Avatar billede mariay Nybegynder
19. maj 2002 - 14:15 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Mulighed for at brugeren selv kan slukke og tænde baggrundslyd.

Er der nogen der ved hvordan man giver brugeren mulighed for selv at vælge baggrundslyd til og fra. Enten vha. en knap eller link.

Jeg arbeder i Dreamveawer med <EMBED> tag.

Håber nogen kan hjælpe.

Hilsner fra Maria
Avatar billede badaa Nybegynder
20. maj 2002 - 10:34 #1
Jeg har selv det samme problem, og har ikke fundet en løsning. Jeg tror du er nødt til at lave det i flash...
Avatar billede badaa Nybegynder
20. maj 2002 - 10:46 #2
Jeg fandt det her script på http://javascript.internet.com. Det er lavet til midi files, men jeg tror godt du kan bruge det til andre formater også.

<!-- TWO STEPS TO INSTALL MIDI MENU:

  1.  Copy the coding into the HEAD of your HTML document
  2.  Add the last code into the BODY of your HTML document  -->

<!-- STEP ONE: Paste this code into the HEAD of your HTML document  -->

<HEAD>

<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
<!-- Original:  Nicholas Loar -->
<!-- Web Site:  http://www.cass.net/~anarchy -->

<!-- This script and many more are available free online at -->
<!-- The JavaScript Source!! http://javascript.internet.com -->

<!-- Begin
songNum = new Array();
songNum[0] = "#";
songNum[1] = "http://javascript.internet.com/img/midi-menu/whiskey.mid";
songNum[2] = "http://javascript.internet.com/img/midi-menu/aeroplane.mid";
songNum[3] = "http://javascript.internet.com/img/midi-menu/christina.mid";
songNum[4] = "http://javascript.internet.com/img/midi-menu/hell.mid";

var music = null;
var track = 0;
var ver = navigator.appName;
function audioCheck(plugName) {
for (var i = 0; i < navigator.plugins.length; i++) {
if (navigator.plugins[i].name.toLowerCase() == plugName.toLowerCase()) {
for (var j = 0; j < navigator.plugins[i].length; j++) {
if (navigator.plugins[i][j].enabledPlugin) {
return true;
  }
return false;
  }
return false;
}
function chooseSong(s) { // ie
track = s.options[s.selectedIndex].value;
if (ver == "Microsoft Internet Explorer") {
document.all.music.src = songNum[track];
} else {
songPlay('play');
  }
function songPlay(cmd) { // netscape
if (audioCheck("LiveAudio")) {
if (cmd == 'play') {
document.musicSource.play(false, songNum[track]);
  }
} else {
alert("You Do Not Have The Correct Plugin");
  }
//  End -->
</script>
</HEAD>

<!-- STEP TWO: Copy this code into the BODY of your HTML document  -->

<BODY>

<center>
<form name=choose>
<select size=1 name=track onChange="chooseSong(this);">
<option value="0">Click For Music</option>
<option value="1">Whiskey In A Jar</option>
<option value="2">Aeroplane</option>
<option value="3">Genie In A Bottle</option>
<option value="4">Hell</option>
</select>
<input type=button onMouseDown="chooseSong(document.choose.track)" value=" Play ">
</form>

<script language="JavaScript">
<!-- Begin
var ver = navigator.appName;
if (ver == "Microsoft Internet Explorer") {
document.write('<bgsound src="#" ID=music loop=1 AUTOSTART=true>');
} else {
document.write('<embed type="audio/midi" src="aeroplane.mid" AUTOSTART=false hidden=true VOLUME="90" name="musicSource" MASTERSOUND></EMBED>');
}
// End -->
</script>
</center>

<p><center>
<font face="arial, helvetica" size="-2">Free JavaScripts provided<br>
by <a href="http://javascriptsource.com">The JavaScript Source</a></font>
</center><p>

<!-- Script Size:  2.53 KB -->
Avatar billede mariay Nybegynder
20. maj 2002 - 14:38 #3
Jeg forsøgte med dit Java Script og det virkede også, men det var ikke helt med sådan en menu at jeg havde tænkt mig. Anyway, jeg har selv fundet en løsning, som måske er lidt simpel, men virker perfekt til det jeg skal bruge.

Man laver simpelthen to ens sider, hvor den eneste forskel er at den ene har indlagt en usynlig baggrundslyd. Jeg bruger embed tag:

<embed src="Lyd/hav1.rm" width="0" height="0" loop="infinite" autostart="true" volume="80" vspace="0" hspace="0" border="0"> </embed>

På hver side laver man en knap eller link med henholdsvis "tænd" og "sluk" og her linkes så til siden med eller uden lyd.

Ulempen er selvfølgelig at siden skal loades igen, men da jeg arbejder i frames har jeg en menu frame, som ikke fylder meget og den kan så skiftes mellem "tænd" og "sluk" lyd.

Meget simpelt, men virker til det jeg skal bruge. Håber nogen kan bruge dette en anden gang.

Hilsner fra
Maria
Avatar billede badaa Nybegynder
20. maj 2002 - 14:47 #4
Vil du ikke lægge din "tænd/sluk" kode ind her, det kan jeg nemlig ikke finde ud af??
Avatar billede mariay Nybegynder
20. maj 2002 - 15:03 #5
Øh, jeg er ikke sikker på at jeg forstår spørgsmålet. Der er ingen tænd/sluk kode som sådan.

Der er blot to .html sider, som med et almindeligt link eller en knap, man selv laver, kan henvise til hinanden. Den ene side har baggrundslyd, den anden har ikke.

Selve lyden er lagt ind med det embed tag, som jeg har skrevet ovenfor, og min lyd var i formatet .rm, men man kan sikkert også bare bruge et lyd tag som f.eks. det her:

<bgsound src="din-lyd.mid" loop="3">

Altså, det er jo bare et billigt trick, hvor man henter en .html side frem uden lyd, og så kan man hente .html siden frem med lyd igen, hvis man vil.

Forstår du det nu? Eller er jeg en tumbe til at forklare?  :)