Avatar billede sonybodyguard617 Nybegynder
19. maj 2002 - 20:22 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Boot diskette til FreeBSD

Hvordan laver jeg en boot disk til FreeBSD og understøtter FreeBSD EISA og ikke ISA.. EISA er et slot der blev brugt i 95..
Avatar billede sv Nybegynder
19. maj 2002 - 23:11 #1
uden at vide meget om det er det måske noget du skal ind og se på under de der compile options man kan vælge som allerførste del af installen..
men jeg ved slet ikke om det EISA ting gør det umuligt at komme så langt i processen ?
Avatar billede fpnovell Nybegynder
28. maj 2002 - 13:49 #2
Ja, FreeBSD understøtter EISA.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/books/handbook/x2802.html

EISA blev primært udviklet af Compaq i 1988 som svar på IBM's MCA bus fra 1987 (32 bit begge to). EISA har såkaldt busmastering, der gør at enheder koblet på bussen kan operere uafhængigt af cpu'en.
Vær opmærksom på, at brugen af ISA kort i en EISA bus ofte kan føre til, at andre EISA kort virker dårligt. Desuden har nogle EISA konfigurationsværktøjer svært ved at behandle ISA kort.

BOOT DISKETTE:
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/diskless-x/index.html

BOOTMANAGERS:
Boot Easy er default bootmanager i FreeBSD.
http://www.freebsd.org/doc/en_US.ISO8859-1/articles/multi-os/ch2.html

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
28. maj 2002 - 14:26 #3
For god ordens skyld vil jeg lige anføre nedenstående link ang. BOOT DISKETTE, som allerede er oplyst af vladimirr i et andet spørgsmål, som også er oprettet af dig:

ftp://ftp.dk.freebsd.org/pub/FreeBSD/releases/i386/4.5-RELEASE/floppies/

Nødvendig information står at læse i README dokumentet.

mvh
fpnovell
Avatar billede sonybodyguard617 Nybegynder
29. maj 2002 - 13:51 #4
Kan ikke få lavet en ordenlig boot disk, jeg skal da bare lægge boot.flp hen på en disk via rawrite
Avatar billede fpnovell Nybegynder
29. maj 2002 - 14:46 #5
EISA-delen af spørgsmålet regner jeg med er afklaret. Og hvordan du laver en boot disk er indeholdt i ovennævnte links. Rawrite kender jeg ikke, men i README dokumentet fra FreeBSD.org nævnt ovenfor står vejledningen kort og præcist som følger:

Get two blank, freshly formatted floppies and image copy  KERN.FLP  onto one and  MFSROOT.FLP  onto the other.

These images are not DOS files. You cannot simply copy them to a DOS or UFS floppy as regular files, you need to ``image''- copy them to the floppy with  FDIMAGE.EXE  under DOS (see the tools directory on your CDROM or FreeBSD FTP mirror) or the dd(1) command in UNIX.

  For example, to create the kernel floppy image from DOS, you'd do
  something like this:

    C> fdimage kern.flp a:

  Assuming that you'd copied fdimage.exe and kern.flp into a directory
  somewhere. You would do the same for mfsroot.flp, of course.

Kan du ikke bare installere FreeBSD 4.5 fra det store ISO-image, som du vel har downloadet og evt. brændt til CD ??

mvh
fpnovell
Avatar billede fpnovell Nybegynder
29. maj 2002 - 15:10 #6
Selvom jeg klart har besvaret dit spørgsmål, som du har stillet det, om hvordan man laver en bootdisk og om EISA understøttelse, kan jeg i nogle af dine andre spørgsmål nu se, hvad du bl.a. slås med, hvilket nok gør, at du ikke bare kan installere direkte fra cd-rom drev, som jeg spurgte til lige før.

Derfor vil jeg opfordre dig til at læse README dokumentet og ellers gøre, hvad dér står.
I dokumentet står der fx også:

4.3.12. When installing on an EISA HP Netserver, my on-board AIC-7xxx SCSI controller isn't detected.

4.3.17. When installing on an Dell Poweredge XE, Dell proprietary RAID
  controller DSA (Dell SCSI Array) isn't recognized.

Configure the DSA to use AHA-1540 emulation using EISA configuration
utility. After that FreeBSD detects the DSA as an Adaptec AHA-1540 SCSI controller, with irq 11 and port 340. Under emulation mode system will use DSA RAID disks, but you cannot use DSA-specific features such as watching RAID health.

mvh
fpnovell
Avatar billede sonybodyguard617 Nybegynder
29. maj 2002 - 16:59 #7
Det må jeg vidst så lige kigge nærmere på her i weekenden.
Dine svar lyder meget gode så du får lige dine point nu.. :o)
Avatar billede fpnovell Nybegynder
29. maj 2002 - 19:38 #8
Jeg håber at du får held til at løse dine EISA-problemer og takker samtidig hermed for de mange point og dem, du gav mig i forgårs i Novell spørgsmålet også.

Jeg synes dog 140 point er lige flot nok. Du skulle måske overveje at økonomisere lidt med dem. 60 point er vejledende for et svært spørgsmål.
Men bevares - det er ikke forbudt at udlodde mange point og jo flere point man lægger på bordet, jo hurtigere får man vel også svar.

Held og lykke med dit AHA-1740 EISA SCSI-controller kort og at få en ikke-Windows server op at køre med det.

mvh
fpnovell