt og misforstår noget så simpelt :(
Avatar billede jakoba Nybegynder
20. maj 2002 - 00:43 #10
I dk er det ca 95% af befolkningen og vist noget færre af firmaerne (som ikke chatter så meget)

mit "derudover ..." er baseret på at de der bruger andet såvidt jeg ved ikke er dem der chatter. Dog er jeg ikke sikker på at activeX virker under mac-OS.

Under alle omstændigheder er det nemt at finde en anden chat at flytte samtalen over på hvis ikke alle deltager kan bruge din.