Avatar billede timtoolman Nybegynder
19. maj 2002 - 23:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Nye vinduer i ActiveX

Jeg sidder og roder lidt med ActiveX under web-development, og er det muligt at åbne nye vinduer i Activex? Og evt. hvordan?

Og virker ActiveX kun under Internet Explorer?
Avatar billede tormork Nybegynder
20. maj 2002 - 00:02 #1
Mener du så om man kan åbne et nyt explorer-vindue vha. ActiveX?

Nej ActiveX er ikke afhængigt af Explorer. F.eks. har du de 4 komponenter der er med i Delphi i ActiveX tabben. ActiveX er det som før hed Ole og OCX hvis det siger dig noget.
Avatar billede timtoolman Nybegynder
20. maj 2002 - 00:08 #2
Jeg ville lave en webchat til at køre i en browser - kan det så kun køre under IE? Eller hvad?
Og hvordan åbner jeg f.eks. en ny 'form' via ActiveX?
Avatar billede tormork Nybegynder
20. maj 2002 - 02:04 #3
Nåå misforstod dig lidt der. En ActiveX component kan godt køre udenfor Explorer, men jeg tror ikke at den kan køre helt alene (Det er jo en component).

Det her er måske ikke er helt det du spurgte om, men det skulle give dig et sted at starte: (Det forudsætter Delphi 5 eller 6)
Du kan begynde med at laven en ActiveForm (under ActiveX i File->New) accepter default instillingerne.
Smid et TMemo eller et eller andet på formen.
under project->Web Deployment Options vælger du et Html- og TargetDir. Er ikke sikker på den der Target Url, jeg valgte 127.0.0.1, altså lokalmaskinen. (PS. det sær ikke ud til at virke hvis directory'erne er de samme som dit project dir)
Vælg project-> Web Deploy. Nu smider delphi en html og en ocx fil i det directory du valgte før. Åbn html-filen og din ActiveX component skulle være der.
Du kan, hvis du vil have den at køre uden IE, begynde et nyt delphi project og vælge Component->Import ActiveX Component vælg add og find din ActiveX control (Ocx filen) og instaler den. Den skulle så dukke op på den palette side du vælger (ActiveX default)
Problemet er så at du nu har 2 filer at arbejde med en ocx og en exe.
Nu kan du så i din activeform åbne en ny activeform men den sær ud til at opføre sig lidt underligt, kan ikke flyttes, lukkes (ok kan vha. Alt-F4), men det er sikkert noget man kan progamere sig ud af. Evt. du kan åbne en hjemmeside med den nye activex-component.
Avatar billede tormork Nybegynder
20. maj 2002 - 17:40 #4
Mange tak for point.